Kültür Sanat Kapadokya’da bir tragedya...

Kapadokya’da bir tragedya...

04.04.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:

İstanbul Film Festivali’nin en değerli bölümü olan Pasolini retrospektifi Şiddetli Bir Hayat kapsamında bugün “Medea” gösterilecek

Kapadokya’da bir tragedya...

Alin Taşçıyan

Pier Paolo Pasolini, din ve cinsellik tabularını, Katolik ve maço İtalya’da yıkan sinemacı olarak tanınır, elbette. Ama ona sinemanın ozanı sıfatını kazandıran sanatsal yaklaşımını ve biçemini, kıyamet koparan filmlerinden, eşcinsel, anarşist  solcu kimliğinden çok diğer yapıtlarında buluruz.
Sinemada devrimi farklı türlerdeki filmleriyle yaratır Pasolini.
Cesur bir deney olan, ne döneminde ne sonradan başyapıtları arasında sayılan “Medea” ise hakkı yenmiş bir filmi. Özellikle de zamanın divası Maria Callas’a konusunu mitolojiden alan “Euripides” tragedyasının (M.Ö. 431) kahramanı Medea rolünü vermesi tartışıldı. Pasolini mekân olarak Kapadokya’nın eşsiz doğasını seçip yapım değerlerinin arkasında boğulmayan, içerdiği şiddet ve umutsuzlukla yürek paralayan tragedyayı teatrallığından sıyırmadan izleyiciye aktaran bir filme dönüştürdü.

Aşk uğruna...
İlk yarısında tanrıların soyundan gelen büyücü Medea’nın yardımıyla Altın Post’u ele geçiren Iason ve Argonotların mitini anlatan film, daha sonra Medea ve Iason’un kültür farkı, iktidar hesapları ve kıskançlık yüzünden dağılan ailesine odaklanır.
Medea, Iason’a aşkı uğruna ülkesini, ailesini terk edip öz ağabeyini parçalara ayırmış, ona oğullar doğurmuş bir kadındır. Ama Yunanistan’a geldikten sonra sıradan bir ev kadını olması beklenir ve 'barbar’ damgasından kurtulamaz. Bunun üstüne kocası bir de Korint Prensesi ile evlenmek isteyince kıskançlıktan gözü dönen Medea çocuklarını kendi elleriyle öldürüp evini yakar.
Pasolini tabu kırıcı yönetmenliğini bu filmin kültürel referanslarında sürdürür. Batı uygarlığının üzerine temellendiği antik Yunan kültürünün hazinesinden yararlanırken bu zenginliğin barbarlardan ne kadar çok beslendiğini göstermek için filmin gerek müziğinde gerek sanat yönetiminde Kuzey Afrika’dan Balkanlara dek geniş bir coğrafyanın mirasını kullanır. Kafkaslar, Anadolu, Balkanlar ve Akdeniz kıyılarında egemen olan anaerkil kültlerin Yunan egemenliğiyle ataerkil bir düzene dönüşmesini ve kadının domestik hale getirilmesini, bu son derece vahşi gibi görünen ama özünde baskıya, ihanete, haksızlığa isyan eden tragedyayla dile getirir. “Medea” bugün 16.00’da Rexx’te, 10 Nisan Salı 21.30’da Yeni Melek’te gösteriliyor . 

FESTİVALDE BUGÜN

 EMEK: 11.00 Chicago 13.30 Tracey’in Yaşamından Kesitler 16.00 Arzunun Kanunu 19.00 Ben Öteki Kadınım 21.30 Marie Antoinette GALA
YENİ MELEK GÖSTERİ MERKEZİ
11.00 Garpatsum 13.30 All That Jazz 16.00 Beethoven’i Anlamak 19.00 Kızgın Taşlara Düşen Su Damlaları 21.30 Cheech + Parti
 ATLAS: 11.00 Tahsilat 13.30 Knud Rasmussen’in Güncesi 16.00 Hana 19.00 Ermenistan’a Yolculuk 21.30 Fil
 SİNEPOP
11.00 Dixie Chicks (*) 13.30 Ebu Garib’in Hayaletleri (*) 16.00 Şeker Perde (*) 19.00 ABD John Lennon’a Karşı (*)  21.30 Kara Altın (*)
 BEYO¼LU: 11.00 2:37 13.30 Hayalet Dalgalar 16.00 Benim Adım Elisabeth 19.00 Pasolini Program 3 21.30 Asla Elveda Deme
 REXX: 11.00 Boşta Gezer 13.30 Küçük Cadı Kiki 16.00 Medea 19.00 Benim Oğlum 21.30 Labirent

FESTİVALDE YARIN

 EMEK: 11.00 Madeinusa 13.30 Son Günler 16.00 Köpeğin Derdi Beni Gerdi 19.00 Akrabalar 21.30 Hollywoodland GALA
 YENİ MELEK GÖSTERİ MERKEZİ
11.00 Sorun Yaratan Adam 13.30 Güzellik Başa Bela 16.00 Moliere 19.00 Labirent 21.30 Aşk Buluşmaları
 ATLAS: 11.00 Düşmek 13.30 Ben Bir Robotum Ama Sorun Değil 16.00 Kırmızı Sokak 19.00 Geçmiş Zaman Olur ki 21.30 Prag
 SİNEPOP: 11.00 Muhteşem! Eşcinsel Sinemanın Tarihi (*) 13.30 Şu Boktan Dünya (*)
16.00 Bu Filme Henüz Yaş Sınırlaması Getirilmedi (*) 19.00 Hip Hop Projesi (*)  21.30 Ebu Garib’in Hayaletleri (*)
 BEYO¼LU: 11.00 Erkekler İşbaşında 13.30 Elveda Güney Şehri 16.00 Pingpong 19.00 Ekrandışı 21.30 Nokia Ödül Töreni
 REXX: 11.00 Tahsilat 13.30 Komşum Totoro 16.00 Domuz Ahırı 19.00 Paprika 21.30 Şantör
(*) NTV Belgesel Kuşağı

Yazarlar