Populer Bilim Güneş ve hidrojen arabaları son düzlükte

Güneş ve hidrojen arabaları son düzlükte

20.07.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:

TÜBİTAK’ın düzenlediği Güneş Arabaları Yarışı ve Hidrojen Arabaları Yarışına katılacak ekipler, birbirinden ilginç dizayna sahip araçlarının son kontrollerini yapıyor.

Güneş ve hidrojen arabaları son düzlükte
TÜBİTAK’ın popüler bilim dergisi Bilim ve Teknik’in organize ettiği ancak 22 Temmuz’da yapılacak milletvekili genel seçimleri nedeniyle finalleri 29 Temmuz’a bırakılan yarışmada, bu yıl üçüncüsü düzenlenen Formula-G’ye 32 üniversiteyi temsil eden 39 takım, 47 araçla, Türkiye’de üretilen ilk hidrojenle çalışan arabaların yarışacağı Hidromobil-07’ye ise 15 üniversiteden 20 takım 20 araçla, "damalı bayrağı görmek için" piste çıkacak. 14 metre genişlikteki yarış güzergahında güneş arabaları 25, hidrojen arabaları da 20 tur atacak.
        
TÜBİTAK’ın temiz enerji teknolojisine katkı yapmak isteyen mühendis adaylarını desteklemek ve bu teknolojilerle çalışacak araçların kullanımını yaygınlaştırmak amacıyla organize ettiği yarışmadan elde edilen birikimle, güneş enerjisi teknolojisinin en gerekli bileşeni olan göze ve panellerin hidrojen enerjisi için de aynı yaşamsal yere sahip yakıt pillerinin Türkiye’de üretiminin sağlanması hedefleniyor.
        
Ankara’da yapılacak yarışmaya katılacak genç mühendisler, Atatürk Kültür Merkezi alanında araçlarının performanslarını arttırmak ve rakiplerine üstünlük sağlamak için son hazırlıklarını yapıyor. Her iki yarış için de takımların araç tasarım ve montaj çalışmalarında sona gelindi.
        
Yarışmanın ekipleri
        
Yarışmaya katılacak ekiplerin birbirinden iddialı araçları dikkati çekiyor. Gazi Üniversitesi ekibi, 200 kilogram ağırlığındaki "G-mobil" adını taşıyan araçlarının tüm mekanik parçaları ve tasarımlarını kendisi yaptı.
        
G-mobilin yalnızca güneş enerjisi ile hareket edebilmesini planlayan ekip, teorik olarak 65-75 kilometre hıza ulaşabileceği aracın hızını 35 kilometre ile sınırladı. Aracın kokpiti araç gövdesine gömüldüğünden güneş panel alanını yüzde 10 oranında arttıran ekip, güneş ışınlarını tam dik alabilmek içinse panelleri yere paralel ve düz yerleştirdi.
        
AÜ "GÜNEBAKAN" ve "HİDROKET"le katılacak

        
Ankara Üniversitesi (AÜ), daha önceki güneş arabaları yarışlarına katıldıkları 280 kilogram ağırlığındaki "Günebekan"la bu yılki Formula-G pistinde de boy gösterecek. "Günebakan", güneşten sağladığı 800 Watt’lık tepe gücünü, çalışmadığı zamanlarda 1kWh’lık akülerinde depoluyor. En fazla 76 kilometre hız yapan "Günebakan", güneş olmadığında akülerini kullanarak, kesintisiz biçimde 2 saat boyunca yol alabiliyor.
        
AÜ’nün 9 Fizik Mühendisliği öğrencisinden oluşan diğer ekibi ise hidromobil yarışları için son hazırlıklarını yapıyor. Ekip üyelerinin, üniversiteden aldığı destekle yaptıkları "Hidroket", teoride saatte 65 kilometre hız yapabiliyor. Araçlarının yakıt hücresi, hidrojen tüpleri ve diğer bağlantı elemanlarını yurt dışından ithal eden ekip, diğer mekanik ve elektronik aksamlarını kendileri tasarlayarak uygulamaya geçirdi.
        

BİLKENT Üniversitesi’nden "HİDROMOBİLKENT"
        
Bilkent Üniversitesi takımı ise hidromobil yarışmasına, "Hidromobilkent" ile katılacak.
        
Hidrojen enerjisi ile çalışan ve yaklaşık 155 kilogram ağırlığındaki araçta, 1.5 beygir gücünde (1.2 kW) enerji üretebilen Kanada firması yapımı bir hidrojen yakıt hücresi, yerli üretim elektrik motoru ve yine yerli üretim motor hız kontrol ünitesi bulunuyor. Aracın mekanik bileşenleri ise özel bir firma ile öğrencilerin aktif katılımı ile gerçekleştirildi.
        
ODTÜ’den yarışa yoğun ilgi
        
ODTÜ, bu yıl yapılacak yarışlara pek çok ekiple katılıyor. 2005 yılında ilki yapılan Formula-G’de birinci gelen ODTÜ Robot Topluluğu, bu yıl da hem hidrojen hem de güneş enerjili araçlarıyla yarışlara katılıyor.
        
Topluluk, Formula-G’de "ODTÜ-Tek", Hidromobil’de ise "Hidroaktif" isimli araçlarıyla pistte boy gösterecek.
        
Küresel ısınma ve çevre kirliliğine dikkat çekmek için 17 Mayıs’ta Boğaz Köprüsü’nü ortalama 50 kilometre hızla geçen ODTÜ-Tek, saatte 78 kilometre hıza ulaşabiliyor. Gece ise 2 saat yol alabiliyor.
        
Yaklaşık 170 kg ağırlığındaki "hidroaktif"in yakıt pillerini yurtdışından ithal eden topluluk üyeleri, aracın mekanik tasarım ve elektronik kontrol elemanlarını ise kendisi tasarladı.
        
ODTÜ Yenerji, ODTÜ Güneş Arabası Takımı (Soular Car), ODTÜ Malzeme Bilimleri Topluluğu, ODTÜ Alternatif Enerji Teknolojileri Topluluğu ise yarışmaya katılacak diğer ekipler arasında bulunuyor.
        
HACETTEPE’den "HÜNKAR"...
        
Bu yıl yarışmaya ilk kez katılacak Hacettepe Üniversitesi’nin güneş enerjisi yarışının adı "Hünkar". 270 kilogram ağırlığındaki ve 4 vitesli araç, saatte 35 kilometreye kadar hız yapabiliyor.
        
Mart ayından beri 23 kişilik ekiple çalışan aracın tüm dizaynı ve montajını genç mühendisler yaptı.
        
"Araçlar, Uluslararası arenada boy ölçüşebilir ''
        
Bilim ve Teknik Genel Yayın Yönetmeni Raşit Gürdilek, bu yıl üçüncüsü yapılacak yarışmaya katılacak araçların gerek dizaynlarının gerek performanslarının sürekli gelişmesinin memnuniyet verici olduğunu söyledi.
        
"Gerek güneş arabaları, gerekse hidrojen arabalarının önümüzdeki yıllarda uluslararası arenalardaki rakipleri ile çok rahatlıkla boy ölçüşebileceklerinden eminiz" diyen Gürdilek, TÜBİTAK’ın güneş arabalarını ve hidrojen arabalarını desteklemekle genç mühendis adaylarına ve mühendislere sorumluluk da verdiğini belirtti. Gürdilek, "Bu sorumluluk ülkemizde güneş ve hidrojen enerjilerinin yaygın kullanımına katkıda bulunacak. Özellikle sınırsız ve temiz enerjilerin günlük yaşamımızda kullanımı için gereken kritik malzemelerin yurdumuzda üretilmesine katkı yapmalarını bekliyoruz ve inanıyoruz ki güneş arabaları ile hidrojen arabaları ile başlayan yolda gençlerimiz çok kısa bir süre içinde son durağa ulaşacaklardır" diye konuştu.
        
Yarış nasıl olacak?
        
Formula-G ve Hidromobil yarışları için ekipler, idari ve teknik kontrollerini yaptırmak için 24 Temmuz’da Atatürk Kültür Merkezi’ndeki pist alanında biraraya gelecekler. 25 Temmuz’da ise 10 dakika süresince pistte iki araç bulunacak ve araçların bu süre içinde elde ettikleri en iyi tur zamanı sıralama turu olarak geçerli sayılacak. Aynı gün araçlar pistte serbest antrenman yapacaklar. 26 Temmuz Perşembe günü her iki kategorideki araçlar da pistte serbest antrenmanlarına devam edecekler.
        
27 Temmuz Cuma günü yapılacak olan Formula-G yarı finali saat 11:30-13:00 saatleri arasında, Hidromobil yarı finali ise 15.30-16.30 saatleri arasında gerçekleştirilecek.
        
29 Temmuz Pazar günü ise Formula-G finali saat 12.00-13.30, Hidromobil finali ise 14.00-15.30 saatleri arasında yapılacak.
        
Yarış pisti, geniş ve yaklaşık 1,3 km uzunluğunda, asfalt kaplı bir tören geçit alanı üzerinde kurulu. Toplam 2,1 km uzunluğundaki yarış güzergahının 1 km uzunluğundaki bir kenarı, araçların hız yapabilecekleri düz bir şerit biçiminde. Öteki kenarındaysa, pilotların becerilerini sınayacakları virajlar bulunuyor. 14 metre genişlikteki yarış güzergahında güneş arabaları 25, hidrojen arabaları da 20 tur atacak. Her iki yarış da 1,5 saat içinde sona erecek.
        
TÜBİTAK padok alanında takımlar için yaklaşık 10 metre uzunluğunda ve 200 metrekare kapalı alana sahip bir çadır kuracak.  TÜBİTAK ayrıca, alanda bir elektrik altyapısı da oluşturdu.