Teknoloji Google yükselişte Yahoo arayışta

Google yükselişte Yahoo arayışta

25.06.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:

Google’ın art arda atakları ve piyasa değerinin 160 milyar dolara ulaşması Yahoo’nun CEO’sunu devirdi.

Google yükselişte Yahoo arayışta

Şükrü Andaç

İnternet kullanıcılarının en çok işine yarayan siteler sıralamasında arama motorları her zaman ön sıralarda yer alıyor.
Bunun altında yatan sebep, bu sitelerin kullanıcının merak ettiği herhangi bir konu hakkında aradığı bilgiye birkaç saniyede kolaylıkla ulaşabiliyor olmasını sağlamak.
Kullanıcıların en çok tercih ettiği siteler arasına girerek internetin en cazip alanlarından biri olan arama motoru dünyasındaki rekabete bakıldığında ise iki isim öne çıkıyor. Google ve Yahoo.
İki şirketin rekabetinde şu anda Google açık farkla önde. Hisse değerlerine bakıldığında Google 500 dolar sınırını aşarken, Yahoo 27 dolarlar seviyesinde seyrediyor.
Google’ın piyasa değeri 160 milyar dolar, Yahoo’nun değeri ise 37 milyar dolar.

Kullanıcıyı çektiler
Google 2007 yılının son çeyreğinde kârını bir önceki yıla göre yüzde 60 oranında artırdı, Yahoo’daki artış ise aynı dönemde yüzde 11’lerde kaldı.
Google’un rekabette öne geçmesindeki en büyük kozu arama servisinin yanındaki diğer uygulamaları. Google’ın art arda piyasaya çıkardığı Gmail, Google Earths, Google Maps, Picassa, GTalk, Docs, Mobile ve daha birçok servis Yahoo’nun rekabette geri kalmasına yol açtı. Google’ı son dönemde öne çıkaran bir diğer alan ise elbetteki video.
Kendi video servisi olmasına rağmen yeni ekonominin parlayan yıldızı Youtube’u 1.6 milyar dolara satın alan Google, burada da önemli atağa kalktı.

CEO’nun ayrılışı
Tüm bunlar yaşanırken Yahoo, Google’la kıyasıya rekabet için bundan birkaç ay önce daha hızlı bir yapıya kavuşmak amacıyla üst yönetiminde değişiklik yaptı.
Üç ana gruptan oluşan yeni yapıda, bir grup müşterilerle ilgilenirken, diğer grup reklam veren ve yayıncılardan üçüncü grup ise teknolojiden sorumlu oldu.

Tek çıkış, evlilik mi?
Ama bu yönetim yapısı da bekleneni vermedi. Geçen hafta başında şirketin CEO’su Terry Semel’in istifası işlerin yolunda gitmediğini bir kez daha ortaya koydu.
Video ve reklam piyasasında Google’un devamlı öne çıkması hem şirketi hem de hissedarları oldukça rahatsız etti. Baskılara dayanamayan Yahoo çareyi CEO değiştirmekte buldu.
Terry Semel’in yerine getirilen isim ise Yahoo’nun kurucu ortaklarından Jerry Yang oldu. Yang’ın göreve gelmesiyle birlikte şirket için bir diğer önemli isim olan reklam ve yayıncılardan sorumlu Susan Decker da Başkan olarak atandı.
Buradaki beklenti Apple ve Dell’deki gibi şirketin kurucularının yeniden işin başına dönerek şirketi kârlı günlere taşımaları. Analistlerin görüşü ise Yahoo’nun başarısı için yönetim değişikliğinin yeterli olmadığı yönünde. ABD’deki analistler Yahoo’nun çıkışını, muhtemel talipleri Microsoft, News Corp ya da eBay’den biriyle evlenmesinde görüyor. Strateji hataları

İnternet piyasasına bakıldığında yapılan beş önemli hata nedeniyle Google ve diğer yeni şirketlerin Yahoo’nun pazar payını erittiği görülüyor:
 1999’da Broadcast.com’u 5.7 milyar dolara satın aldı ancak ses ve görüntü servislerinde beklenen getiriyi elde edemedi.
 Google’ın aramada öne geçmesine seyirci kaldı.
 Google, Yahoo’nun online reklam iş modelini alıp geliştirdi. Yahoo kendi sistemini geliştiremedi.
 Online video ve arkadaşlık - buluşma siteleri konularında pasif hareket edildi.
 Medya şirketi olmaya soyundu. Şirketin teknolojiye daha fazla önem vermesi gerekirdi.