08.10.2018 - 01:30 | Son Güncelleme: 08.10.2018-1:30 A-A+

SENELER BESLENMEYİ NASIL ETKİLER?



Sağlıklı beslenme, her yaşta değerli. Ama yıllar geçtikçe, besin seçimleri daha da önem kazanabilir. Çünkü yaşlanma, besin eksikliği, yaşam kalitesi ve kötü sağlık sonuçları gibi çeşitli değişikliklerle bağlantılıdır.

Yaşlanma sürecinde yıllar, vücudumuzda değişikliklere sebep olur. Kas kaybı, cilt ve derinin daha ince hale gelmesiyle, mide asidinin azalması bunlardan birkaçıdır. Vücudumuzun fizyolojik olarak yaşadığı bazı değişiklikler, bizi besinsel anlamda da etkileyebilir. Mide asidinin azalması, bazı vitamin ve minerallerin emilimini değiştirebilir, kas kaybı da metabolizma hızının düşmesine yol açabilir.

Çalışmalar, düşük mide asidinin, B12 vitamini, kalsiyum, demir ve magnezyum gibi besin maddelerinin emilimini etkileyebileceğini söylüyor. Bunun yanı sıra, kas kaybının artması ve metabolizma hızının yavaşlaması demek, günlük alınması gereken kalorilerin azalması demektir. Bu da bir ikilemi beraberinde getirir: Yaşlı bireylerin daha az kalori almaları gerekirken, bazı vitamin ve minerallerin emilimi azaldığı için daha çok almaları da gerekir.

Az kalori daha fazla besin

Bir kişinin günlük kalori ihtiyacı, boyu, kilosu, kas kütlesi, egzersiz yapıp yapmaması ve hatta daha önceki diyet tecrübelerine göre değişir.

Yaş aldıkça, daha az hareket edip az egzersiz yapıldığında ve kas kütlesi azaldığında, kişiler ağırlıklarını korumak için az kaloriye ihtiyaç duyar. Yani eskisi gibi yemeye devam etmeniz, ilerleyen yaşlarda kilo almayla sonuçlanabilir.
Hatta bu yağlar, karın bölgesinde toplanmaya eğilimlidir.

Özellikle postmenopozal kadınlar, riskli gruptadır. Çünkü menopozla birlikte östrojen seviyelerindeki düşüş, karnın yağ depolamasını destekleyebilir.

İleriki yaşlardaki bireyler az kaloriye ihtiyacı olsa da, genç insanlara kıyasla bazı besin maddelerinden yüksek seviyede almaya gereksinimi vardır. Yaşla birlikte önemli hale gelen vitamin ve mineraller, kalsiyum, D ve B12 vitaminidir. Protein ihtiyacı da artar. Sağlıklı bir beslenme programı, büyük önem taşır.

İştahsızlığa dikkat!

İleri yaşlarda karşılaşılan problemlerden biri de iştahtaki azalmadır. Bu sorun ele alınmazsa, istenmeyen kilo kaybına ve beslenme eksikliğine neden olabilir. Buna yol açabilecek faktörler arasında, hormon, yaşam, tat ve koku koşullarındaki değişiklikler yer alır. Çalışmalar, ileri yaşlardaki bireylerin daha az açlık hormonu ve yüksek doygunluk hormonları seviyelerine sahip olduklarını gösteriyor. Yani bu kişiler çok zor acıkıyor ama hızlı doyuyor.

Yaşlanma, koku ve tat alma duyusunu etkileyebileceği için yiyeceklerin daha az çekici görünmesini sağlayabilir. Ayrıca diş kaybı, duygusal durum, altta yatan hastalık ve iştahı azaltabilecek ilaçlar da bulunabilir. Büyük öğün yemek zor geliyorsa, onları daha küçük porsiyonlara bölüp, belirli saat aralıklarında tüketmek faydalı olabilir. Besinleri çok daha sert ve taneli çiğnemekte zorluk yaşanıyorsa, püre haline getirip yoğun halde tüketilebilir.

Etiketler
©Copyright 2015 Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.