The Others Yolgeçen hanı

Yolgeçen hanı

14.04.2000 - 00:00 | Son Güncellenme:

Yolgeçen hanı

Yolgeçen hanı


İstanbul’un durumu çok vahim! Boğaz için tehlike oluşturan petrol yüklü gemilerin yüzde 61’i geçiş yaparken kılavuz kaptan almıyor


       Bebek koyunda pazar gecesi karaya oturan Antigua bandıralı Jessilena adlı gemi, Boğazlar’ın gemi kazaları karşısındaki güvenliğini bir kez daha gündeme getirdi. Özellikle petrol taşıyan büyük tankerlerin neden olacağı bir kazanın İstanbul Boğazı için büyük bir tehlike oluşturduğuna dikkat çekiliyor. Hazar petrollerinin tankerlerle taşınması durumunda Boğazlar’daki tehlikenin çok daha artacağına dikkat çeken uzmanlar, geçmişte meydana gelen ve İstanbul Boğazı’nı alevler içinde bırakan kazaları unutmamak gerektiğini belirtiyor.

Kılavuz kullanmıyorlar

       Türk Kılavuz Kaptanlar Derneği Başkanı Timur İldeniz, Türkiye boğazlarında kaza yapan veya kazaya karışan gemilerden yüzde 85’inin kılavuz kaptan almayanlar olduğunu, geriye kalan yüzde 15’lik oranı oluşturan kazalarda da çarpışan iki gemiden birinde kılavuz kaptan olmadığını belirtti. İldeniz, “Çarpışan gemilerin her ikisinde de kılavuz kaptanın olduğu bir kaza kayıtlarda yok. Bu durum, kılavuzluk hizmetlerinin boğazlarımızın güvenliği için ne kadar büyük önem taşıdığını gösteriyor" dedi. Kılavuzluk hizmetlerinin çağdışı kaldığını savunan İldeniz, “Boğazlarımızda cansiperane biçimde hizmet veren kılavuz kaptanlarımızın teknik bilgi ve birikimleri, deneyimleri yeterli düzeyde. Kılavuz kaptan alan gemilerin kazaya karışmaması bunun en büyük göstergesi. Ancak kılavuzluk hizmetlerini çok iyi veremiyoruz. Hem istasyonlarımız, hem kılavuz kaptanlarımızı gemilere götürüp getiren motorlarımız çok yetersiz" dedi.

Teknoloji yenilenmeli

       Özelleştirme İdaresi’ne bağlı bir KİT olan Türkiye Denizcilik İşletmeleri’nin kılavuzluk hizmetlerinden elde ettiği büyük miktardaki gelirle, Şehir Hatları ve Deniz Yolları’nın zararlarını karşıladığını savunan İldeniz, şunları söyledi:
       “Türkiye Denizcilik İşletmeleri’nin kılavuzluktan elde ettiği gelirleri, bu hizmetlerin iyileştirilmesi için harcayamamasından, yeterli yatırım yapamamasından dolayı, kılavuzluk hizmetlerimiz oldukça çağdışı kalıyor. Hizmetlerimizin çağdaşlaşması için, dünyada olduğu gibi helikopter ve pilot gemisi alınmalı, yirmi yıldır kullanılan kılavuz motorları ve istasyonları ihtiyacı karşılayacak şekilde yenilenmeli, her yönüyle modernleştirilmeli. Kılavuzluk hizmetlerimizi çağdaşlaştırırsak, halen İstanbul Boğazı için yüzde otuz dokuz, Çanakkale Boğazı için de yüzde otuz gibi çok düşük düzeyde olan kılavuz kaptan alma oranı yükselir ve boğazlardaki kaza sayısı ve riski de azalır.

Yazarlar