Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

New York

Hadi anladık... Türkiye’de ekonomi yavaşladı. Perakende sektöründe işler iyi değil. Ya dünyada zenginlerin akın ettikleri New York’a ne oluyor?
New York şehrinin içinde 8.2 milyon kişi, eyalette 19 milyon kişi yaşıyor. Geçen yıl New York’a 12 milyonu yabancı, kalanı ABD’nin içinden 56 milyon ziyaretçi geldi. Bu kadar insan yiyor, içiyor, alışveriş yapıyor.
2015 yılında New York’ta perakende ticaretin hacminin 250 milyar dolar olduğu belirtiliyor. New York’ta perakende ticaret yapan işyerlerinin sayıları 77 bin, bu işyerlerinde çalışanların sayısı 925 bin kişi. İyi de acaba işler nasıl?
Berfu Güven ile NTV’de her hafta ‘Sokağın Ekonomisi’ni izliyoruz. Dükkânlara girip, “Hemşehrim işler nasıl?” diye soruyoruz. New York’ta, dükkânlarda soracak kimseyi bulmak imkânsız. O nedenle sayın okuyucularıma gördüklerimi aktaracağım.
Talep az, indirim çok

Genel izlenim:
- En hareketli caddelerde, hatta 5. Cadde’de ve Madison Avenue’da bile çok sayıda, boş camlarında kiralık ilanı olan dükkân var.
- Biz Türkiye’de “% 50 indirim” veya “% 70 indirim” şeklinde tenzilatlı satış ilanlarına alışığız ama, New York’ta çok sayıda dükkânın vitrininde bu tür ilanlar var.
- Haberlere göre zincir mağazalar, ünlü markalar şehir içindeki dükkânlarından iş hacmi zayıflayanları hemen kapamaya başlamışlar.
İyi de “New Yok ölmüş, bitmiş durumda mı?”
- Şehir içindeki konut satışları, özellikle lüks ve yeni konut satışları, canlı mı canlı.
- Lüks ve pahalı kadın erkek giysileri, saat, mücevher satışları canlı mı canlı.
- Normal olarak da gıda maddesi satan mağazaların işlerinde gerileme yok.
Malum... Turgut Özal’ın anlatımıyla ‘Biz Türkler zengini severiz’... Ben sayın okuyucularıma perakende kesiminde “zenginlere mal satan” mağazaların durumundan haberler vereceğim...
New York’ta ünlü 5. Cadde ve Madison Avenue üzerindeki, Chanel, Dior, Dolce & Gabbana, Emporio Armani, Prada ve Calvin Klein gibi uluslararası markalara ait mağazalarda ve Barneys, Bergdorf Goodman ve Saks Fifth Avenue gibi lüks mağazalarda vitrine çıkan 3 ürün var: Kadın çantaları, kadın ayakkabıları ve kadın giysileri. Erkek giysileri ve ayakkabıları vitrinlerde pek görünmüyor.
- Bu yaz kadın giysileri rengarenk desenli. Ben renklere hayranım. Ama etiketleri görünce insan şaşırıyor. Kadın giysileri markalarına göre 3 bin dolardan başlıyor, 11 bin dolara kadar fiyatları var.
- Kadın ayakkabılarında çılgın ve abartılı iki gelişme var: (1) Bizim eskiden mantarlı papuç dediğimiz, şimdilerde platformlu papuç denilen tabanı kalın ayakkabılarda, platformun yüksekliği nerede ise bir karış olmuş. Bu yüksek tabanlı papuçlarla kadınlar nasıl yürüyor diye dertleniyorum. (2) İkinci gelişme, ip ince yüksek toğuklu, ayağı olduğu bibi sergileyen, ayağı papuca ip ince deri iplerle tutturan ayakkabılar. Bunları kimler giyer nasıl giyer diyerek dertlenmemek imkânsız.
Pahalının alıcısı var
- Barneys’in ayakkabı kısmında benim dertler içinde olduğumu fark eden siyah satış elemanı yakışıklı Howard, bana Sex and the City dizisinde Sarah Jessica Parker’ın ünlendirdiği Manolo Blahnik marka ayakkabıları gösterdi. ‘Basit ama seksi görünüşlü bu ayakkabıları bilen alır’ dedi. Efendim kadın ayakkabıları 500 dolardan başlıyor 3 bin dolara kadar gidiyor.
- Gelelim kadın çantalarına... İnanılamaz... Kadınlar bu kadar çantayı neden alır, bu çantalara neden bu kadar para öder? En ucuzu 3 - 4 bin dolar, ünlüsü 8 - 12 bin dolar... Kadınlar gerçek anlamıyla “kapışıyooooo”! Bir şey itiraf edeyim, ben kadın olsam ben de bunlardan alırdım. Param bol olsa, ben de karıma bunlardan hediye ederdim. Kadın çantalarının her biri bir renk cümbüşü içinde sanat eseri.
“Sen, New York perakende sektörüne katkıda bulunmak için neler satın aldın?” diyerek merak edenler olabilir. Ben bir tek kravat bile almadım. Kravatlar 150 dolar olmuş. Macy’s mağazasının hafta sonu ucuz satış kampanyasından 30 dolara yazlık Dockers marka bir pantolon aldım. İşte o kadar...