Vitrin Alışveriş maceraları

Alışveriş maceraları

07.08.1999 - 00:00 | Son Güncellenme:

Alışveriş maceraları

Alışveriş maceraları
Ünlüler alışveriş sırasında yaşadıkları sorunları anlattılar. Kimisinin sorunları daha sonra çözümlenirken kimisi de mağdur durumda kalmış.

Hayatımızın vazgeçilmez uğraşlarından biridir alışveriş yapmak. Bazen ihtiyaç bazen de zevk duyduğumuz için vaktimizin çoğunu vitrinlere bakarak ve mağazaları gezerek geçiririz. Beğendiğimiz bir modeli seçip aldıktan sonra eve dönüp hemen denemek isteriz. Ancak bazen umduğumuzu bulamamanın getirdiği düş kırıklıkları ve maddi kayıplar, yeni bir şey almanın getirdiği taze ve güzel duyguları gölgeleyiverir.
Yaşanan bu tatsızlığı gidermek için geri döndüğümüzde karşımızda anlayışlı bir satıcı varsa hata hemen düzeltilebilir. Örneğin Demet Sağıroğlu, Akmerkez'deki Sony'den aldığı dev ekran televizyonun iki gün sonra çalışmaması üzerine bayiye telefon ettiğini ve hemen yenisinin getirildiğini söylüyor.
Kıyafetlerini uzaktan bakarak, denemeden alan Esin Moralıoğlu ve Nükhet Duru kimi zaman yanılgıya düştüklerini, ancak değişimde bir problem yaşamadıklarını söylüyorlar. Moralıoğlu "Üzerimde düşündüğüm gibi durmayabiliyor ama satıcıyla sağlıklı diyalog kurabiliyorum," derken Nükhet Duru "Kimi zaman doğru tahmin edemediğim de oluyor ama bana rahatlık tanıyorlar," diyor. Oktay Kaynarca ise, büyük bir mağazanın müdürü olan kız arkadaşı sayesinde hiçbir sorunla karşılaşmadığını söylüyor.
Ancak satış sorumlularıyla her zaman iyi ilişkiler içinde olunmayabiliyor. Örneğin Cenk Torun'un aldığı markalı bir gömlek yıkama talimatına uygun yıkandığı halde berbat bir hale dönmüş. Torun başına gelenleri, "İpler fışkırdı her yanından. Bir tarafı uzadı, bir tarafı kısaldı. Geri götürdüm, bana sizin hatanız dediler. Halbuki ben ne yazıyorsa o şekilde yıkamıştım," diye anlatıyor.
Şebnem Özinal ise, Akmerkez'de İnci adındaki ayakkabıcıdan deneyip beğenerek bir ayakkabı aldıktan sonra, ayağına uymayınca değiştirmek üzere geri gitmiş ve sert bir tepkiyle karşılaşmış. "'Oyuncak mı bu, çekimlerde giyip değiştirmek istiyorsunuz,' dediler. Çekimdeki kıyafetleri prodüksiyon amiri alır ya da satın alırım, bende kalır," diyen Özinal bir daha oradan alışveriş etmemiş.
Sevinç Erbulak vitrinde beğendiği bazı ürünlerin "Dükkanımızın uğuru, hatıra ya da hediye" denilerek satılmamasından şikayet ediyor. Tan Sağtürk de Fransa'dan sipariş ettiği CD'lerin yanlış gelmesiyle mağdur olanlar arasında. Sağtürk "On CD, beş CD fiyatınaydı. Ancak bambaşka CD'ler geldi. Hepsi öyle elimde kaldı," diyor.
İhmalkarlığından ötürü hakkını aramayan Deniz Pulaş ise aldığı walkman bozuk çıkınca, discman almış. Pulaş ayrıca Cine 5 dergisinin gelmediğini ve bunu düzeltmek için bir adım atmadığını itiraf ediyor. Ayumi Takamo internetten yaptığı alışveriş sonrasında karşılaştığı sürprizlerden yakınıyor ve "Elimizde küçük beden kalmamış," denilerek kendisine büyük beden bluz getirildiğini söylüyor.

Kanun ne diyor?

Pek çoğumuza zor anlar yaşatan bu tip problemleri çözümlemek aslında hiç zor değil. Bu tür sorunlarla karşılaştığımızda, satıcı - tüketici ilişkilerini düzenleyen kanuna başvurmak yeterli. 3 yıldır uygulanmakta olan 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun, uğranılan haksızlığın kısa sürede telafisini sağlıyor. İşte bu kanunun bazı maddeleri:
Madde 4: Vaat edilen nitelik ve niceliğe aykırı olan, beklenen faydaları azaltan maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mal veya hizmetler ayıplı olarak kabul edilir. Bu durumda tüketici, 15 gün içinde ödediği bedelin iadesi, değer kaybının indirimini, ücretsiz tamiri veya değiştirilmesini talep edebilir.
Madde 5: Üzerinde "Satılık değildir" veya "Numunedir" ibaresi bulunmayan bir malın teşhir edilmesi, onun stokta bulunduğu anlamına gelir. Satıcı teşhir ettiği malın satışından kaçınamaz.
Madde 6: Taksitli satışlarda tüketici borçlandığı toplam miktarını veya birden fazla taksidi önceden ödeme hakkına sahiptir. Satıcı gerekli faiz indirimini yapmakla yükümlüdür.
Madde 9: Kapıdan satışlarda satıcı, hazırladığı sözleşme ve faturayla birlikte "Tüketicinin hiçbir gerekçe göstermeden 7 gün içinde malı reddederek cayma hakkı olduğunu ve 10 gün içerisinde tüketiciyi borç altına sokan her türlü belgenin satıcı tarafından iade edileceğini" bildiren belgeyi vermekle yükümlüdür.
Madde 11: Süreli yayınlara abone olan tüketiciler, sözleşmede yer alan fiyat ve niteliğe aykırı davranılması halinde yazılı olarak bildirerek aboneliklerine tek taraflı son verebilirler. Yayıncı ücretin geri kalan kısmını 15 gün içinde iade etmekle yükümlüdür.

Tüketicinin ve Rekabetin
Korunması Genel Müdürlüğü:
0312 286 03 65