27.02.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:
ANKARA Milliyet
Genelkurmay Başkanlığı Malatya’da düşen iki keşif uçağının herhangi bir dış etkiye maruz kalmadığını, havada çarpışmadığını, uçakların emniyetli uçuş irtifasının altında kaldığı değerlendirildiğini açıkladı. Açıklama, uçakların havada çarpıştığı iddialarına karşılık, dağa çarpmış olma ihtimallerinin daha yüksek olduğunu bildiren Milliyet’in haberini doğruladı. Genelkurmay Başkanlığı’nın internet sitesinde dört şehidin verildiği uçak kazasına ilişkin, “Hiçbir şeyi atlamadan, en ince ayrıntısına kadar, el emeği ve göz nuru dökülerek...” başlığıyla bir basın açıklaması yapıldı. RF-4E/TM uçaklarının, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin taktik keşif ihtiyaçlarını karşılamak üzere Hava Kuvvetleri envanterinde görev yaptığı belirtilen açıklamada, şu ifadeler kullanıldı:
2013’te modernize edildiler
“TSK, envanterindeki her tür hava aracını etkinlikle ve emniyetle görev yapacak durumda tutmaktadır. Hava araçlarının bakımları, ehil ve yetkin personel tarafından, teknik dokümanların gerektirdiği periyotlarda ve ilgili teknik emirlerin dikte ettirdiği şekilde yapılmaktadır. Bakımı tamamlanmamış hava araçlarının, uçuşa tahsisi mümkün değildir.”
Açıklamada, 24 Şubat’taki kazada kaybedilen iki RF-4E/TM uçağının 2013’te yapısal yenileme ve aviyonik modernizasyona tabi tutulduğu bildirildi. Uçakların kullanım ömürlerinin, periyodik yapılan bir dizi teknik testi takiben belirlendiğine işaret edilerek, modernizasyona tabi tutulmalarına rağmen teknik testlerde ömrünü doldurduğu tespit edilen uçakların, kullanım dışı bırakıldığı aktarıldı.
İki ayrı soruşturma
Genelkurmay açıklamasında, Türk Silahlı Kuvvetleri’nde meydana gelen herhangi bir kaza kırım sonrasında, yüzeysel hiçbir açıklama yapılmadığı vurgulanarak, şunlar kaydedildi:
“Kaza kırım incelemeleri, oluşturulan teknik ve ehil bir heyet tarafından bilimsel yöntemlerle tamamlanmaktadır. Adli makamlarla eş güdüm içerisinde yürütülen süreçte, emniyet inceleme heyeti ve ayrıca teknik inceleme heyetince, enkaz ve enkaz bölgesi detaylı olarak incelenerek tüm deliller toplanmakta, ilgili tüm kişilerin ifadelerine başvurulmakta, radar, uçak, telsiz, telefon ve video kayıtları başta olmak üzere her türlü bilgi, belge ve görüntü detaylı olarak incelenmektedir. Olayın teknik yönden incelemesinin yanı sıra idari işlemlerle ilgili hususları açıklığa kavuşturmak maksadıyla ayrı bir heyet tarafından da idari soruşturma başlatılmaktadır.”
Rapor hazırlanacak
Detaylı incelemelerin tamamlanmasının ardından, “Emniyet İncelemesi Sonuç Raporu” hazırlandığı belirtilen açıklamada, bu rapor çerçevesinde her türlü düzeltici işlemin yapılmasının ve benzer kazaların yaşanmaması için gerekli tedbirlerin alınmasının sağlandığı kaydedildi. Söz konusu raporun yayımlanmasının ardından kazanın sebep veya sebeplerinin resmi olarak açıklanabildiğinin altı çizilen açıklamada, şu ifadelere yer verildi:
“Bahse konu kaza sonrasında da adli, teknik ve idari soruşturmalar başlatılmıştır. Bu kapsamda teknik sebepler, insan faktörü ve idari hususlar da dahil olmak üzere kazaya etki edebilecek bütün konular detaylı inceleme aşamasındadır. Soruşturmaların tamamlanmasının ardından elde edilen detaylı bulgu ve sonuçlar ilgili mevzuat çerçevesinde kamuoyu ile paylaşılacaktır.”