The Others IBM Türk’de kadın egemenliği

IBM Türk’de kadın egemenliği

04.06.2001 - 00:00 | Son Güncellenme:

IBM’in Türkiye ofisi büyük bir başarıya imza attı. Çalışanlarının yüzde 46’sının kadın olduğunu söyleyen Aysun Barın, bu oranın diğer ülke ofislerinden daha yüksek olduğunu belirtiyor.

IBM Türk’de kadın egemenliği

IBM Türk’de kadın egemenliği

IBM’in Türkiye ofisi büyük bir başarıya imza attı. Çalışanlarının yüzde 46’sının kadın olduğunu söyleyen Aysun Barın, bu oranın diğer ülke ofislerinden daha yüksek olduğunu belirtiyor.

SİBEL KÖKLÜ

Uluslararası teknoloji devlerinden biri olan IBM’in Türkiye ofisi büyük bir başarıya imza attı. Çalışanlarının yüzde 46’sı kadın olan IBM Türk, bu oranla dünya çapındaki IBM’ler arasında birinciliği yakaladı. IBM’in yönetim kadrosunun yüzde 30’u da kadınlardan oluşuyor.
Toplam 325 kişinin çalıştığı IBM Türk’te yaş ortalaması 35. Ortalama çalışma yılı ise 10. Çalışanlar arasında fırsat eşitliğine büyük önem veren IBM Türk, kadın erkek, özürlü, din, dil, ırk vs. konularda ayrım yapmadan tüm kesimlere eşit kariyer imkanı veriyor. Çalışanlarının yüzde 99’u üniversite mezunlarından oluşuyor.
IBM’in insan kaynakları politikasında insana yatırım son derece önemli. IBM Türk İnsan Kaynakları Müdürü Aysun Barın, özellikle IT sektöründe şirketlerin farklılık yaratmasının çalışanlarıyla birlikte olabileceğini belirtiyor;
"IBM’in insan kaynakları anlayışı; çalışana yatırım yapan, kurum kültürünün yoğun olduğu ve çalışanla uzun dönem birlikteliği hedefleyen bir anlayış. Bilgi birikimi ve deneyimin önem taşıdığına inanıyoruz. Özellikle kriz dönemlerinde çalışanlarımızı motive etmek ve bu sıkıntılı günleri birlikte atlatabilmek bizim birincil hedefimiz. Bu dönemleri kişilerin kendilerini eksik hissettikleri konularda geliştirmeleri için değerlendiriyoruz. Biz şirket olarak krizi kazasız, kimseyi çıkartmadan atlattık. Bir takım kritik, büyümeyi öngördüğümüz alanlar da var. Buralarda eleman teminine de devam ediyoruz".

‘İşe en uygun kişi’
IBM Türk son birkaç yıldır ‘İşe en uygun kişi’ adlı bir uygulama başlattı. Şirket içinde açık bir pozisyon çıktığında öncelikle çalışanlardan temin edilmeye çalışılıyor. IBM çalışanlarına kariyer olanakları sunmayı hedeflediklerini söyleyen Aysun Barın;
"Açık bir pozisyon olduğunda bunu intranette duyuruyoruz. Pozisyon nedir, gerektirdiği beceriler nelerdir gibi bilgiler veriyoruz. Tüm çalışanlar bu pozisyona talip olabiliyor. Daha sonra, bu pozisyona ihtiyaç duyulan birim müdürü tarafından başvurular değerlendiriliyor. Uygun görülen kişiye bu fırsatı kullanma şansı veriliyor" diyor.
24 yıldır IBM Türk’de çalışan Aysun Barın, işe eleman alımlarında eskiden üniversite mezunlarına ağırlık verildiğini, şimdi ise aranılan pozisyonların gerektirdiği nitelikler çerçevesinde hazır bilgi, beceri ve deneyime de önem verdiklerini söylüyor. Aysun Barın, küresel bir şirket olan IBM Türk’de çalışmanın ön koşullarından birinin iyi derecede İngilizce bilmek olduğunu belirtiyor.
IBM’de, insan kaynaklarının yönetimin stratejik bir ortağı olduğunu söyleyen Aysun Barın; "Bizde insan kaynakları yönetim kurulunun bir parçasıdır. Özellikle son yıllarda insan kaynaklarının önemi arttı. İnsan kaynakları sadece idari işlemlerin yapıldığı bir yer değil, stratejik anlamda kurumu geleceğe hazırlayan yönetim ekibinin önemli bir parçası haline geldi" diyor.
Çalışanlara yönelik eğitim programlarını son dönemde intranet ortamına taşıyan IBM Türk, teknik eğitimler ya da genel davranış biçimleriyle ilgili eğitimlere ağırlık veriyor. Aysun Barın, e-learning uygulamasının avantajlarına dikkat çekiyor; "Çalışanlar eğitimleri kendi zamanına göre seçebiliyor. Eğitimlerin kurumlara maliyeti açısından da daha dengeli bir süreç oluyor".

İnsan kaynakları misyonu değişti
IBM, insan kaynakları ile ilgili pek çok prosesi intranet ortamına taşıdı. Bu sayede, insan kaynakları bölümünün takip ettiği idari işler en aza indi. IBM’in genel bir strateji doğrultusunda, Avrupa’da 2000 yılında başlattığı ‘insan kaynakları ile ilgili tek merkez’ uygulamasına bu yıl IBM Türk de katıldı. İngiltere’de bulunan insan kaynakları merkezinde, yaklaşık 80 kişi çalışıyor. Bu merkezde her ülkenin dilini konuşabilen gençler görev yapıyor. İngiltere’deki merkezde, bu yılın başından itibaren bir Türk de görevlendirildiği için, IBM Türk’den dahili bir numara çeviren herkes bu merkeze ulaşıp bilgi alabiliyor. Ülkelerdeki insan kaynakları birimleri, ülkeye has bir takım uygulamaları takip ediyor ve çalışanlara danışmanlık yapıyor. Aysun Barın; "Dolayısıyla, insan kaynaklarının misyonunun değişmesiyle birlikte, insan kaynakları çalışanlarının profili ve sayısında da doğal bir değişim oldu" diyor.