Pazar Yanlış bildiklerinizi çöpe atın

Yanlış bildiklerinizi çöpe atın

01.03.1998 - 00:00 | Son Güncellenme:

Yanlış bildiklerinizi çöpe atın

Yanlış bildiklerinizi çöpe atın
01-07 Mart 1998
Levent KÖPRÜLÜ

Otomobilinizi kullanırken zaman zaman ona ne gibi kötülükler yaptığınızın farkında mısınız? İşte başlıca şoför hataları...


Herkes, direksiyonun başına geçtiğinde kendince iyi bir şofördür. Ancak, bunun doğruluk derecesi nedir bilinmez. Zira bazılarımız, gerçekten de otomobilleri A'dan Z'ye tanıyarak bilinçli kullanır da, bazılarımız sürekli yinelediği hatalarına rağmen "kötü şoför" olarak nitelenemez. Ama bazılarımız vardır ki, "hatadan dönenin kaşığı kırılsın" deyip birden fazla yanlış yapmasına rağmen kendisine asla toz kondurmaz. Lafı uzatmayalım da, bakalım otomobile ne gibi kötülükler yapıyor ve neleri yanlış biliyormuşuz...
* ABS freni, klasik frenler gibi pompalayarak kullananlar... Yanlış. Çünkü ABS sistemi, bunu sizin yerinize yapmak için takılmış bir sistem. Siz pompalarsanız, o devreden çıkıverir. Madem freni pompalayacaksınız, niye ABS'ye boşuna para veresiniz ki?
* Devir saatini "dekoratif" bulanlar... Her gaza basışta ibrenin oynayışına hayran kalanlar... Bu gösterge, şık dursun diye değil, otonuzun motorunu korumak için konulmuş. Üzerindeki sayılar ve renkler ise asla dekoratif kaygı taşımıyor. Bu göstergede bulunan kırmızı veya beyaz kalın çizgi, başladığı yerden itibaren motorun "yeter artık ben gidemem" dediği bölgedir. Şayet ibreniz, bu bölgeyi çok ziyaret ediyorsa, motorla vedalaşmanız uzak değildir. Aynı şekilde, bu gösterge üzerinde yeşil çizgili bölge varsa, bu da aracın en ekonomik kullanılabileceği devri gösterir.
* Sabahın köründe otomobili tam gaz verip de çalıştıranlar... Yukarıda söylediklerim sizin için de geçerli. Üstelik günahınız daha büyük. Motorunuzun veda vakti daha da yaklaşabilir.
* Jikle çekili seyahat edenler ve olduğu yerde ısıtanlar... İki halde de yanlış yaptığınızın farkında mısınız? Eğer aracınızda otomatik değil de, elle çekilen bir jikle varsa ve motor ısındıktan sonra onu yerine itmemeşseniz, bu hem size hem de araca zarar. Motor ısındıktan sonra jikle çekili kalmış ise, bir süre sonra araç aşırı hararet yapabilir biiir, çok benzin yer ikiii... Motorun, olduğu yerde ısınmasını beklemeniz de yanlış. Benzine verecek çok paranız mı var?
* Camın buğusunu elinin tersiyle yahut bezle silenler... Kaloriferiniz var... Peki camın önünde bir hava ızgarası? Bunlar vardı da, neden gözlerinize eziyet ediyorsunuz? Elinizle ya da bezle sildiğiniz buğu, size "iz" olarak geri döneceği gibi, asla yok olmaz. Açın kaloriferi, doğrultun cama, olsun bitsin.
* Hareket halindeyken ayağını debriyajın üzerine layık görenler... Anlıyorum, bu alışkanlık, sigara içmek gibi bir şey. Ama debriyaj balatasına bunu anlatamazsınız ki...
* Vitesi 2'den 4'e, hatta 5'e atanlar... Aklınızla bin yaşayın. Benzin tasarrufu yapmak istiyorsunuz sanırım. Ama aracınızın, 4. - 5. vitesin süratine çıkabilmek için aynı benzini yaktığını, üstelik motoru da zorladığını biliyor musunuz?
* Yağmur serpiştirdiği halde, sileceği sürekli çalıştıranlar... Üç damla düştü diye telaşlanmayın. Zira, "zaman ayarlı silecek" icat edildi ve çoğu araçta da var. İleride camınızın çizilmesini ve sileceğinizin çabuk eskimesini istemiyorsanız aklınızda bulunsun dedim...
* Otomobili, kadranda yazan son rakama ulaştırmaya çalışanlar... Boşa uğraşıyorsunuz. Standart bir otomobilde, hız göstergesindeki son rakama aldanmayın, zira o, (ekleme, modifiye yaptırmadıysanız) fabrikanın verdiği sürati öldürseniz zor geçer (yokuş aşağı hariç). Evet, ne diyorsunuz?

Küçük "A"ya, büyük "B" desteği
Büyük umutlarla çıkarttığı küçük "A Sınıfı", "geyik testinde" devrilen Mercedes, prestij kaybını önledikten sonra, şimdi de bu modeli kurtarmaya çalışıyor. Milyonlarca mark harcayarak araca ESP adı verilen yeni bir sistem takan, ardından da zorlu testi başarıyla geçen Mercedes, "A Sınıfı"nın yeni reklam kampanyalarına başladı bile. Opel'in, tenisçi Steffi Graf'la yaptığı anlaşmanın bir benzerini, 1996'da Alman tenis ilahı Boris Becker ile imzalayan Mercedes, bu kampanyaların başlamasından iki gün sonra A - Sınıfı'nı da piyasaya sürdü. Becker'in yer aldığı reklamı, Almanya'nın en çok satan gazetelerinden "Bild"te yayınlayan Mercedes, hatalarından ders aldığını ve onları düzelttiğini anlatmaya çalışıyor. Üzerinde Mercedes yazılı tişörtüyle görünen Becker, ilanların birinde "Öğrendiklerimin çoğunu başarılarımdan değil, yenilgilerimden öğrendim" derken, diğerinde "Güçlü olan, hiç hata yapmayandır. En güçlüsü ise hatalarından bir şeyler öğrenendir" sözünü söylüyor. İlanın alt kısmında ise şu ibare göze çarpıyor: "A - Sınıfı geri döndü." Bu reklam kampanyasının çok uzun süreceğini ve oldukça pahalıya patlayacağını söyleyen Mercedes yetkilileri, ünlü sporcunun da kariyerinde zaman zaman hatalar yaptığını, ancak bunlardan ders alıp güçlü bir şekilde geri döndüğünü hatırlatarak, "Tıpkı A - Sınıfı gibi" benzetmesini yapıyorlar.

Yazarlar