Ekonomi 'Türk turizmi dünyada vazgeçilmez'

'Türk turizmi dünyada vazgeçilmez'

22.04.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

>> Turizmin zor yıllarında ülkeleri dolaşan, Türkiye’yi anlatan sektör temsilcileri, nitelikli turisti ülkeye çekerken, turizm pazarını da çeşitlendirmeye çalışıyor. >>Turizm hamlesinin önemli gücü olan otel yatırımcıları projeler geliştirmeye devam ediyor. Türk turizmi, pansiyonundan butik oteline 5 yıldızlı tesisine kadar dünya ile yarışıyor.

Türk turizmi dünyada vazgeçilmez

'Yeni turizm hamlesi’nde büyük rollerden biri kuşkusuz sektörün her sorunuyla yakından ilgilenen birlikler ve derneklerin, diğeri ise tesislerin. Türkiye’yi dünyanın her coğrafyasında anlatan, farklı pazarlara Türk turizmini tanıtan birlikler, turizm sektörünün yara almaması, sıkıntı anında çabuk toparlanması için formüller geliştirmeye devam ediyor. Bu nedenle 2017 yılı boyunca Avrupa’da Amerika’ya, Afrika’dan Uzakdoğu’ya kadar ülke ülke her organizasyonda yer almaya çalışan sektör temsilcileri, 2018 için büyük bir toparlanma öngörüyor.

Haberin Devamı

Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Firuz Bağlıkaya, bu yıl turizmcilerin çalışmalarının meyvelerini toplamaya başladıklarını söyledi. Bağlıkaya, 40 milyon turist sayısına ulaşmayı ve turizm gelirini 30 milyar dolara çıkarmayı hedeflediklerini hatırlatarak, “TÜRSAB olarak bu yıl ekibimizle fuarlara katıldık. Gelecek yılın planlarını yaptık. Hem bakanlıkla, hem THY ile önemli görüşmeler yaptık. Bunların hepsi Türk turizmini ‘en ufak olayda’ kötü gösterenlere karşı turizmimizi korumak, sürdürülebilirliğini sağlamak adına önemli çalışmalar. Yabancı turist zaten turizm anlamında ülkemizden vazgeçmez. Dünyanın en kaliteli ürünlerini biz sunuyoruz. Doğamız, coğrafyamız da bu anlamda en büyük zenginliğimiz” dedi.

Haberin Devamı

Marka operatör!

Turizmin ‘yol kazalarına’ uğramaması için dünya markaları oluşturmanın önemine de dikkat çeken Bağlıkaya, “Başta marka tur operatörü oluşturarak, bu alanda eksik kalmamalıyız. Bu yıl Avrupa ülkelerinden çok güzel dönüşler alıyoruz. Yüzde 70’e varan artışların yaşandığı pazarlar var. Uzak pazarlar ise gelişiyor. Gelecek yıllarda çok daha iyi olacağına inanıyoruz. Yine yerli turist turizmde önemli bir güç. Yabancılar gibi biz de artık erken rezervasyondan faydalanıyoruz” diye konuştu.

Türk turizmi dünyada vazgeçilmez

Doluluklar yüksek

Pansiyondan butik otele, 5 yıldızlı otellerden ultra lüks konaklamaya kadar tesislerde doluluklar bu yıl oldukça yüksek. Hatta Nisan sonuna kadar erken rezervasyonla pek çok bölgedeki tesisin yüzde 100 doluluğu yakalaması bekleniyor. Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği Başkanı Erkan Yağcı, bu yaz döneminin 2015’den sonra yaşanan en iyi yaz olacağını ifade etti. Yağcı, “2014 yazında Antalya’da 12 milyon yabancı bandı yakalanmıştı. Rezervasyonlara bakınca bu yıl yüzde 20 büyüme bekliyoruz. 2016’da 12 milyondan 6.5 milyona düşmüştük. Şimdi ise büyük ihtimalle tam doluluklarla çalışacağız” değerlendirmesinde bulundu.

Yüzde 23 artış

Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB), dünyanın önde gelen veri ve analiz şirketlerinden STR’nin TÜROB için hazırladığı Ülke Performans Raporu’na göre Türkiye’nin Şubat 2018 otel doluluklarının, 2017’nin aynı dönemine göre yüzde 23.5 artarak yüzde 62.5 olarak kaydedildiğini açıkladı. Avrupa ülkeleri arasında, Şubat ayında doluluk oranlarında en yüksek artış oranını bu sayede Türkiye elde etmiş oldu. TÜROB Başkanı Timur Bayındır, “İstanbul’un Şubat 2017’de yüzde 48.2 olan doluluk oranı, Şubat 2018’de yüzde 35.1 artarak yüzde 65.1 olarak ölçüldü. Avrupa’da doluluklarda en yüksek artışı yaşayan destinasyon İstanbul oldu. Şubat 2018’de İstanbul’da ortalama günlük satılan oda bedeli 68.7 Euro ile 2017’ye göre yüzde 3.3 arttı. Toplam oda sayısı üzerinden odabaşı elde edilen gelirlerde (RevPAR) ise geçen yıla oranla yüzde 39.6 artış yaşandı ve 44.7 Euro olarak ölçüldü” dedi.

Haberin Devamı

Türk turizmi dünyada vazgeçilmez

Hükümet tarafından kruvaziyer, turist getiren uçaklara verilen yakıt desteği gibi teşviklerin de etkisiyle yılın pozitif yönde değer kazandığını anlatan Bayındır, “Katıldığımız bütün büyük fuarlarda Türkiye olarak aldığımız sonuçlar da bu umutlarımızın artmasını sağlıyor. Londra, Berlin, Moskova, Tahran, Utrecht, Madrid… Bu gelişmeler ışığında yıl sonu itibariyle hem turist sayısında, hem doluluklarda çift haneli artışlar bekliyoruz. Turist sayısındaki artıştan daha çok, fiyatlarda yükselme sağlamaya odaklanmak lazım. 2018 yılının en önemli çalışması bu olmalı” dedi.

Haberin Devamı

Döviz artışı Avrupalıya yaradı

Türkiye’nin yaz tatili destinasyonları, milyonlarca yerli ve yabancı turist için hazır. Bu dönemde bölgelerde istihdam oranı da bir hayli arttı. Yetişmiş iş gücünü son iki yıldır turizmin duraksamasıyla kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya kalan tesisler, bu yıl işleri düzeltiyor.

Sianji Well-Being Resort Yönetim Kurulu Başkanı Recai Çakır, Antalya’ya inen uçak sayısının şimdiden geçen yılın yüzde 40 üzerinde olduğunu anlatarak, Bodrum’da ise sezonun Nisan’da açıldığını kaydetti. Yerli turistin bu yıl da benzer oranda bir ilgisi olduğunu kaydeden Çakır, “Erken rezervasyon yapanlar şanslı çünkü TL bazında rezervasyonları yaptırdılar. Dövizin yüzde 30 artışıyla birlikte Avrupalı turist sayısında ciddi bir artış bekliyoruz. Elimizde kalan yataklara yerliden çok Avrupalı’dan talep olacak” dedi.

Haberin Devamı

Avrupa ve Rusya’nın turizmde ilk sırada olacağını vurgulayan Çakır, “Geçtiğimiz 2-3 sezonluk dönemlerde alternatif pazarlar üzerine yoğunlaştık. Özellikle büyük potansiyel olan Çin, Japonya, Kore, Hindistan gibi ülkelere yönlendik. Bu sene Çin’de Türk yılı ama orada da maalesef uçak problemi var. Uçak problemi açılamazsa bu ülkelere açılamayız. Şu anda Antalya ve Bodrum bölgesine en çok Almanya’dan turist gelmeye başladı. Bodrum’a ilk uçak da Almanya’dan geldi. Ancak BDT ülkeleri ikinci olacak. Başta Rusya, Ukrayna, Azerbaycan, Kazakistan ve diğer Türki Cumhuriyetler düşünülebilir. İran, Gürcistan, Bulgaristan, Romanya bunların arkasından geliyor. İran çok gelişme gösterdi. Ege’de biraz daha farklı. Hollandalı, Alman, Fransız, İngiliz ve Belçikalı turistler yoğunlukta” diye konuştu.

Yasalar hızla güncellenmeli

İstanbul Turizm Derneği (ISTTA) İkinci Başkanı Halil Korkmaz geçen yıl yapılan 3. Turizm Şurası’nı hatırlatırken, bu sayede turizm sektörüne verilen değerin bir kez daha yakından görüldüğünü söyledi. Açıklanan Bakanlar Kurulu kararları ile sektöre sağlanan desteklerin hayata geçirilmeye başladığını kaydeden Korkmaz, “Bu kapsamda Kültür ve Turizm Bakanlığı düşük sezonda 9 bin dolar, diğer sezonlarda 1.500 ile 6 bin dolar arasında değişen yakıt desteği sağlamış oldu. Yine kruvaziyer turizminde yolcu başı dönemine göre 25 ila 45 dolar arasında teşvik açıklandı. Bunun yanında Ekonomi Bakanlığı’nın sağlık turizmine sağladığı teşvikler var. Ancak turist başı gelirleri artırabilmek için kongre, golf ve spor turizmi segmentlerin de desteklenmesi önem taşımaktadır. Bu çerçevede kongre turizminde kişi başı teşvik verilmesi hususundaki çalışmalar da devam ediyor” dedi.

1982 yılında yürürlüğe giren 2634 Sayılı Turizmi Teşvik Kanunun yeniden ele alınarak günün ihtiyaçlarına cevap veren, orta ve uzun vadeyi hedefleyen şekilde yeniden düzenlenmesinin de sektöre faydalı olacağını anlatan Korkmaz, “2634 sayılı Turizm Teşvik Kanunu’nda yapılacak düzenleme ile seyahat acentalarının yurtdışı tanıtım ofislerinin, yurtdışı reklam, tanıtım ve imaj çalışmalarının, düzenledikleri kongre, fuar ve etkinlik organizasyonlarının, online mecrada gerçekleştirecekleri tanıtım çalışmalarının da yatırım teşvikleri kapsamına alınması önemli katkı sağlar” diye konuştu.

Yeni yıla 46 proje teşviki

Turizmdatabank verilerine göre konaklama sektörü 2018 yılı ocak-şubat döneminde, 26 adedi yeni tesis olmak üzere 46 adet proje için yatırım teşvik belgesi aldı. Teşvik alan projelerin toplam bütçesi 418 milyon lira olurken bunun 252 milyon lirası yeni otellerin inşasında kullanılacak. Yenilemeler için de 160 milyon lira harcanacak.

Ocak-şubat döneminde alınan teşviklerle, 3 bin 287 adet yeni yatak yapılacak. 11 bin 145 adet otel yatağı da yenilenecek.

Harcanacak bütçe ağırlıklarına göre, 2 aylık dönemde; yeni otel projelerinin merkezleri; İstanbul, Ankara, Mersin, Antalya, Samsun, Gaziantep, İzmir, Bursa ve Nevşehir olurken, otel yenilemelerinin merkezi ise Antalya ağırlıklı olmak üzere İstanbul, İzmir ve Artvin oldu.

‘Sağlık’tan milyarlarca dolar geliyor

Türkiye’nin önemli turizm geliri kalemlerinden biri de sağlık turizmi oluyor. Önce Körfez bölgesinin keşfettiği, Türkiye’nin sağlık turizmi için şimdi de binlerce Avrupalı geliyor. Bu yıl hedefi sağlık turizminde 800 bin yabancı turist olan sektör, 8 milyar dolar da gelir bekliyor.

Geçen yıl sağlık turizmi amacıyla ülkeye gelen 765 bin sağlık turisti, 7 milyar dolar bırakmıştı. Kişi başı harcaması yüksek olan sağlık turizminde, ortalama kişi başı harcama 9 bin dolar seviyesindeydi.

2023 yılı için 20 milyar dolar hedefi bulunan Türkiye, 2 milyonun üzerinde sağlık turisti ağırlamayı öngörüyor.

Sağlık turisti Türkiye’ye sadece saç ekimi için değil, başta her türlü estetik operasyon, iyi yaşam, termal gibi onlarca farklı seçenekten yararlanmak için geliyor.

Şehir otelleri de pay alıyor

Türk turizmi yaz aylarında dünya ülkelerinden sahilleriyle, tesisleriyle büyük ilgi görse de, elbette ülkenin neredeyse tüm şehirleri farklı turizm türlerinde dünyada adından söz ettiriyor. Edirne’den Kars’a Türk turizminde; İstanbul, Bursa, Eskişehir, Ankara, Amasya, Trabzon, Hatay, Duyarbakır, Van... Tüm şehirler kendi markalarını oluşturuyor.

Turizm sektörü sıkıntılarını aşmaya çalıştığı geçen 2 yıl da, büyük sıkıntılardan birini de şehir otelleri çekti. Konuklarının çoğu yabancı turist olan şehir otellerinde bir anda doluluklar yüzde 30’lara kadar düştü. Yine turist çekmek adına fiyatlar da dibi gördü.

Şu anda toparlanmaya başlayan şehir otelcileri, yine Körfez bölgesi başta olmak üzere, Avrupa’dan, uzak coğrafyalardan turistleri ağırlamaya başladı. Fiyatlar da geçen yıla göre yüzde 10 oranında artış gösteriyor.

TÜROB Başkanı Timur Bayındır, özellikle ‘Türkiye’nin marka şehri İstanbul’a bu anlamda gerek tanıtımlarda, gerekse teşvik uygulamalarında özel bir önem verilmesi gerektiğini vurguluyor. Bayındır, “Zira İstanbul, turizmde kazanırsa bütün Türkiye kazanır” ifadesini kullandı.