Pazar “Sizi şaşırtan bütün bilgiler bizden geliyor”

“Sizi şaşırtan bütün bilgiler bizden geliyor”

13.12.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:

Yarın Spor Toto Süper Lig’de derbi günü... Beşiktaş-Galatasaray maçından önce televizyon karşısında ilgiyle dinlediğimiz istatistiklerin peşine düştük. Perform Genel Müdürü Emre Uğurlu: “Maç sırasında sizi şaşırtan tüm bilgi ve istatistikler bizden geliyor”

“Sizi şaşırtan bütün bilgiler bizden geliyor”

Televizyon karşısında biz maç keyfi yapıp ekrana yansıyan istatistiklere şaşırırken o istatistik ve analizler için birçok kişi de bilgisayarlarının karşısında zaman geçiriyor. Spor Toto Süper Lig’in istatistiklerinin arkasında da Perform var. Maçkolik, Sahadan, goal.com, Opta gibi birçok dijital içerik şirketini bünyesinde barındıran Perform’un Doğu Avrupa ve Türkiye’den sorumlu genel müdürü Emre Uğurlu’ya sorularımızı sorduk...

Haberin Devamı

-Bize Perform’un hangi alanlarda çalıştığını anlatır mısınız?

Perform, İngiltere merkezli, dünyanın en büyük spor içerik şirketi. 23 ülkede ofisimiz var. Yaptığımız işi iki temel başlıkta topluyoruz. Birincisi, kendimize ait internet sitelerinden son kullanıcıya ulaşıyoruz. Önemli olan bizim sitemize gelmeleri. İkincisinde ise iş ortaklarımız içerikleri bizden alıyor. Kimler bu ortaklarımız: TV kanalları, gazeteler, internet siteleri, bahis şirketleri... Aldıkları şey ise data, istatistik, video gibi şeyler. Mesela Lig TV, maçların istatistiklerini bizden alıyor.

“Buradaki futbolseverler Hollanda nüfusunun üç katı”

-Perform, Türkiye pazarına neden girdi?

Perform, Türkiye pazarına 2012’de Maçkolik’i satın alarak girdi. Maçkolik bize küresel bir ürün üretme konusunda büyük bir avantaj da sağladı. Maçkolik uzak ara Türkiye’nin en büyük, en çok trafiğe sahip dijital platformu. 2012’de biz yüzde 51’ini alarak girdik. Türkiye’nin genç nüfusunun potansiyeli çok. Futbola da çok meraklı; Türkiye’de futbol meraklılarının sayısı Hollanda nüfusunun üç katı. İnsanlarımızın teknolojiye adaptasyon hızı da inanılmaz.

Haberin Devamı

-En dikkat çekici içerik kaynaklarınızdan biri de Opta... Lig TV de Opta kullanıyor.

Opta dünyanın en fazla istatistik üreten analiz şirketi. İstatistik sınırsız bir depo demek. Bir depoda çok güzel peynirler, domatesler, etler olabilir. Fakat siz bunu insanların hoşuna gidecek bir yemeğe dönüştürmek zorundasınız. İstatistikte sınırsız malzeme var ve Opta analizleriyle bunları insanlara uygun hale getiriyor. Bir maç sırasında topla yapılan her şeyi analiz ediyoruz. Örnek vereyim: Mario Gomez, Ricardo Quaresma’ya rakip sahada bir pas verdiği zaman bu bizim için 15’ten fazla istatistik demek oluyor. Şöyle ki rakip
sahada topla oynamak, Mario Gomez’in başarılı pasları, Quaresma’nın topla oynaması, Beşiktaş’ın rakip sahadaki başarılı pasları...

“Sizi şaşırtan bütün bilgiler bizden geliyor”
“Amaç izleyicinin daha fazla zevk alması”

-Teknoloji mi kullanılıyor bu istatistikler için?

Tabii ki. Ama insan da var. İnsan olmadan bunlara ulaşamazsınız. Her takımdan sorumlu bir adam var. Önlerinde de bir yazılım... Bu adamlar yapılan her hareketi ekrana çiziyorlar. Bir pas verildiği zaman topun nereden nereye gittiği ekrana çiziliyor ki daha sonra “pas haritası” ya da “ısı haritası” gibi analizler iletilebilsin. Şutun kalenin hangi köşesine gittiğini de çiziyoruz. Böylece örneğin Eto’o penaltı atarken biz ekrana daha önceki penaltılarını hangi köşelere vurduğunu yansıtabiliyoruz. Tüm bunların amacı da futbolseverlerin daha fazla zevk alması. Bir de tüm bunlar yorumcuların analitik yorumlar yapmasına olanak sağlıyor. Klişeleşmiş laflar var ya hani, “Sahada basılmadık yer bırakmadı” gibi... Çıkarıyoruz ısı haritasını, bakıyoruz gerçekten nerelere basmış bir futbolcu. Ya da “Sneijder ve Burak Yılmaz çok uyumsuz” diyorlar. Bir çıkarıyoruz istatistikleri, görüyoruz ki onlarca kez paslaşmışlar mesela...

Haberin Devamı

-Lig TV ile işbirliği nasıl oluşturuldu?

Her maç sırasında bizim üç adamımız Lig TV’de oluyor. Bir tanesi reji odasında bekliyor, analizleri değerlendiriyor. İlginç bir şey bulduğunda “Ekrana şunu verin” diyor. Alt köşeden çıkıyor o bilgi. Bir adam Şansal Büyüka, Ersun Yanal ve Tümer Metin’le stüdyoda oluyor. Onları programa hazırlıyor. Bir adamımız da toplantı odasında herkesi koordine ediyor. Spikerlerin önünde bir ekran açık mesela. O ekradan sürekli bilgi notu geçiyor. Örneğin orada “Podolski 32’nci dakikaya kadar altı şut kullandı. Bu sezonki en yüksek rakam bu” yazısı geçiyor. Spiker de bunu izleyicilere sunuyor. Tabii spikerlerin de bize bir sorusu olabilir. Onların sorularını en geç 90 saniye sonra cevaplıyoruz. Sizi şaşırtan tüm bilgiler bizden geliyor.

Haberin Devamı

“40 metreden atılan gol de istatistik”

-Sizin futbol geçmişiniz de var... İstatistiklere inanıyor musunuz? Yoksa siz de “Hagi 40 metreden bir çakar; nereye koyacağını bilemezsin o istatistikleri” diyenlerden misiniz?

Aslında Hagi’nin 40 metreden gol atabilmesi de bir istatistik. Kaç şut çekti, kaçı kaleyi buldu, kaçı gol oldu... Tabii ki futbol kabiliyete dayalı bir oyun. Bir hata her şeyi değiştirebilir. Ben mühendisim; dünyadaki her şeyin rakamsal verilere dayalı olduğuna inanıyoruz biz. Fakat istatistikler tek başına bir şey demek değildir. Sezon planlaması yapacaksanız, istatistik, analiz olmadan bunu yapamazsınız. Böyle çok söz var. Alex Ferguson da “İstatistik mini etek gibidir. Her şeyi gösterir ama asıl merak edileni göstermez” demişti.