26.02.2008 - 00:00 | Son Güncellenme:
Okuyanlar, okumayanlara anlatsın; bu iş çocuk oyunu değil! 18-22 Şubat arasında San Francisco’da düzenlenen oyun yapımcıları konferansında (Game Developers Conference) ortaya konan veriler, yapılan konuşmalar, görmeden bilemeyiz ama geleceğin gerçekçi bir tasviri niteliğindeydi.
Teknoloji gurusunun ağzından çıkan sözler, bugün orta yaşlarda olan bazılarını, ''Keşke bugünlerde doğsaydım'' demeye sevk eder nitelikte. Kurzweil, işlemci gücündeki müthiş artışın ve teknolojinin boyut olarak her geçen gün küçülmesine dikkat çekerek, ''Önümüzdeki 25 yılda bilgisayarların fiyat/performans dengesinde 1 milyar kat artış olacak'' diyor.
Bu zaman diliminde bilgisayar boyutunun da 100 bin kat küçüleceğini söyleyen Kurzweil tahminini, ''Bugün parkinson hastasıysanız ve hastalık yüzünden tahrip olan biyolojik nöronlarınızı değiştirmek istiyorsanız, beyninize bezelye büyüklüğünde bir bilgisayar naklettirebilirsiniz'' cümlesinden yola çıkarak yapıyor. Daha önce bu köşede de yazılmıştı; bilgisayar teknolojisinin son 50 yılını inceleyerek, 25 yıl sonrasını tahmin etmek hiç zor değil; guru olmaya gerek yok.Ve Kurzweil asıl vurucu öngörüsünü yapıyor: ''Kan hücresi büyüklüğündeki bilgisayarlar... Bedenimizden içeri girecekler, bizi sağlıklı tutacaklar ve beynimizin içinde zekâmızı artıracaklar. Bu bilgisayarlar sinir sisteminin içinde topyekün bir sanal gerçeklik yaratabilecek.'' Çıkan sonuç; gelecekte ''yaşamak'' için, neresi olursa olsun, belki bir kavanoz içinde, beynin canlı tutulması yeterli. ''Matriks de mi'' demiştim, geçmiş zamanın birinde...
Eve Online
Sanal evrenler, derin sosyal ve ekonomik ekosistemleriyle her geçen gün zenginleşiyor. ''Piyasada'' o kadar çok sanal evren var ki, herkes kendi eğilimlerine ve ruhuna uygun bir çevre bulup sanal bir yaşam edinebilir. Bilim-kurgu ticaret oyunu Eve Online, oyunculara tüyolar veren gerçek ekonomistleriyle bugünlerde en dinamik sanal evrenlerden.66 bölgeye ayrılmış, 5 bin güneş sisteminden oluşan ''paralı'' Eve Online evreninin şu andaki nüfusu 220 bin. Aslında ekonomi dünyasının sanal bir mikrokozmozu olan Eve Online’da oyuncular şirketler, ortaklıklar kurarak, ürün satın alıp satarak, bölgeler kazanmaya çalışıyor.
Oyunun başekonomisti Dr. Eyjo Gudmundsson, bütün verilerden sorumlu kişi. Ona sanal Alan Greenspan de (Eski ABD Merkez Bankası Başkanı, şimdi özel danışman) diyorlar. Gundmundsson oyunu ve görevini şöyle tanımlıyor: ''Oyunculara ekonomik bilgi sağlıyorum, böylece kendi ürünleri, ne üretecekleri ve nasıl üretecekleri konularında kararlar verebiliyorlar. Temelde gerçek yaşamdakiyle aynı ekonomik sorunlar. Tamamen strateji. Lojistik ve savaşı kazanabilmeniz için gerekli kaynaklara erişim, stratejik kararlarda önemli bir rol oynar. Gerçek bir savaştaki gibi uzun vadeli planlar, stratejiler yapmalısınız.''Gudmundsson ve ekibi haftalık bültenler hazırlayıp Eve Online’daki trendleri oyunculara analiz ediyor. Böylesine derinliğe sahip bir oyunun üst düzey yöneticiler ve iş dünyası profesyonellerini cezbetmesi kaçınılmaz. Birçok enstitü de Eve Online tecrübelerinden faydalanmak için oyunun ekonomistleriyle ortak çalışma içinde. Eve Online’da gerçek dünyayı yansıtan bir diğer olguysa suç ve yolsuzluk. Süper kapitalist bir çevre olan Eve Online’da şirket casuslukları ''oyunun'' önemli bir parçası...