Meral TAMER
* Yılbaşı alışverişinin yaklaştığı şu günlerde Bakırköy, indirimin en yoğun olduğu bölge. Carousel'de çoktan indirime giren bir mağazanın Akmerkez'deki şubesinde indirim olmayabiliyor.
* Beymen, Vakko, Mudo gibi indirime geç giren mağazaların dışındakiler, genellikle indirim dönemlerinde iade ve değiştirme yapmıyorlar.
* Mağazaların çoğu, indirimde olsun - olmasın cumartesi- pazar günleri ürün değiştirmek istemiyor. Gerekçe aşırı yoğunluk.
* Şimdiden bütün şubelerinde yüzde 50 indirime giren Denver'da kesinlikle iade ve değiştirme kabul edilmiyor. Hatta tadilat masrafları bile müşteriye ait.
İstanbul'da indirimli günler çoktan başladı bile. Yılbaşının yaklaşıyor olması da, mağazaları harekete geçiren etkenler arasında.
Ancak İstanbul gibi bir değil pek çok merkezi bulunan bir kentte, alışveriş yapmak da neredeyse uzmanlık gerektiriyor. Mağazaların indirime girdikleri tarih de, indirimde geçerli olan uygulamaları da birbirinden farklı çünkü. Bu arada mağazaların müşteri çekmek için başvurdukları değişik taktikleri de unutmamak gerek tabii.
Arkadaşımız Duygu Arpacı, Bakırköy ve Kadıköy'de mağazaların sıralandığı büyük caddelerle Bakırköy'de Carousel, Altunizade'de Capitol ve Etiler'de Akmerkez'i dolaştı.
Bir karşılaştırma yapmak gerekirse Bakırköy, indirimin en yaygın olduğu semt. Hem çarşısında, hem de Carousel'de ucuzluğa giren mağazaların sayısı diğer 2 merkezden fazla.
Eskiden kasa arkalarında "satılan mal geri alınmaz" levhaları asılırdı. Şimdi ise mağazalarda daha farklı uyarılar yer alıyor. Örneğin, "indirim dönemlerinde değiştirme yapılmaz" ya da daha ilginci "hafta sonları değiştirme yapılmaz" gibi.
Alışveriş için seçilebilecek en kötü zaman kuşkusuz, herkesin birden alışveriş için yığıldığı hafta sonlarıdır. Meğer bu kural, satın aldığımız bir ürünü değiştirmek için de geçerliymiş. Duygu'nun görüştüğü pek çok mağaza yöneticisi, yoğun müşteri trafiği nedeniyle cumartesi - pazar günleri ürün değiştirmek istemediklerini söylemişler. Bu arada Denver gibi bu uygulamayı bütün bir indirim dönemine yayanlar da var.
Dikkat çekici bir nokta, indirime erken giren firmaların, indirim süresince değiştirme, hatta tadilat yapmaktan kaçınan mağazalar olması.
Karaca, Beymen, Mudo, Vakko ise indirim için sezon sonunu bekliyorlar. Zaten bu mağazalar, indirim dönemlerini çok fazla uzatmadan yeni sezonu açıveriyorlar. Ancak bunların hepsi ucuzluk döneminde de ürün değişimi yapıyorlar. Tadilat da yine normal düzen içinde işliyor.
Vitrinlere asılan pankartlar ise ayrı bir dikkat gerektiriyor. Yanda gördüğünüz gibi "bugün" ya da belki "son gün" gibi ifadeler, tamamen müşteriyi mağazaya çekmeye yönelik. Zira 10 gün sonra da aynı mağazaya gitseniz, yine vitrinde kocaman "bugün yüzde 25 indirim" levhasını görebiliyorsunuz.
* DENVER: Kış indirimine en erken giren mağazalardan biri. Tüm ürünlerde "etiketin yarısı" uygulaması başlamış. Mağaza yetkilileri, "biz sezonu da erken açıyoruz. Eee, rekabet bu," diyorlar.
* GOTTEX: Pijamalarda yüzde 20 indirim başlamış. Ancak bu kış indirimi değil. Yalnızca bir hafta sürecekmiş. Hiçbir özel nedeni yok. "Öylesine"ymiş.
* BAYFORM: Vitrinde kocaman bir "bugün yüzde 25 indirim" pankartı göze çarpıyor. Ama aslında uzunca bir süre devam edecek kış indirimine girmişler. Aslında tüketiciyi yanıltan bir durum söz konusu. Çünkü indirimi tek gün sanıp, "aman kaçırmayayım," diye düşünenler mutlaka çıkar. Ayrıca bu tür bir yazı, diğer mağazalara karşı haksız rekabet de sayılmaz mı?
* LİMON: Bazı ürünlerin üzerinde "1/4" etiketi var. Yani yüzde 25 indirimli satılıyorlar. Bunu sonbahar indirimi olarak adlandırıyorlar. Ancak etiketli ürünlerin çoğunu kalın kışlıklar oluşturuyor. Aslında erken bir kış indirimi diyebiliriz.
* TEMPO: Tüm ürünlerde yüzde 40 indirim başlamış. "Müşterilerimize jest olsun diye başlattık. Gelip kasaya, "biraz indirim yapar mısınız" diye sorarlar ya, biz baştan yaptık," diyorlar!
* VEPA: Burası Vepa'nın eski sezon mallarının yanısıra yenilerinin de satıldığı bir yer. İçeri girer girmez, kasanın arkasındaki "indirimli mallarda iade ve değiştirme yapılmaz" yazan levhayı görüyorsunuz.
* TETİK: Bu mağazada ise "cumartesi günleri değiştirme yapılmaz" yazısı var. Hafta sonları çok yoğun oldukları için bu levhayı asmak zorunda kalmışlar. Diğer günlerde indirimde bile olsalar değiştirme yaptıklarını söylediler.
* GARDEN: İndirime girmişler. "Piyasa çok durgun olduğu için normalden 20 gün önce başladık," dediler. Her zaman değiştirme yapıyorlarmış.
* AYAKKABI DÜNYASI: Değişik markaları birarada satan bir mağaza. Her yerinde indirim pankartları var. "Bu şubeyi yeni açtığımız için indirimle başladık. Ama diğer mağazalarımızda da bazı indirimler olduğunu sanıyoruz," dediler.
* ADRES: Takımlarda indirime girmişler. Bir hafta sonra da tamamen kış indirime gireceklermiş
* PANET: İndirimde satın alınan bir mal, kısa süre içinde getirilirse değiştirme var.
* DENVER: Carousel'deki Denver gibi bu şubede de "etiketin yarısı" geçerli. Bu arada kasanın hemen arkasında "indirimde iade ve değiştirme yapmıyoruz" levhası asılı. Mağaza yetkilisi Şela Fintz, Maliye'nin koyduğu zorunluluklar nedeniyle değiştirme işleminin fazla zaman aldığından yakındı ve "ayrıca bizim insanlarımızda yeterli alışveriş bilinci yok. Laf olsun diye satın alıp, ter ve parfüm kokulu giysiyi "kocam beğenmedi" diye geri getirebiliyorlar. Ama hata bizim ürünümüzde ise onu değiştiririz," dedi.
* GOTTEX: Bu şubede hiçbir üründe indirim yapılmamış. Carousel'deki mağazada pijamaların indirimli fiyattan satıldığından da haberleri yoktu.
* DENVER: Burada da etiketin yarısı ödeniyor. İndirimde iade almıyorlar, ama başta Akmerkez olmak üzere diğer Denver şubelerinin aksine değiştirme yapıyorlar.
* KARACA: Denver'in tam karşısında yer almalarına rağmen henüz hiçbir üründe indirime girmemişler. Şubat ayından önce de girmeyi düşünmüyorlar. Ancak "biz indirimde fiyatlarımızı yarıdan çok daha fazla düşürüyoruz," dediler.
* KICKERS: Kasanın hemen arkasında "ürün değişimi, 7 gün içerisinde, fiş ibraz edilirse ve ürün kullanılmamışsa mümkündür" diye bir yazı var. Aynı prensip indirimde de geçerliymiş. Mağaza yöneticisi Aynur Yeşilyurt, sezon bittikten sonra getirilen ürünleri değiştirmediklerini belirtti.
* 0-12 BENETTON: Henüz indirime girmemişler. İndirim dönemlerinde değiştirme yapmadıklarını belirttiler.
* BEYMEN CLUB: Vitrinde "Sonbahar İndirimi" yazılı kartonlar var. Sweatshirt gibi ellerinde az kalmış bazı mallarda fiyatları düşürmüşler. Kış indirimine ise şubatta geçecekler. Her zaman değiştirme yapıyorlar.
* 3 BOYUT: Vitrinde ve mağazanın her tarafında "damping", "499", "999", "1 499" yazılı pankart ve bayraklar asılı. Mağazayı yeni devralmışlar ve indirimli bir başlangıcı uygun görmüşler.
* TIME STYLE: Sadece bazı triko ürünlerde düşük oranda indirime başlamışlar. Kış indirimine ise önümüzdeki günlerde gireceklermiş.
* LİMON: Bu şubede de "1/4 sonbahar indirimi" etiketli ürünler var. İndirimde de değiştirme yapıyorlar.
* DENVER: Mağazanın görünür yerlerine "indirimde değiştirme yapılmaz" ve "indirim süresince tadilat masrafı müşteriye aittir" yazıları asmışlar. Mağaza çalışanlarından biri, "bana sorarsanız şu bluzun gerçek fiyatı zaten bu. Müşteri de bunu bildiği için sezon başında hiçbir şey almıyor artık bizden. En az bir ay bekliyor. Normal fiyatlara inince de alıyor" dedi. Duygu, bu açıksözlü uyarı üzerine Denver'deki giysilerin fiyatlarıyla diğer mağazalardaki benzerlerini karşılaştırdı ve görevlinin bu sözlerini haklı bulduk.
* NECO: Kış İndirimi başlamış. İndirim dönemlerinde de değiştirme yapıyorlarmış.
* MUDO/OUTLET: Ağırlıklı olarak eski sezon ürünleri satılıyor. Ancak bu kışa ait bazı mallarda da indirime başlamışlar. Cumartesi hariç indirim dönemlerinde değiştirme kabul ediyorlar.
* THREE & M: İndirim var. İndirimde de değiştirme yapıyorlar.
* DAGİ: Burası fabrika satış ve sezon sonu mağazası. Buna rağmen bu ürünlerde de değiştirme yaptıklarını söylediler.
* PERON: "Kazakta olay" diye bayraklar, yazılar asılı. 1 - 2 milyon lira arası fiyatlara triko ve kazak satıyorlar. İndirimdeki ürünler bir hafta içinde getirilirse, değiştiriyorlarmış.
Yazara EmailM.Tamer@milliyet.com.tr