23.09.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:
10. Uluslararası İstanbul Bienali’nin küratörü Hou Hanru’nun önerisiyle Atatürk Kültür Merkezi’nden başladığımız bienal gezimize, sırayı takip ederek İstanbul Manifaturacılar Çarşısı (İMÇ) ile devam ediyoruz.
Projesi Doğan Tekeli ve Sami Sisa tarafından çizilen İMÇ, modern Türk mimarisinin köşe taşlarından biri. Ama daha çok kaset ve kumaş mağazalarıyla nam salmış bir mekân... Buradaki ürün ve insan çeşitliliği küratör Hanru’nun epeyce ilgisini çekmiş ve çarşının 'İstanbul’un küçük bir evrene sıkıştırılmış hali’ olduğuna hükmetmiş. Hanru’nun “Dünya Fabrikası” üst başlığı altında topladığı İMÇ işleri, Üçüncü Dünya’nın kapitalist sistem içinde tutunabilmek için, ona dayatılan üretim biçimlerine boyun eğen bir 'dünya fabrikası’na dönüşümünün eleştirisini yansıtıyor. İMÇ’de 20 Türk ve yabancı sanatçının çalışmaları sergileniyor.
Mekândaki belki de en ilginç çalışma, Koreli sanatçı Sora Kim’in “CapitalPlus Kredi Birliği” işi.
6. Blok’un en alt katındaki dükkanın kapısına vardığınızda siz de bu işin bir parçası haline geliyorsunuz. Burada herhangi bir objeyi mevduat olarak yatırıp karşılığında bir makbuz alıyorsunuz. Daha sonra faizinizi ağırlık, uzunluk, miktar veya adet üzerinden almak istediğinizi belirtiyor ve adresinizi bırakıyorsunuz. Bienal bitiminde de mevduatınızı faiziyle geri alıyorsunuz. Bırakılan eşyalar arasında saç tokası, çay bardağı, kalem, selobant bile var. 132 metrelik selobant rulosu uzunluk üzerinden faize tabi tutulduğu için tamamen açılıp ölçülmüş.
60 dakikalık bir söyleşi kasedi yatırdım CapitalPlus’a. Faiz oranının ayda yüzde 3 olduğu düşünülürse, Kim’in bana 2 ay sonra 3 dakika 36 saniyelik bir faiz ödemesi gerekiyor!
Mekânda sergilenen bir başka ilginç iş de Burak Delier’in “Parkalinç”i. 'TersYön mamülü’ etiketiyle
2 bin adet üretilen bu parkalar, sergi alanında satılıyor. Özellikleri ise linç geçirmemeleri; taş, sopa, cop ve yumruk darbelerinden etkilenmemeleri. Parkalinç’lerin fiyatı 100 euro, bugü - ne kadar üçü satılmış.
'Zengin kesim gelip fakirlerin halini görsün’
İMÇ, çağdaş sanata pek alışık bir mekan değil. Çarşı esnafı biraz şaşkınlık, bolca da sevinçle yaklaşıyor Bienal. Uzun zamandır gelen gidenin azaldığından şikayet eden esnafa göre, Bienal satış değilse de bir hareketlilik getirmiş buraya. İMÇ sakinlerinden bazıları merak edip sergilenen işleri görmüş, bazıları ise kapısından bile uğramamış. Görenler yabancılık çektiklerinden söz ederlerken, görmeyenlerin ortak bir gerekçesi var:
“Bizim hayatımız sanat!”
Hazır giyim mağazasında tezgahtar:
“Merak edip gezdim, ama hiçbir şey anlamadım. Bana hitap etmiyor bu sergiler. Çarşı birkaç gündür çok kalabalık, özellikle yabancılar geliyor. Ama satışlar artmadı.”
Nejat Yıldırım / Odeon CD yöneticisi:
“Bize hitap eder veya etmez, ama modern işler var burada. Gelen yabancılar etnik müzik CD’leri alıyor, özellikle kalabalık esnafa moral oldu.”
Yusuf Özışık / Ayakkabı boyacısı:
“30 yıldır buradayım, yaşım olmuş 83, ne bakacağım sergilere? Gelen giden arttı ama ayakkabı boyatan yok.”