The Others Fark edilmeyen kaybedecek

Fark edilmeyen kaybedecek

30.12.2001 - 00:00 | Son Güncellenme:

2002 yılında en çok ihtiyaç duyulacak strateji farklılaşma olacak. Kişiler ve kurumlar, hangi konu olursa olsun, farklı olmamak konusunda ısrar ettikleri sürece kaybedecekler

Fark edilmeyen kaybedecek

2002’nin fark artıracak stratejileri
Fark edilmeyen kaybedecek

2002 yılında en çok ihtiyaç duyulacak strateji farklılaşma olacak. Kişiler ve kurumlar, hangi konu olursa olsun, farklı olmamak konusunda ısrar ettikleri sürece kaybedecekler

MELİH ARAT

Fark edilmeyen kaybedecek
Her yılbaşı, yıllık stratejik bir değerlendirme yapıyoruz. Aslında bu değerlendirmelerde önerilen stratejiler, sadece içine girilen yıl için değil her zaman geçerli stratejilerdir. 2000’li yıllar teknolojinin dünyayı cennete çevireceği yıllar gibi lanse edildi. İkiz kulelerin yok edilmesiyle başlayan süreç, içine girdiğimiz yüzyılın pek de cennete benzemeyeceğinin ilk işareti oldu. Gerek yaygın ekonomik krizler, gerekse insanların içinde bulundukları kapitalist sistemde yaşadıkları hayata bir anlam yükleyememeleri, 'bütün bunlar ne için' sorusunu gündeme getiriyor. Kızsak da, eleştirsek de, anlamsız bulsak da, elimizdeki şimdilik tek sistem bu. Dolayısıyla bu sistem içinde kendimizi başarılı ve mutlu kılacak bazı stratejileri hayata geçirmemiz gerekli. Şimdi bu stratejilerden birkaçına bakalım.

Farklı ya da FraKLı ol!
2002 yılında kişiler ve kurumlar, hangi konu olursa olsun farklı olmamak konusunda ısrar ettikleri sürece kaybedecekler. İş başvurularına kimlerin kabul edildiğine ilişkin, son bir ayda karşılaşılanlar, sadece farklı başvuruların işe kabul edildiği fikrini çağrıştırıyor. Bir tanesi, 'olmaz' böyle diyeceğiniz cinsten. İzmir’de üniversite mezunu iş arayan bir genç, özgeçmişinin bulunduğu kağıdın altına bir damla gözyaşını sürerek ıslatmış ve altına 'lütfen beni bu gözyaşım için işe alın’ yazmış. Bu oldukça arabesk görünen yöntemin işe yaramayacağını düşünebilirsiniz; ama işe yaramış.
Bir başka örnek, enerji endüstrisinin önde gelen bir şirketine, herkes CV ile iş başvurusu yaparken, şu anda orada çalışmaya başlayanlardan biri, doğrudan firmanın Fransız Genel Müdürü’ne ben sizinle çalışmak istiyorum diye e-posta yazmış ve işe alınmış. Bir başkası, işe girmek için, özgeçmiş hazırlamak yerine, başvurduğu şirketin belirli bir ürünün satışını artıracak bir proje hazırlarken ve bu projeyi insan kaynakları, pazarlama yöneticilerine göndererek işe girmeyi deneyecekken, proje hazırlığı sırasında rakip şirket söz konusu kişiyi fark ederek işe almış.
Farklı olmak ve farklılaşmak kurumsal anlamda işe yarıyor; Amerika’da otomobil kiralama şirketi Enterprise Oto Kiralama, diğer rakipleri gibi havalimanlarına otomobil kiralama bayileri açmak yerine, şehir içinde aralarında onbeş dakikalık uzaklık olan noktalara bayi açarak, pazarı bu daha önce hiç denenmemiş farklı stratejiyle ele geçirmiş. Gima, Türkiye’de sadece internet üstünden satışı değil, ilk defa telefonla satışı deneyen kuruluş. Anlaşılan o ki, her zaman olduğu gibi 2002 yılında en çok ihtiyaç duyulacak strateji farklılaşma stratejisi olacak.

Eğitimden projelere
2002 ve ötesinde başarının yolu projelerden geçiyor. Projeler, insanları değiştiren, geliştiren, başka insanlarla buluşturan, mutlu kılan stratejik araçlardır. 2002’de hiç projesi olmayan insanların başarılı olma şansları da yoktur. Başarı, kişisel gelişim kitaplarında hedeflerine ulaşmak olarak tanımlanıyor. Kişisel gelişim kitaplarının birçoğu hedefi olmanın önemi üstünde duruyor. Ancak niteliksel ve nicel hedefler, aslında projelerin sayede ortaya çıkıyor çıkarlar. Bu anlamda 2002’de hiç projesi olmayan birisi başarı için hedefe de sahip değildir.
Herhangi bir proje, insanın sahip olduğu potansiyeli ve çevresindeki imkanları harekete geçiren, bu imkanları ve potansiyeli hedef doğrultusunda bir araya getirerek işe yarar sonuçlar alınmasına yardımcı olmaktadır. Üniversite gençliğinin bilgi birikimlerini değerlendirememelerinin temel nedeni, yaygın bir şekilde projelere sahip olmamalarıdır. Normalde birçok yetenekli insan olmasına rağmen, bu yetenekler ancak bir proje yaparken kullanılabilir.
Projelerin en önemli özelliği, projelerin değişik aşamalarında başka insanlarla bir araya gelme gereğidir. Proje için ihtiyaç duyduğunuz tüm kaynaklara siz sahip olmadığınız için başka insanlarla görüşmek zorunda kalırsınız. çevresi geniş olmak ya da tanıdık ağı geniş olmanın çok kritik bir nitelik olduğu çocukluktan itibaren kavranılan bir gerçektir. Hayatlarında çok proje olan insanların, başkalarıyla tanışmak ve kendilerini tanıtmak adına doğal birer yolları vardır.
Kurumlar açısından bakılırsa projeler, yine değişimin temel araçlarıdır. Bir kurumun ürün geliştirme projesi yoksa, tasarruf projesi yoksa, A ülkesine ihracat projesi yoksa ya da üretim süresini kısaltmak gibi bir projesi yoksa o kurumda değişimde yoktur. Kurumsal açıdan projelere sahip olmak, müşteri bekleyen pasif bir organizasyon olmaktan çıkarak, kendi geleceğini yaratan aktif bir organizasyona dönüşmek anlamına gelir.

Hangi iş alanlarına girmeli?
2002 yılında hangi iş sahalarına girmek gerekli diye bakılacak olursa, 11 Eylül olayları tüm dünyada güvenlik endüstrisinin önümüzdeki 50 yıl boyunca çok büyüyecek bir endüstri olduğu görülebilir. Öğrenme, eğlence, sağlık endüstrileri temel büyüme endüstrileridir. Örneğin, Medical Channel, Sports International gibi önde gelen TV kanallarının hepsinde sağlık programlarının artması ve yayım saatlerinin en çok izlenen saatlere alınması, bu trendlerin bir sonucudur. Eğlence endüstrisinin bir numaralı büyüme endüstrisi olduğu, yine TV programlarının ratinglerinden ortadadır. 2002 yılında Bilgi Toplumu’na dönüşme yarışındaki toplumların hemen hepsinde kişisel gelişim, üniversite eğitimi, kitap satın alma gibi konulara odaklanma görülüyor. Bu alanlara ya da bu alanların kesişim alanlarına yatırım yapanlar 2002 yılında karlı çıkacaklar.









Yazarlar