Pazar “Neden Romanlar da bir dünya markası olmasın ki?”

“Neden Romanlar da bir dünya markası olmasın ki?”

18.08.2013 - 02:30 | Son Güncellenme:

Roman kadınlara istihdam alanı açmak ve Roman kültürünü yeniden yorumlatmak adına ocakta başlatılan ve haziranda sona eren “Roma Market Projesi” koordinatörü Şule Ateş: “Bütçe ve sponsor desteği bulabilirsek bu proje kapsamında tasarladığımız tüm ürünler bir-iki yıla kalmadan marka haline gelecek”

“Neden Romanlar da bir dünya markası olmasın ki”

Sıfır Ayrımcılık Derneği ile sanat yönetmeni Şule Ateş tarafından başlatılan ve 20 Kuştepeli Roman kadının katıldığı proje ile Roman kültürüne ait tasarım ürünleri yaratmak ve kadınlara gelir sağlamak amaçlanmış.Hâlâ bu projeyi başarıya ulaştırmak için çabalıyorlar fakat gönüllü tasarımhocalarıyla yürütülen projenin bütçesi o kadar az ki, süreç bir türlü ilerleyemiyor.

-Roma Market Projesi nasıl başladı?
Şule Ateş: Derneğin kurucusu ve aynı zamanda bir Roman olan Elmas Arus, Roman kültürünün neden korunamadığını ve Çalışma Bakanlığı’nın Avrupa’dan gelen bütçeyi Romanlara ayırmak istemesine rağmen neden başarıya ulaşamadığını araştırıyordu. Başarılamıyordu çünkü eğitim programları klasik bir müfredatla uygulanıyor, Romanlar da buna ayak uyduramıyordu. Elmas’la bunları tartışırken bu proje fikri çıktı ortaya. Çeşitli mahallelere atölyeler kurulsun, buralarda hem kültürel eğitimler verilsin hem de Roman kadınlara istihdam sağlansın dedik. Diğer amacımız da Romanlara duyulan önyargıyı kırabilmek ve onlara kendi kültürleri dışında kültürlerin olduğunu gösterebilmekti. Kuştepe’yi pilot bölge seçtik. Şişli Belediyesi atölye için bize yer verdi. Biz de ‘Buki’ adını verdiğimiz atölyede hocalarımızla 20 Kuştepeli kadına gazete kağıtlarından çiçekler, atık kağıtlardan süs eşyaları yapmayı,
telefon tellerinden çanta örmeyi ve değişik resim baskılarıyla tasarım çantaları oluşturmayı öğrettik. Tüm bunları yaparken de Roman kültürünü, onlara has renkleri ve hayal güçlerini de işin içine katmaları için çabaladık. Daha sonra da satışlara başladık.

“Çantalar satıldıkça iş görür bir bütçemiz oldu”

-Farklı bölgelerde faaliyete geçmek için şu an bir çalışma yapılıyor mu?
Şule A.:
Çalışma Bakanlığı yeterli bütçe verirse birkaç mahallede bu projeye tabii ki başlanabilir. Proje bittiği için Hollanda Konsolosluğu’ndan aldığımız destek de bitmek üzere, şimdi İsveç Konsolosluğu’na başvurmayı planlıyoruz. Neden Romanlar bir dünya markası olmasın ki?

-Bu proje gelirinizi nasıl etkiledi?
Aslı Kalay
: Hepimiz ev hanımıyız, çantalar satıldıkça iş görür bir bütçemiz oldu. Bir çantadan 25-60 lira kazanıyoruz. Organik pazarda stant açtık. İnternetten de sipariş alıyoruz. Ürünleri yetiştirirsek Rock’n Coke’ta da satış yapmak istiyoruz.