Levent Köprülü

Levent Köprülü

-

Tüm Yazıları

Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu’nca (Togg) Gemlik’te, yaklaşık bir yıllık çalışmayla hizmete giren fabrika, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın da katılımıyla resmen açılırken, ilk otomobil de banttan indi.

Dün gerçekleşen törenle banttan inen araçla birlikte “mutlu son”a ulaşan 11 yıllık yerli ve milli otomobil projesi, bundan sonraki süreçte piyasaya çıkmak için bir miktar daha bekleyecek. Nitekim üretimine başlanan araçlar, önce gerekli homologasyon testlerine sokulacak, ardından da varsa eksikleri giderildikten sonra seri üretime alınacak. Togg’un C-SUV tipi otomobilinin, gelecek yıl mart ayının sonlarında yahut nisan ayında satışa sunulması ve yollara çıkması planlanıyor. İlk etapta yılda 15-17 bin adet üretim yapması planlanan fabrika, 2025’te C-Sedan ve 2026’da C-X Coupe olmak üzere diğer kasa tiplerinin de kademeli olarak devreye girmesiyle yıllık 175 bin adetlik kapasiteye ulaşabilecek.

Haberin Devamı

Doğuştan elektrikli olarak geliştirilen ve üretimine başlanan araç için 400’den fazla mühendis görev alırken, 200’ün üzerinde startup şirketiyle çalışıldı ya da anlaşma yapıldı. Ayrıca Avrupa’da startuplara destek veren Startup Autobahn ile de anlaşma imzalayan Togg, elde ettiği deneyimi aktarmak gerekirse kaynak sağlamak gibi bir işlev üstlenecek.

Akıllı bir cihaz

200 ile 400 beygirlik iki ayrı güç paketiyle ve 300 ile 500 km’lik iki ayrı menzil sunacak şekilde üretilecek Togg’un, geleneksel bir bayilik sistemi olmayacağı, bunun yerine “temas merkezlerinden” ve internet üzerinden satılacağı kaydediliyor. Bu amaçla kasım ayında ilk temas merkezi İstanbul’da açılacak, yıl içinde sayı 19’a çıkacak. Bu yöntemin, özellikle bayi komisyonu gibi aracın fiyatını artıracak unsurların azaltılması amacıyla seçildiği söyleniyor ki, yeni nesil elektrikli markaların çoğu da bu yolu tercih ediyor zaten. Bununla birlikte Togg’un, Türkiye çapında 1000’e yakın şarj cihazı kurma gibi bir planı da var, hemen söyleyeyim.

A noktasından B noktasına götürecek sıradan bir otomobil olarak değil de “akıllı cihaz” olarak tasarlanan Togg modelleri, kullanıcılarında, tıpkı “akıllı telefonlar gibi” bir bağımlılık yaratmayı, kolaylık ve pratiklik sağlamayı da hedefliyor. Trafikte kullanıcıların günlük ihtiyaçlarını (örneğin online alışveriş gibi) karşılayacağı, evdeki cihazlarına bağlanıp çalıştıracağı hatta dur-kalk trafikte oyun bile oynayabileceği bir cihaz olacağı belirtiliyor.

Haberin Devamı

Ayrıca Togg, büyük bir uygulama merkezi oluşturarak, kullanıcıların, kendi geliştirdiği uygulamaları indirebilmesine olanak tanıyacak. Bu anlamda otomobil, yine tam bir akıllı telefon gibi görev yapacak. Togg’un, kendi geliştirdiği bu uygulamaları, başka üreticilere de satabileceği böylelikle sadece araç satışından değil gelir çeşitlemesine gideceği belirtiliyor

Dışa da açılacak

Bununla birlikte Togg’un dış pazarlarda da satılması gündemde. Almanya’nın Stuttgart kentinde ünlü tasarımcı Murat Günak’ın da katkıda bulunduğu bir araştırma merkezi kuran ve burada üniversitelerle de çalışan Togg, farklı ülkelerde de bazı yapılar kuracak ve 18 ay içinde ihracata da başlayabilecek.

Haberin Devamı

Hayaldi gerçek oldu

Fabrikaya ilişkin istatistikler

Temmuz 2020’de temeli atılan fabrikanın inşaatında 9 bin 700 kişi çalıştı. 1.2 milyon metrekarelik alan üzerinde inşa edilen, yaklaşık 230 bin metrekare kapalı alana sahip fabrikada 250 robot çalışacak.

1.6 km’lik test pisti olan tesisin boyahanesinin dış cephesini kaplayan “dijital art” yani bilgisayarda yaratılmış sanat eseri, Avrupa’nın en büyük dijital sanat eseri olarak niteleniyor. Eser Güvenç Özel imzalı. 34 bin ton demir, 325 bin metreküp çimento kullanıldı.

230 bin metrekare yalıtım yapılan tesiste 33 bin top çelik, 520 bin metre kablo, 160 bin adet boru kullanıldı. İnşaatı ise yapım süresince YouTube üzerinden 2.5 milyon kişi canlı olarak izledi.