Vitrin Bedava!

Bedava!

15.05.1999 - 00:00 | Son Güncellenme:

Bedava!

Bedava
Bedava!
Emre AKÖZ İşinize çok yarayacak bir kitabı bedavaya edinmek ister misiniz?
Bu arada arzunuzu daha da kamçılamak için bir de ipucu vereyim: Ben kitaba baktım, harika! Evet, evet, yanlış anlamadınız, gerçekten bedava!
Olay şöyle...
Türkiye Tüketicileri Koruma ve Eğitim Vakfı (kısaca Tüketici Vakfı) bir "Tüketici Kültürü Ansiklopedisi" hazırladı. Alanında ilk olan bu kapsamlı çalışmada para vererek edindiğimiz hermen her türlü ürün ve hizmete ilişkin bilgiler bulunuyor.
İşte bu bilgilerden birkaç örnek:
Temizlik tozu: Ambalajına bakarak fosfat içermemesine dikkat ediniz. Fosfat, suda oksijen azalmasına, balıkların ve diğer hayvanların boğulmasına neden olur. Kutuların üzerindeki "biyolojik" kelimesi doğada ayrışabilir demektir.
Su tüketimi: 100 gr. çikolata üretmek için 1, bir dergi üretmek için 9, bir kilo hazır kahve üretmek için 20, bir kilo demir üretmek içik 100 litre su tüketilmektedir. Bir aile ise ayda 15 ton su tüketir.
Isıcam: Bir yılda her bir metre kare camdan, İstanbul'da 28.60 litre, Ankara'da 38.70 litre, Erzurum'da 61.50 litreye kadar kalorifer yakıtı veya eşdeğeri tasarruf sağlanabilmektedir. Isıcama ödenen bedel yakıt tasarrufu olarak size İstanbul'da 3 - 4 yılda, Ankara'da 2 - 3 yılda, Erzurum'da 1 - 2 yılda geri dönecektir.
Vakfın Yönetim Kurulu Başkanı Bayram Kısıklı'ya 470 sayfalık büyük boy kitabı nasıl bedava olarak edineceğimizi sordum. Şöyle dedi:
"İlgilenenlerin Vakıf'a yazılı olarak başvurması gerekiyor. Yani mektupla veya faksla... Açık adresinizi yazacaksınız. Biz de Express Kargo ile ücretsiz olarak göndereceğiz. Bu kadar basit." Tüketici Vakfı'nın Başkent'teki adresi ise şöyle:
Şehit Adem Yavuz Sok. 4/28, Kızılay - Ankara
Tel: 0312 425 30 73, Faks: 0312 425 23 17.
Tüketici Vakfı'ndan ve Bayram Kısıklı'dan ilerideki yazılarımda da bahsedeceğim. Çünkü çalışmalarını çok önemsiyorum. Bugünlük birkaç noktanın altını çizelim.
Kısıklı, "Belki abarttığımı düşüneceksiniz ama biz tüketici haklarını, insan haklarının bir alt başlığı olarak görüyoruz," diyor. Gerçekten de konu bu biçimde de kavranabilir. Çünkü özellikle Türkiye'de tüketiciler, üreticiler karşısında pek az hakka sahip. Çoğu kez bozuk malı aldığımızla kalıyoruz. Üstelik serbest rekabet ortamında yaşamadığımız için, bir çok ürünü olması gerekenden pahalıya satın alıyoruz ya da kalitesiz mala tahammül ediyoruz.
İşte tam bu konuda ironik bir örnek: "Hem Tekel Genel Müdürlüğü hem de Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü aynı yere, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'na bağlı."
Olacak iş mi? Ama hep diyoruz ya, burası Türkiye!

e-mail:eakoz@milliyet.com.tr
faks: 0212 5056431