20.01.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:
DUYGU ERDOĞAN | VAN
Çarşamba gününü ayakkabı firması olarak kurulan TOMS ile birlikte Van’da geçirdik. İnsanların yaşam kalitesini artırma amaçlı bir hareket başlatmak üzere kurulan TOMS, dünyada yardıma ihtiyacı olan insanlara, sivil toplum kuruluşları aracılığıyla el uzatıyor. ‘One for One’ (birebir) felsefesiyle alınan her bir ayakkabı için bir tane de ihtiyacı olanlara veriyor. Bu ayakkabıların adı ise ‘giving’. Dünyanın her coğrafyasına göre, ihtiyaçlara göre farklı modelleri var. Bu kapsamda gazetecileri de davet eden TOMS Türkiye Başkanı Rıfat Elhadef, Marka Konferansı’nda duyurdukları ‘Van’daki çocuklara 10
Süreklilik var
Dünyada 70 milyon çocuğa ayakkabı yardımı yaptıklarını anlatan Rıfat Elhadef, Türkiye’de ise 2016 yılında 200 bine yakın ayakkabı verdikleri bilgisini paylaştı. İhtiyacı olan çocuklara ayakkabı vermeyi sürdürmek için ülkenin önemli sivil toplum kuruluşları işbirliğine ihtiyaç duyulduğunu belirten Elhadef, yine Unicef üzerinden Türkiye’deki mültecilere de ayakkabı götürdüklerini dile getirdi. Elhadef, botları giydirirken ‘süreklilik halinde’ bu hareketi sürdürmenin önemini yeniden gördüğünü belirterek, “Bazı çocuklar hala bizim yazın verdiğimiz ayakkabıyı giyiyordu. Çocukların ayakları zaten 6 ayda bir büyüyor. Bunun devamlılık halinde o çocuklara ulaşması kadar önemli bir şey yok” ifadelerini kullandı.
‘Giving ayakkabı’ özelinde her ülkenin ihtiyaç sahibi çocuklarına yaşadıkları coğrafya özelinde üretilen ayakkabılar TOMS toplam üretiminin 3’te 1’inden daha fazla. TOMS Amerika’da 30 kişi sadece bu sistem için, ‘doğru yerde, doğru çocuklara, doğru ayakkabı’ için çalışıyor. Elhadef’in TOMS’un kuruluşuyla ilgili verdiği bilgi ise dikkate değer:
“Blake Mycoskie markanın kurucusu, Arjantin’de tatile gittiğinde ayakkabısı olmayan çocuklara yapılan yardımlarda gelen ayakkabıların yanlış olduğun ve sürekliliği olmadığını görüyor. Böylece TOMS’u kuruyor. Ciromu paylaşırım, kardan şu kadar pay veririm değil her bir satılan ayakkabı için bir tane veriyor.”
TOMS ayakkabı dışında, ürettiği gözlük için her bir satışta bir kişiye numaralı gözlük veriyor ya da katarakt ameliyatını yaptırıyor. Her bir çanta için evde doğum oranı yüksek ülkelerde tüm sıhhi ihtiyaçların karşılandığı bir çanta veriyor. Yine kahve üretiminde ise her kahve içen, alan için bir kişinin bir haftalık temiz su ihtiyacını karşılıyor. Saymakla bitmeyen bu sosyal iş modelinde TOMS, gün geçtikçe daha çok büyüyor ve daha çok insana ulaşıyor. Elhadef, “TOMS bir hayır kuruluşu değil. Bir şirket ama misyonu daha çok insana yardım etmek olan bir şirket. Elbette kar yapacak. Bu bir pazarlama değil” şeklinde konuşuyor.
Etkinlikler hiç bitmiyor