27.01.2014 - 12:05 | Son Güncellenme:
Eugène Viollet-le-Duc mimar, mimari restorasyon uzmanı, araştırmacı, kuramcı, eğitimci ve yazar kişiliği ile 19. yüzyılın en etkin mimarlarından biri olmuştur. Mimar kimliğinin yanı sıra yazdığı çok sayıda kitap ile mimarlığın, Ecole des Beaux-Arts’ın önderliğinde benimsenen neo-Klasik üslubu yineleyen biçimlenişine karşı, Fransa için ulusal özellikler taşıması nedeniyle ortaçağ mimarlığının mantığıyla biçimlenmesi gerektiğini savunmuştur.
Pierrefonds Şatosu
Google'nin fotoğrafını koyduğu Pierrefonds Şatosu, Fransa’nın Oise departmanında, Paris’in kuzeyinde, Compiegne ve Villers-Cotterets arasında, şato ile aynı ismi taşıyan Pierrefonds ormanında yer alır.
Pierrefonds Şatosu, Orta Çağın karakteristik askeri savunma kalesi özelliklerini taşımaktadır. 19.yy.da ünlü Fransız restoratör mimar Eugène Viollet-le-Duc tarafından renovasyonu ve iç dekorasyonu yapılmıştır.
12.yy. da şatonun bulunduğu yerde bir kale yapısı mevcuttur. İki yüzyıl sonra 1392 de Kral Charles VI, kaleyi kardeşi Orleans Düküne vermiştir. 1393 ‘den 1407 deki ölümüne kadar şato, mimar Jean Le Noir tarafından onarılmıştır.
1848 yılında Fransız Kültür Bakanlığı tarafından Pierrefonds Şatosu, ulusal anıt olarak tespit edilmiştir.
Louis-Napoléon Bonaparte, 1850 yılında şatoyu ziyaret ederek imparator olarak, mimar Eugène Viollet-le-Duc ‘ten şatonun restore edilmesini istemiştir. Maliyetin yüksek oluşu ve Eugène Viollet-le-Duc ’ün 1885 de ölmesi üzerine salonların dekorasyonu bitirilememiştir.
EUGENE VİOLLET-LE-DUC'UN HAYATI
Eugène Viollet-le-Duc mimar, mimari restorasyon uzmanı, araştırmacı, kuramcı, eğitimci ve yazar kişiliği ile 19. yüzyılın en etkin mimarlarından biri olmuştur. Mimar kimliğinin yanı sıra yazdığı çok sayıda kitap ile mimarlığın, Ecole des Beaux-Arts'ın önderliğinde benimsenen neo-Klasik üslubu yineleyen biçimlenişine karşı, Fransa için ulusal özellikler taşıması nedeniyle ortaçağ mimarlığının mantığıyla biçimlenmesi gerektiğini savunmuştur.
Yaşadığı dönemde bulunduğu çalışmalar sayesinde, Fransa'nın Ortaçağ yapılarını inceleyip restore ederek günümüze kadar ayakta kalmalarını sağlamıştır. Eugène Emmanuel Viollet-le-Duc Gotik mimarlığın strüktürel mantığının ve biçimsel geometrisinin akılcı prensiplerini belirlemeye çalışmıştır.
Çağdaşlarının aksine, Gotik mimarlığı tekrar eden mimari biçimler üretmeyi değil, bu mimari mirasın dehasıyla her çağın ihtiyaç ve teknolojisine göre dönüşebilen; ulusal, akılcı ve modern yapılar yapmayı amaçlamıştır.
Eugène Emmanuel Viollet-le-Duc'ün Osmanlı'ya etkisi oldu mu?
Osmanlı İmparatorluğu’na hiç gelmemiş olan Eugène Emmanuel Viollet-le-Duc'ün Osmanlı mimarlığını da onun düşüncelerini benimseyen ve uygulayan mimarlar ve mimarlık tarihçileri yoluyla etkilediği tespit edilmiştir. Osmanlı mimarlığı 18. yüzyıldan sonra modernleşme amacıyla Avrupa’nın benimsediği üslupları takip etmiş, neo-Klasik, neo-Rönesans, neo-Gotik, neo-Barok ve Oryantalist üslupların mimari elemanlarından seçmeci bir tutumla biçimlenmiştir. 1873 Dünya Fuarında Osmanlı mimarlığının tanıtılması amacıyla hazırlanan Usul-i Mimari-i Osmani kitabı Osmanlı mimarlığının kendi kimliğine dönüşünün başlangıcıdır. Viollet-le-Duc’ün öğretilerini uygulayan öğrencisi Leon Parvillée Osmanlı mimarlığının kurallarını, Celal Esat Arseven de Osmanlı mimarlığının diğer İslam ülkelerinin mimarlığından ayrılan özelliklerini belirlemişlerdir. Mimari eğitim ve uygulama alanında ‘Osmanlı’ kimliğinin ulusal bir mimarlık olarak benimsenmesinde Viollet-le-Duc’ün düşüncelerini benimsemiş olan Alexandre Vallaury ve Kemalettin Bey etkin olmuşlardır.