Kültür Sanat Dünyaya İstanbul’dan bakmak

Dünyaya İstanbul’dan bakmak

15.03.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:

İstanbul Modern’in müdürlüğünü üstlenen sanat tarihçisi David Elliott, “İstanbul Modern’i uluslararası bir konuma taşımak istiyoruz” diyor.

Dünyaya İstanbul’dan bakmak

ASLI ONAT

Ocak 2007’de İstanbul Modern Sanat Müzesi’nin müdürlüğüne getirilen sanat tarihçisi ve küratör David Elliott, görevi nedeniyle iki buçuk aydır İstanbul’da yaşıyor. Öğrencilik yıllarından bu yana Doğu, özellikle de Japon sanatına ilgi duyan Elliott, öğrenci olduğu '60’lı yıllarda İstanbul’a geldiğini, şehrin özellikle mimarisinden çok etkilediğini belirtiyor.
İstanbul Modern yönetimiyle 5 yıllık bir sözleşme imzalayan Elliott, müzeyi içinde bulunduğu kentin yanı sıra, bölge açısından da uluslararası bir kurum haline getirmekte kararlı olduğunu vurguluyor.
İlk kez geçen geçen yıl nisan ayında müzeye gelen ve İstanbul Modern’in 2 yıllık kısa geçmişindeki başarılardan çok etkilenen Elliott, kendisine yapılan teklifi kabul ediş sürecini şöyle anlatıyor: “Müzenin sanatsal politikasını, vizyonunu ve görevini belirleyecek idari bir bakış açısına ihtiyaç vardı. Ben de o sıralar, Japonya’daki Mori Sanat Müzesi ile 5 yıllık sözleşmem bitmek üzere olduğu için, geleceğimi düşünmekle meşguldüm. O sırada İstanbul Modern’den gelen teklife net bir yanıt veremedim. Sonra önümdeki seçenekleri değerlendirdim ve benim için en uygun tercihin İstanbul Modern olacağına karar verdim.”

Başyapıtları getireceğiz
Elliott, İstanbul Modern için düşündüğü projeleri ise şöyle anlatıyor: “Aklımda pek çok plan var. İstanbul’da daha önce görülmemiş olan sanat başyapıtlarını İstanbul Modern’e getirmek bunlardan biri. Ama şu noktada hassasım: İstanbul Modern yalnızca Londra, Paris, vb. yerlerdeki ünlü müzelerin yansımasından ibaret kalmayacak. Dünyaya bulunduğumuz noktadan, İstanbul’dan bakacağız. Türkiye’nin yanı sıra Türkçe konuşulan ülkeler, Kafkasya ve Ortadoğu’dan çağdaş sanatçılar, mimarlar ve tasarımcılar için de bir platform oluşturmak niyetindeyiz. Özetle buranın bir kilit noktası olmasını amaçlıyoruz.”
Müzenin modern sanat koleksiyonlarının başlangıç için iyi durumda olduğunu ama geliştirilmesi gerektiğini belirten David Elliott, İstanbul’u ziyaret eden Türklerin ve yabancıların, modern Türk sanatının tarihçesini görebilmesinin önemine dikkat çekiyor: “Farklı mekânlarda çok önemli yapıtlar sergileniyor ama bunları bütünlüklü bir hale getirmek lazım. Bunun için diğer müzelerle işbirliğine de gidilebilir. Türk sanatının onur duyulacak bir tarihi var ve insanlar bunu görebilmeli. Kendi tarihlerini göremezlerlerse kim olduklarını nasıl bilecekler? Bunun yapılmasını önemli bir misyon olarak görüyorum.”
Elliott, çağdaş sanatı insanlara sunarken 'vaaz verme’ hatasına düşmemek gerektiğini de özellikle vurguluyor: “Bence iyi bir sanat yapıtı tek bir şekilde düşünülüp algılanmamalıdır, bunun birçok yolu olabilir, olmalıdır da. Biz burada tek bir öykü anlatmak için bulunmuyoruz. Sanat böyle değildir, o yüzden önemlidir. Yapıtı anlamak için onunla yüzleşmelisiniz. İnsanların burayı samimi bir yer olarak algılamalarını ve gezerken zevk almalarını isterim.”

David Elliott kimdir?

1949’da İngiltere’de doğan David Elliott, 1976 - 1996 yılları arasında İngiltere’nin Oxford şehrindeki Modern Sanat Müzesi’nin, 1996 - 2001 yılları arasında da İsveç’in Stockholm kentindeki Modern Museet’nin müdürlüğünü yaptı. 2001 - 2006 yılları arasında kurucu üyesi olduğu Tokyo Mori Sanat Müzesi’nin müdürlüğünü yürüten Elliott, 1998 - 2004 yılları arasında Modern ve Çağdaş Sanat Müzeleri Uluslararası Müzeler Konseyi Uluslararası Komitesi (CIMAM) Başkanı olarak   görev aldı.