Sizin otomobilinizin modacısı kim?

Bazen kalite, dayanıklılık, performans, bol donanımdan fazlası gerekir modellerin ilgi çekmesi için... İşte o zaman modacılar devreye giriverir...

Sizin otomobilinizin modacısı kim

Continental’de dört modacı Cartier, Givenchy, Bill Blass ve Pucci için kumaş, döşeme ve renk seçmişti.

Modanın sadece “İnsanın kendine yakışanı giymesidir” gibi bir şey olduğunu düşünüyorsanız, fena halde yanılıyorsunuz... “Kendisine yakışan otomobili kullanması” da demek mümkün, hem de uzunca bir süredir...
Otomobil tasarımcılarının modayla ilişkisinden değil gerçek modacıların oto üreticilerinin tasarım stüdyolarına dalıp yeni modellere kendi imzalarını atmalarından bahsedeceğiz. Tıpkı Türkiye’de de satılan “Fiat 500 by Gucci” gibi... Ya da yıllaaarrrr önce Türkiye’de üretilen Renault 19’un “Beymen Club” versiyonu gibi.

Geçmişi 1920’li yıllara uzanıyor
Pek çok donanımın, yüksek teknolojili motorların kimi zaman “standart özellik” haline geldiği ortamda otomobilleri modayı yaratanlarla ayrıştırmak isteyen üreticilerin keşfettiği bir yöntem bu aslında. Bugün Gucci’nin dokunduğu bir Fiat 500 ya da Victoria Beckham’ın tasarım ekibinde görev aldığı Range Rover Evoque, dün Giorgio Armani’nin kendi zevkiyle iç mekanını yeni baştan yarattığı Mercedes CLK’lar veya Cartier saatli Cadillac modelleri gibi. Bir tek Ralph Lauren’de durum tersine işledi. Çünkü Lauren bir otomobil firmasına yaptığı özel seriyle değil salt kendi otomobil zevkiyle hatırlanıyor sektörde. Kendisine neden sanat eserleri yerine otomobil koleksiyonu yaptığı sorulduğunda verdiği yanıt, bugün pek çok kaynakta karşınıza çıkabilir: “Çünkü bir tabloyu süremezsiniz!”
Aslında modacılar ve moda tasarımcılarıyla otomobil markalarının iş birliği yapması çok da yeni değil. Nitekim 1920’li yıllarda, Amerikan devi General Motors, araştırmalarla (tıpkı Türkiye’deki gibi) otomobil satın alım kararının verilmesinde kadınların etkin rol oynadığını öğrenince özellikle renkler konusunda “modacı” çalıştırmaya başlamış. 1968’de, Ford bünyesindeki lüks Lincoln markasının Continental modellerinde “standart” olarak Cartier marka saatler vardı. Levi’s sadece bacakları değil, AMC (American Motor Corporation) Gremlin ve Jeep’lerin iç mekanlarını da giydirdi. 1972 ve 73 yıllarında AMC Sportabout Station Wagon Gucci imzali bir iç mekana sahipti. Ama AMC, bunca modacıya rağmen bir türlü “belini doğrultamadı” ve sahibi olduğu Jeep markasıyla birlikte 1980’lerde Chrysler’a satıldı, ardından da tarih olup gitti... İsterseniz siz “modası geçmiş” de diyebilirsiniz.

Abartıda sınır tanımayanlar
ABD’de modacılarla iş birliğinde AMC tek değildi. 1970’lerde Amerikalı zenginler arasında Cadillac “moda” olmuştu. Buna karşılık vermek isteyen Ford ise, Lincoln’e moda dopingi yaptı.
Lincoln Continental Mark 5’te Cartier, Givenchy, Bill Blass ve Pucci’yi “Tasarımcılar Serisi” için biraraya getirdi. Her bir modacı renk ve döşeme kataloglarından sevdikleri renkleri seçmişti. Her bir “Tasarımcılar Serisi” otomobilin gösterge panelinde sahibinin adı yazılı 22 ayar altın plaka da vardı. Standart model 16 bin dolarken modacıların imzasını taşıyan versiyonlar 1800-2 bin dolar daha pahalıydı. Buna rağmen söz konusu imzalı versiyonlar bir yılda 56 bin adetten fazla sattı.
Bunun üzerine iki yıl sonra General Motors, Gucci ve Pierre Cardin ile anlaştı. Cadillac Seville modelleri, bu iki modacının imzasını taşıyan özel versiyonlarla piyasaya çıktı.

Bugün de bitmeyen bir tutku
Sadece 70 ve 80’ler değil, modacıların imzasını taşıyan özel modeller “modası”, 1990’lı yılların sonlarından itibaren 2000’li yıllarda da popülerliğini sürdürüyor. Üstelik ABD’li değil, Avrupalı üreticilerin favorisi olarak...
1998’de Dunhill imzası taşıyan, özel çakmağı hatta puro dolabı bile olan Aston Martin DB7 Alfred Dunhill Edition bunlardan biriydi. BMW, AIDS’le mücadeleye yönelik düzenlediği “Hayat Balosu” için 2003’ten bu yana her yıl bir modacı ya da modaevine bir otomobil boyattı. Missoni, Gianfranco Ferre, Versace, Diesel, Mario Testino bunlardan bazıları. 2010’daysa Kenneth Cole, Diane von Furstenberg ve Calvin Klein adına Francisco Costa ile çalıştı.
Mercedes’in en bilinen ve sadece 100 adet üretilip piyasaya da sürülen özel modeli, 2005’te Paris Motor Show’da tanıtılmıştı. Armani’nin imzasını taşıyan bu araçta tüm döşemeler, konsoldaki kaplamalar ve diğer detaylar bizzat modacı tarafından seçilmişti. Mercedes’in minik Smart’ındaysa Fortwo modelinin 10. yılı şerefine Hermes özel serisi çıkarmıştı.

Modacının objektifi de yetti!
Peki ya Volkswagen Grubu? 2007’de Audi, süper spor otomobili R8’in piyasaya çıkışı şerefine Karl Lagerfeld’le anlaştı. Aynı zamanda fotoğrafçı olan Lagerfeld’in çektiği karelerden özel takvim hazırlandı. Lamborghini için Versace ile anlaşıldı ve özel desenli napa deri koltukları bulunan Murcielago LP640 Versace, 2006’da Paris Fuarı’nda tanıtıldı.
Bugatti’nin Hermes imzalı versiyonu “Veyron Fbg par Hermes” ilk kez 2008’de Cenevre’de sergilendi. Özel boğa derisi koltuklara sahip aracın fiyatı 2.3 milyon dolardı.

Fransızlar boş durmadı ya...
Citroen, İstanbul Autoshow 2010’da da sergilenen konsepti Lacoste ile birlikte yarattı. Bu kez aracın sadece renk ve döşemesinde değil tasarımında da Lacoste katkısı vardı. Adı da “Lacoste Concept” oldu zaten...
Renault ise Fransız modacı Jean-Charles de Castelbajac ile Twingo modeli için özel bir projeye imza atıp modacıya o küçücük otomobilin içini “kafasına göre döşeme” özgürlüğü tanıdı. O ne mi yaptı? Klasik mobilyalar, ağır bir sehpa, aplik, kadife
duvar kağıdı benzeri kaplamalar...
Dahası? Var tabii ama buralara sığmaz, taşaaarrr giderrr. Ancak anlaşılan tek şey var, o da “otomobil modası” tam gaz devam ediyor...

Sizin otomobilinizin modacısı kim

GUCCI İMZALI FIAT

Fiat 500C by Gucci, Türkiye’de de satılıyor.

Sizin otomobilinizin modacısı kim

Fransız Lacoste’un adını verdiği Citroen konsepti hayli ses getirmişti.

Sizin otomobilinizin modacısı kim

Ünlü modacı Karl Lagerfeld’in katkılarıyla VW Style özel serisi. Lagerfeld’in çektiği Audi R8 fotoğraflarıysa takvim yapılmıştı

Sizin otomobilinizin modacısı kim

Fransız modacı Jean-Charles de Castelbajac, Renault Twingo’nun (üstte) içini kafasına göre aynen böyle döşemişti.

Sizin otomobilinizin modacısı kim

Levi’s, AMC Gremlin’in (üstte) iç mekanını da giydirmişti Hermes imzalı Bugatti Veyron’un (altta) fiyatı 2.3 milyon dolar.

Sizin otomobilinizin modacısı kim

DİĞER YENİ YAZILAR