Kültür Sanat Hannibal’in son yemeği

Hannibal’in son yemeği

21.11.2002 - 00:00 | Son Güncellenme:

Hannibal’in son yemeği

Hannibal’in son yemeği





Hannibal’in son yemeği
Hannibal ile üçüncü karşılaşmamızda serinin ilk filminden ("Kuzuların Sessizliği") 12 yıl öncesine gidiyoruz. Yorumunu tutmadığı flütçünün lezzetli sırt etiyle orkestra üyelerine ziyafet çeken aristokrat dostumuzun, FBI’dan Will Graham ile giriştiği ölümcül mücadelede yenik düşerek yakalanışının yer aldığı açılış sekansı iyi düşünülmüş. Yedi yıl sonra, yeni türeyen ve bedeninin arka yüzünde ejderha dövmesi bulunan seri katili (kendileri William Blake hayranı olurlar) enseleyebilmek için Graham’in Lecter’ın yardımını istediği bölümler ilk filmin tadını yakalamış. "Schindler’ın Listesi’önden psikopatlığa aşina Fiennes’ın uzaktan uzağa Norman Bates’i (Psycho / Sapık) hatırlatan (bu kez despot büyükanne’nin tacizi söz konusu) eli yüzü düzgün seri katilinin devreye girdiği filmin ikinci bölümü ise Hollywood tarzı gerilimlerin bildik klişeleri boyunca ilerliyor. Aksamayan temposu ve birinci sınıf oyuncu kadrosuyla dikkat çeken "Kızıl Ejder", Clarice’in hücreyi ziyaretiyle seriyi başlatan özgün filme bağlanıyor.

"Yeni Başlayanlar İçin İtalyanca / Italiensk for Begyndere" - Yönetim ve Senaryo: Lone Scherfig / Görüntü: Jorgen Johanson / Oyuncular: Anders W.Berthelsen (Andreas), Ann Eleonora Jorgensen (Karen), Lars Kaalund (Halvfinn), Peter Gantzler (Jorgen Mortensen), Anette Stovelbaek (Olympia), Sara Indrio Jensen (Giulia) / 2000 Danimarka yapımı, 112 dakika

Kuzeyin dondurucu soğuğundan gelen bu sıcacık Danimarka filmi haftanın en güzel sürprizi. Kadın yönetmen Lone Scherfig üçüncü uzun metrajlı çalışmasını, Lars von Trier’in öncülük ettiği ‘Dogma 95’ hareketi kurallarına uygun olarak çekmiş. Ancak korkmayın, ilk iki Dogma filmindeki ("Şölen", "Geri Zekâlılar") seyri güçleştiren doğal ışık ve kamera kaydırmaları asgaride tutulmuş, senaryo ve oyuncu yönetimindeki doğaçlamalar ön plana çıkarılmış. Scherfig’in filmi Kopenhag’ın küçük ve kasvetli banliyösünde yaşayan yalnız ve sorunlu altı karakteri eksen alıyor. Karısının ölümünden sonra kasabaya gelen ve inancını sorgulayan rahip Andreas, alkolik annesini sırtında taşıyan kuaför Karen, kadınlarla ilişki kuramayan otel yöneticisi Jorgen, yetimhanede büyümüş hırçın restoran görevlisi Halvfinn, huysuz babasının kahrını çeken özgüvenini yitirmiş Olympia ve yaşadığı ülkenin dilini konuşamayan garson Giulia’nın yolları bir İtalyanca kursunda kesişiyor. Yalnız ve kırılgan kalpler, varlığını unuttukları dostluğu ve sevgiyi, aşk dili İtalyanca’da yeniden telaffuz etmeye başlıyor. Akdeniz güneşinin ve Puccini’nin benzersiz müziğinin kuzeyin soğuğunu ısıttığı bu sevimli film, Hollywood tarzı romantik güldürülere hoş bir alternatif.

Hergün Başka Bir Bela / Trouble Every Day" - Yönetmen: Claire Denis / Senaryo: Claire Denis, Jean-Pol Fargeau / Görüntü: Agnes Godard / Müzik: Tindersticks / Oyuncular: Vincent Gallo (Shane), Beatrice Dalle (Core), Tricia Vessey (June), Alex Descas (Leo) / 2001 Fransa Almanya Japonya yapımı, 101 dakika.
Fransız kadın yönetmen Claire Denis’in geçen yılın Cannes şenliğinde seyredenleri dehşete düşüren olay filmi, yamyamlık üzerine "Hannibal" serisinden çok daha ilginç bir noktadan yola çıkmış. Core ve Shane, doktor Leo’nun (Denis’in gözde yabancılaşma mekânı) Afrika’da yürüttüğü insan beyni üzerine deneyleri sonucunda içlerindeki yırtıcı ‘öteki ben’ ile yüzyüze geliyor. Bilinçaltında çöreklenmiş nefret, korku, kızgınlık, bedenin kontrolü kaybettiği sevişme anında partnerini parçalama güdüsü olarak ortaya çıkıyor. Denis’in farklı olmanın trajedisi üzerine parlak bir başlangıç yapan filmi, yırtıcı çiftin detaylarıyla verilen kanlı eylemleri sonucu seyri zor bir dehşet gösterisine dönüşmüş.

"Beyaz Zakkum - White Oleander" - Yönetmen: Peter Kosminsky / Senaryo: Mary Agnes Donoghue / Görüntü: Eliot Davis / Müzik: Thomas Newman / Oyuncular: Michelle Pfeiffer (Ingrid), Alison Lohman (Astrid), Renee Zelwegger (Claire), Robin Wright Penn (Starr), Noah Wyle (Mark), Scott Allan Campbell (Bill), Patrick Fugit (Paul) / 2002 ABD Almanya yapımı, 110 dak.
Janet Finch’in çok satan kitabından uyarlanan film, anne kız çatışması üzerine. Genç bir kızın zehirli çiçeğe benzetilen baskıcı anne sevgisinden kurtulmasını, zor hatta trajik deneyimlere göğüs germe pahasına bağımsızlığına kavuşmasını anlatan bu etkileyici çalışma, popüler kadın oyunculardan oluşan kadrosuyla dikkat çekiyor. Pfeiffer karizmatik ve talepkâr Ingrid’de kariyerinin en parlak oyunlarından birini verirken, Astrid için yüzlerce kişi arasından seçilen Lohman rolünün altında ezilmemiş.

"Taraf Tutmak / Taking Sides" - Yönetmen: Istvan Szabo / Senaryo: Ronald Harwood / Görüntü: Lajos Koltai / Oyuncular: Harvey Keitel (Binbaşı Steve Arnold), Stellan Skarsgard (W. Furtwangler), Moritz Bleibtreu (Teğmen David Wills), 2001 İngiltere - Fransa - Almanya - Avusturya yapımı,
101 dakika

Sanat ve politika ikilemi Istvan Szabo’nun favori temalarındandır. Ünlü başyapıtı "Mephisto"da ruhunu Nazilere satan oyuncunun ahlaki çıkmazı irdelenir. Macar ustanın totaliter rejimlerde sanatçının sorumluluğu üzerine bir kez daha kafa yorduğu bu son filminde anlattıkları bu defa kurmaca değil, gerçek. Senaryoyu da yazan Ronald Harwood’un aynı adlı oyunundan yola çıkan film, dönemin tanınmış orkestra şefi Wilhelm Furtwangler’in birçok meslektaşının ülkeyi terk ettiği Nazi döneminde Almanya’da kalarak, iktidarla işbirliği yapmakla suçlanması üzerine kurulmuş. Filmin adına karşın Szabo taraf tutmamış. 1946 yılının yerle bir olmuş Berlin’ini fon alan nefes kesici sorgulama sürecinde kaba ve cahil Amerikalı askerin karşısında sanatçının yanında görünse de, ulusunun kültürel değerlerini ayakta tutmak uğruna (yoksa parlak bir kariyer miydi hedeflediği) altı milyon Yahudi’yi katleden bir rejimle uzlaşmanın kabul edilebilirliğini tartışmaya açıyor. Harvey Keitel ile İsveçli oyuncu Stellan Skarsgard’ın oyunları birinci sınıf. Szabo’nun sineması belki biraz eski ve yaşlanmış, ancak sorduğu sorular çok güncel ve evrensel.

Haftanın az diyalog bol aksiyon formülünden hareketle kotarılmış adrenalin yüklü filmi, Tayland asıllı yönetmenin soyadından kısaltılmış takma adına (Kaos) pek yakışır bir kargaşa sergiliyor. Almodovar filmlerinden Hollywood’a transfer olduktan sonra uzun süre Latin tipleri oynayan Banderas yorgun ve bıkkın FBI’lı Ecks rolünde, çok daha popüler olduğu eski yıllarını arar gibi. Uzakdoğu dövüş sanatlarını ustalıkla sergileyen dişi rakibesi DIA (Savunma İstihbarat Örgütü) ajanı Liu ise ‘Charlie’nin sinema versiyonu meleklerinden.
"Balistik / Ballistic: Ecks vs. Sever" - Yönetmen: Wych Kaosayananda (Kaos) / Senaryo: Alan B.McElroy / Görüntü: Julio Macat / Müzik: Don Davis / Oyuncular: Antonio Banderas (Jeremiah Ecks), Lucy Liu (Sever), Gregg Henry (Robert Gant), Talisa Soto (Gant’ın karısı), Ray Park (Ajan Ross) / 2002 ABD - Almanya yapımı, 91 dakika.