The Others İzmir kazandı

İzmir kazandı

01.06.2000 - 00:00 | Son Güncellenme:

İzmir kazandı

İzmir kazandı


Kordon’daki kazıklı yol mahkeme kararıyla durduruldu. Proje çerçevesinde yapılan 66 bin metrekare yeşil alan, 54 bin metrekare yaya alanı, bir buçuk kilometrelik bisiklet ve koşu parkuru vatandaşların yanına kâr kaldı


       Kordon’da viyadüklü, altı şeritli devasa bir yol yapımı projesi doğrultusunda başlatılan ve bugüne kadar 14.4 trilyon lira harcanan dolgu çalışması, çevrecilerin itirazı üzerine mahkeme kararıyla durdurularak, biri bisiklet, biri yaya, diğeri de araç olmak üzere üç şeritli bir yola çevrildi.
       Başta Mimarlar Odası olmak üzere sivil örgütlerin ısrarlı çabaları sonucu, İzmirliler 150 hektarlık bir yeşil alan ve yaya ağırlıklı rekreasyon alanı kazandı. Üç şeritli yol ile yeşil alan 15 Haziran’da İzmirliler’in hizmetine giriyor.
       Tarihi geçmişi M.Ö. 3000’li yıllara dayanan İzmir, 5 bininci yaşını kutlarken, Kordon’a tekrar kavuşmanın heyecanını da yaşıyor. 1877 yılında Fransızlar tarafından yapılan rıhtımla ticari faaliyeti yoğunlaşan İzmir Limanı, 9 Eylül 1922 sabahı öncü Türk Birliği’nin Kordon’dan geçip Konak Meydanı’nda işgal ordularını denize dökmesine tanıklık etti. Kordonboyu, Türk Ulusal Kurtuluş Savaşı’nı sona erdiren bu dönüm noktasına sahne oldu.

       Özal önermişti
       1940’lı yıllarda dönemin belediye başkanları tarafından verilen dört kat imar izni 1960’larda sekiz kata yükseltilince, Kordon’un tarihi mimari dokusu ağır darbe yedi. Çok sonra, 1991 yılında Turgut Özal’ın İstanbul’dakine benzer kazıklar üstüne yol yapılmasını önermesi ise tarihi Kordon yoluna vedanın başlangıcını oluşturdu.
       İzmir Büyükşehir Belediyesi eski başkanlarından Yüksel Çakmur’un projelendirdiği “İkiztepe-Konak-Halkapınar Kentiçi Geçiş İmar Planıönı hayata geçirmek, İzmir Büyükşehir eski Belediye Başkanı Burhan Özfatura’ya nasip oldu. Tüm sivil toplum örgütlerinin, meslek odalarının ve baronun karşı çıkmasına rağmen 1 Nisan 1997’de Kordon’da dolgu çalışması başlatıldı. Altı ay içinde iki milyon 200 bin tona yakın dolgu malzemesi döküldü.
       Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü’nün verilerine göre bin 600 metre uzunluğundaki Kordon yolunun doldurulması için ise 23 milyon 823 bin 549 dolar harcama yapıldı. Mimarlar Odası İzmir Şubesi projenin durdurulması için dava açarken, geçen yıl İzmir 1 No’lu Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu tarafından, Kordon’un Cumhuriyet Meydanı ve Alsancak Limanı arasında kalan kesimi SİT alanı ilan edildi. Ancak bu karar Kültür Bakanlığı’ndan geri döndü. Mahkeme kurulu ise kararı haklı bularak projenin durdurulması hükmünü verdi.

       Koruma amaçlı plan
       Bu arada İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Piriştina, dolgu alanı için hazırlattığı koruma amaçlı imar planı doğrultusunda, kente 150 hektarlık yeşil alan ve yaya ağırlıklı bir rekreasyon alanı kazandırdı.
       Yeni yüzüyle Kordonboyu’nda 66 bin metrekare yeşil alan, 54 bin metrekare yaya alanı, bir buçuk kilometre bisiklet yolu, bir buçuk kilometre koşu yolu ve yedi metrelik tek şeritli bir araç yolu oluşturuluyor. Ayrıca, kafeterya ve restoranlara ayrılan açık alanlarla da cıvıl cıvıl renkli bir yaz bekliyor, Kordon’u ve İzmirliler’i.

       Sosyal yaşam değişecek
       Piriştina, Karayolları ile giriştiği mücadeleden zaferle çıktıktan sonra yaklaşık bir buçuk trilyon lira harcayarak haziran ayında açmayı planladığı Kordon düzenlemesi için şunları söylüyor:
       “İzmirli çalışmalarımızı çok benimsedi. Şantiye halinde bile taşların üstünden zıplayarak geziyorlar. Tamamlanmış hali çok büyük bir beğeni kazanacak. Kordon, İzmir’de sosyal yaşamın değişmesine neden olacak. Binlerce insan gelecek. Altı şeritli yola itiraz etmeyenler bile şimdi söylemlerini değiştirdi. ‘Acaba Kordon’dan hiç mi araç geçmese’ diyorlar."
       Şimdi İzmirliler, Kordon’un keyfini çıkartmak için bir an önce yapım çalışmalarının tamamlanmasını bekliyor.