Vitrin Çizginin kadına uygunu

Çizginin kadına uygunu

18.12.1999 - 00:00 | Son Güncellenme:

Çizginin kadına uygunu

Çizginin kadına uygunu


Aslıhan Mermer

Çizginin kadına uygunu
Sedef Aksoy, iş dünyasında sayıları hızla artan başarılı Türk kadınının son temsilcilerinden. Sedef Aksoy'un eli, evlerimizdeki en iyi yardımcılarımız olan beyaz eşyaya değen kadın eli...

Öğrenimini tamamladıktan sonra akademisyenlik ve serbest tasarımcılık yapan Aksoy, iki yıldır beyaz eşya tasarımları üzerinde çalışıyor. Son günlerde önemli bir başarıya imza atan Aksoy, dünya çapında bir göreve getirildi. Alman BSH (Bosch ve Siemens) Grubu'nun yerel markası Profilo'da iki yıldır tasarım ve tasarım koordinatörlüğü yapan Aksoy, bundan böyle BSH Grubu'nun çeşitli ülkelerdeki yerel markalarının tasarımı için yapılan uluslararası çalışmaların koordinasyonunu da sağlayacak.
"Beyaz eşyaların dünyasına renklerin ve değişik şekillerin girmesiyle, eskiden soğuk bir kutuyu çağrıştıran makinalar, artık kullanıcıyı görsel, fiziksel ve işlevsel olarak mutlu etmeye başladı," diyen Aksoy, beyaz eşya kullanımında kadın tercihlerinin ön plana çıkmasıyla, tasarımın önem kazandığını belirtiyor. Ayrıca bu iş için, özellikle "bir kadın tasarımcı" tercih edildiğini de vurguluyor.

  • Kadınların kullandığı beyaz eşyaların tasarımını yapıyor olmanın size getirdiği avantajlar neler?
    Bu iş için tercih edilebilecek bir sürü erkek de vardı mutlaka! Ama kadınla erkeğin zevkleri belli yerlerde, ayrılıklar gösterebiliyor.
    Profilo'nun beni tercih etmesi, kadınlarla çok ilişkili olan bir sektörde bu işte bir kadın elinin olması açısından çok önemli, bence artı bir puan. Kadınlar beyaz eşyayla daha fazla ilişki içinde, evinde her gün kullanıyor, satın alma kararını veriyor. Araştırmalarımızda, daha çok kadınların kullanma alışkanlıklarına yöneliyoruz. Tasarlanan makinayla kadın ilişkide olacağı için, bir kadın tarafından tasarlanmış olması önemli bence.

  • Kadın elinin değdiği tasarımlarda ne gibi bir değişiklik görülüyor?
    Bizim meslek, yoruma açık. İşin üstünde çok fazla çalışıp çok araştırma yapıp güzel şeyler çıkarsanız bile, herkesin onun hakkında bir fikri ve yorumu olabilir. Bir makinanın doğru çalışması kadar net değil her şey.
    Araştırmalarla, müşterinin ihtiyaçları, alışkanlıkları, kullanım biçimleri doğrultusunda ve onlardan gelecek geri dönüşlerle güzel bir şeyler yaratmaya çalışıyoruz.
    Ergonomiye (insanla makina arasındaki kullanım ilişkisi), kolay kullanıma önem veriyoruz. Makinalarımızın `user friendly' olmasını tercih ediyoruz, yani insanların makinanın başına geçip `Nasıl kullanacağım' demek yerine, ona hem fonksiyonlarıyla hem de üstünde görsel düğme ve bilgilerle kolay yönlendirme biçimlerine yer veriyoruz.
    Renkler de çok önemli, makinalar beyaz olsa bile, üstündeki baskılarla daha renkli bir biçime getiriyoruz, bu yönde de bir sıcaklık katmaya çalışıyoruz. Ayrıca bizim softline tasarım dediğimiz yani daha yumuşak çizgilerle, Akdeniz insanının beğenisine daha uygun çizgiler kullanıyoruz. Teknolojiyi yumuşak çizgilerle birleştirerek kadın zevkine daha uygun bir konseptte sunma çalışmalarımız var.

  • Yoğun iş temponuz içinde, kendiniz için bir şeyler yapabiliyor musunuz?
    Kendim için bir şeyler yapıyorum. Akşamları bazen geç vakte kadar çalışıyoruz. Yeni ürün çıkacağı zaman, dönem dönem bizim çok yoğun bir tempomuz oluyor. Yurtdışı seyahatlerimiz de çok kısa süreli ve toplantı bazında oluyor. Fakat akşamlar, bana kalıyor: Sinemaya gidiyorum, kitap okuyorum. Bu işten zevk alıyorum, bu işi yapıyorum ama hafta sonlarını, akşamlarımı kendime ayırıyorum.

  • Gelecek için planlarınız neler?
    Rakipler, piyasa, teknoloji, malzeme, trendler sürekli olarak gelişiyor ve değişiyor. Bizim sektörde hiçbir şey durağan değil, oldukça hızlı ve devinimli bir sektör. Şu anda geleceğe yönelik bir planım yok. Şartlar sürekli olarak kendini yenilediğinden, burada işi daha fazla geliştirmekten başka bir şey düşünmüyorum.
    "Kurumsal kimlik" çalışmalarında ise insanlarda baktığında, 'Bu Profilo'nun rengi, bu Profilo'nun çizgisi, imajı' denilecek bir çizgi yakalamak istiyoruz. Bilgi ve birikimi öğrenciye yansıtmak; onlardan bir şeyler almak, değişik fikirlere açık olmak, güzel bir şey. Ama tasarımcılığı tamamen bırakıp akademisyenliğe dönmeyi düşünmüyorum.
    Yeni tasarımlarla en iyisini sunmaya çalışarak, araştırmalarla ve teknolojiyle destekleyerek daha iyi bir şeyler yaratabileceğimizi ve geliştirebileceğimizi düşünüyorum.

    Kimdir?
    Uluslararası adım
    Türk Eğitim Derneği Ankara Koleji mezunu olan Aksoy, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Endüstri Ürünleri Tasarımı bölümünü bitirdikten sonra bir müddet piyasada çalışmalar yaptı. Daha sonra Bilkent Üniversitesi İç Mimarlık Bölümü'nde master yapan Aksoy, aynı bölümde ve ODTÜ'de Endüstri Tasarımı derslerine öğretim görevlisi olarak girdi.
    Eylül 1997'den beri de Profilo grubunda ürün tasarımı ve kurumsal kimlikle ilgili çalışmaları yürüten Aksoy, en son Alman BSH Grubu'nun çeşitli ülkelerdeki "yerel markaların tasarımı" için yapılan uluslararası çalışmaların koordinasyonunu sağlamakla görevlendirildi. Ankaralı olan Aksoy, 37 yaşında, bekar ve yalnız yaşıyor.

    Fotoğraf: Mustafa Seven