The Others Volganeft’e karşı BÜYÜK HAREKAT

Volganeft’e karşı BÜYÜK HAREKAT

11.05.2000 - 00:00 | Son Güncellenme:

Volganeft’e karşı BÜYÜK HAREKAT

Volganeft’e karşı BÜYÜK HAREKAT


Faciaya yol açan Rus tankeri iki parça olarak çıkarılıyor. Bozulan ekolojik dengenin kurulması için bir asır gerek


       İstanbul Boğazı deniz trafiği açısından çok yoğun bir bölge. Yeterli güvenlik önlemlerinin alınmaması burada ciddi deniz kazalarının ortaya çıkmasına neden oluyor. Son kazalardan biri de fuel oil yüklü Rus bandıralı tanker Volganeft 248’in Menekşe açıklarında 29 Aralık’ta lodos yüzünden iki parçaya ayrılarak karaya oturmasıydı. Tankerden yayılan fuel oil’in denize yayılması ciddi bir çevre kirliliğine yol açmış onlarca karabatak telef olmuştu.

Tersaneye yolculuk

       Tanker kazasının etkilerini bertaraf etme çalışmaları son günlerde hız kazandı. Volganeft 248 isimli tanker iki parça halinde su yüzüne çıkartılarak Aliağa Tersanesi’ne götürülecek. Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma Genel Müdürlüğü Gemi Kurtarma Daire Başkanı Aslan Dede, tankerin baş kısmının çıkartılması için Omur Kurtarma’nın çalışmalarını sürdürdüğünü, karada devam eden kirlilik için ise Meke Denizcilik tarafından 1 Mayıs’ta 50 işçiyle başlayan temizliğin 30 gün daha devam edeceğini söyledi.

Yeni aksiyon planı

       Tankerin kulüp sigortasının dünyanın önde gelen İsveçli sigorta şirketi Skuld tarafından gerçekleştirildiğini belirten Dede, “Skuld ile yapılan yazılı anlaşmaya göre fuel oil ile kirlenmeye devam eden kıyılarımız 30 gün boyunca 50 işçi tarafından temizlenecek. Bu süre içerisinde temizlik işlemi yeterli seviyeye ulaşmazsa yeni bir aksiyon planı ile çalışma süresi uzatılarak kıyılarımızdaki fuel oil tamamen izole edilene kadar operasyon sürecek" dedi. Bu arada tankerin batan baş tarafını çıkartmak için Omur Denizcilik tarafından Ocean Ergün, Med Marine Dilovası, Med Marine Sanmar 1 gemilerinin çalışmaları devam ediyor.

Mazot dipte dondu

       Tankerin tanklarında kalan bin 787 ton fuel oil ısıtıldıktan sonra boşaltılırken, yaklaşık 300 ton mazotun ise denize karıştığı sanılıyor. Dede, deniz dibinde donmuş kütleler halinde mazotun bulunduğunu belirterek, havaların ısınmasıyla bunların üç derecede eridiğini ve bariyerlerle çevrildikten sonra emilerek temizleneceğini söyledi.
       Dede, “Bu tür olaylarda ekolojik dengenin eski haline gelmesi yaklaşık 100 yıl alır. Bunun için ilk yıl yapılan temizlik çalışmaları çok önemlidir. Bunun başarı oranı ne kadar yüksek ise geriye dönüşüm de o kadar başarılı olur" dedi.

Dalgıçlar kesiyor

       Kıyıdan bir deniz mil uzakta baş tarafı 33 metre derine batan tankerin 12.5 metre ve 135 ton ağırlığındaki burnu deniz altında dalgıçlar tarafından kesilerek geriye kalan gövdeden tehlike ortamı yaratmaması için 53 metre uzaklaştırıldı. Tankerin geriye kalan 47 metre ve yaklaşık 500 ton ağırlığındaki bölümüne ise 2.8 santim çapında dört yerden geçirilen zincirler monte edildi. Bin ton kaldırma kapasiteli ağır donanımlı Kocayusuf vinci, tankere monte edilen bu zincirleri odak noktasından su yüzüne çekebilmek için çalışmalarına başladı. Hava muhalefeti olmaması halinde altı-yedi saatlik bir operasyonla batan tankerin önce 500 tonluk bölümü, daha sonrada 135 tonluk baş kısmı su yüzeyine çıkartılacak ve dubalara yerleştirilerek Aliağa Tersanesi’ne götürülecek.

Gece gündüz süren hummalı çalışma

       Omur Denizcilik’e bağlı Ocean Ergün gemisinde kurtarma kaptanı Saffet Ayabakan’ın yönetiminde devam eden operasyonda, 10 dalgıç ile 70 gemi personeli normal hava şartlarında 24 saat sürekli çalışma yapıyor. Dalgıçlar, tankerin gövde kısmına Med Marine Dilovası ve Med Marine Sanmar1 römorkörlerinin yardımlarıyla dört noktadan simetrik olarak 2.8 santim çapında zincirler geçirdi. Römorkörler, dalgıçların uyarısıyla bu zincirleri ileri veya geriye çekerek deniz dalgalarının etkisini giderme amacıyla sürekli hareket ediyorlar. Kurtarma gemilerinin yanı sıra üç tanker de batık geminin tanklarından boşalması muhtemel kirli deniz suyunu hemen emebilmek için yakında bekletiliyorlar.

Yazarlar