Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Yılmaz Büyükerşen, Eskişehir'de bulunan hava üssünü ve uçak fabrikasını da dikkate alarak, Eskişehir'deki Anadolu Üniversitesi'nin içinde, 1986 yılında Türk Hükümeti ve Uluslararası Sivil Havacılık Organizasyonu'nun (ICAO) sağladığı kaynaklarla bir Sivil Havacılık Meslek Yüksekokulu kurdu.
1989 yılında Fransız Hükümeti'nin desteği ve yapılan anlaşmayla okulun imkânları geliştirildi. 1992 yılında Yüksek Öğretim Kanunu'nda yapılan bir değişiklikle okulun adı Sivil Havacılık Yüksekokulu oldu. Eğitim süresi bir yıl İngilizce hazırlık olmak üzere 5 yıla çıkarıldı.
Okul Müdürü Prof. Dr. Mustafa Cavcar'dan öğrendiğime göre, bu yüksekokula her yıl ÖSS'yle kabul edilen 10 öğrenciye pilotluk eğitimi veriliyor. Havacılık Elektrik Elektroniği, Uçak Gövde-Motor Bakım, Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği bölümlerine Öğrenci Yerleştirme Sınavı'yla, Pilotaj ve Hava Trafik Kontrol bölümlerine ise Özel Yetenek Sınavı'yla öğrenci alınıyor.

Eskişehir eğitim merkezi
Okul, özel eğitim programlarıyla da Emniyet Genel Müdürlüğü, Hava Kuvvetleri Komutanlığı, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı, Türk Hava Yolları A.O. ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü'nün ihtiyacı olan hava trafik kontrolörü, pilot ve hava aracı bakım teknisyenlerini yetiştiriyor.
Okulun, kampusu içinde özel bir havaalanı, orta boy uçakların bakımının yapılabildiği bakım tesisi, 26 uçağı var. Bu uçaklar hem eğitimde kullanılıyor hem de hava taksisi işletmeciliği yapılıyor.
Anadolu Üniversitesi dışında 2 üniversitede sivil havacılık okulu açıldı, ama bu okullar henüz pilotluk eğitimi vermiyor. Kayseri'deki Erciyes ve Kocaeli üniversitelerinde gövde, motor, havacılık elektriği ve elektroniği ile sivil hava ulaştırması işletmeciliği bölümleri var.
Şimdilerde Türkiye'de pilotlarımızın çoğunu "Özel Uçuş Okulları" yetiştiriyor.
Anadolu Üniversitesi, THK, THY, Hava Kuvvetleri Komutanlığı, Kara Kuvvetleri Komutanlığı dışında 11 özel uçuş okulu var.
Bu okulları Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü denetliyor. Okulların "Uluslararası Sivil Havacılık Kuralları"na uygun olması"na özen gösteriliyor.
Özel uçuş okulları iki tip uçuş lisansı eğitimi veriyor.
Birincisi, ticari olmayan pilotluk lisansı (PPL), ikincisi, ticari pilotluk lisansı (ATPL).

11 özel havacılık okulu var
Bu iki lisans eğitiminin süresi ve ücreti farklı. PPL lisansı eğitiminin süresi 2.5 ay, okul ücreti 10 bin dolar dolayında. ATPL lisansı (pilot lisansı) alabilmek için okul ücreti 55 bin dolar, eğitim süresi 15 ay.
Eğitimini tamamlayanlar belli bir uçuş kotasını doldurduktan sonra simülatör sınavına ve Sivil Havacılık Kurumu'nun belirli tarihlerde yaptığı sınavlara giriyor. Bu sınavları kazanan sivil uçaklarda üçüncü, ikinci pilot olarak işe girebiliyor.
11 özel uçuş okulunun sadece 2'sinde jet pilotu eğitimi var. Hepsinde pilot eğitimi dışında, havacılığın değişik alanlarında da eğitim veriliyor. Bakım personeli, elektronik ve elektik personeli, trafik kontrol uzmanı yetiştiriliyor.
Sivil havacılığın hızla gelişmesi karşısında bu tür personele olan talebin yüksek olması, pilotların ve teknik uçuş personelinin ayda 10 bin dolar dolayında ücretle iş bulabilmesi nedeniyle sivil uçuş okullarına ilginin doruk noktasında olduğu, öğrencilerin sıra bekledikleri belirtiliyor.
Sivil havacılık okullarına, İngilizce bilen ve üniversite diploması olanlar kabul ediliyor.