Milliyet’in web sitesi şarap reklamı alabilir mi?

Milliyet’in web sitesi şarap reklamı alabilir mi
Sibel Kutman

Önceki akşam Şans Restoran’daki özel bir davette Doluca Şarapları’nın satış ve pazarlamadan sorumlu Yönetim Kurulu üyesi Sibel Kutman’la karşılaşınca birbirimize içimizi döktük.
Tütün ve Alkol Piyasası ile ilgili yeni yönetmeliğin ilk çıktığı gün, benim “Aşkolsun Kanser” kitabıyla ilgili imza günüm ve söyleşim vardı. Akşam söyleşinin yapılacağı mekana gittiğimde “Bu tür toplantılarda şarap-peynir artık yasak. Peynir var, ama simit ve çayla” dediler.
Ben değil konuşmacı olduğumda, dinleyici olarak gittiğim söyleşilerde bile şarap içmem ki dikkatim dağılmasın. Hele konuşma yapacaksam, öncesinde yiyeceğim 2 lokma ekmeğe bile dikkat ederim; ağırlık çökmesin diye... Ama akşam işten çıkıp beni dinlemeye gelen kadınlardan birkaçı, bir kadeh şarapla rahatlamak istiyorsa neden olmasın?
Son birkaç yıldır Kutman’la her karşılaştığımızda, maalesef içki kısıtlamalarıyla ilgili bir sorun etrafında konuşmak zorunda kalıyoruz. Bir buluştuğumuzda, internetten içki satışının yasaklanmış oluyor. Bir diğerinde Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, “Halkın sağlığını düşündüğü için alkollü içeceklere % 30 vergi artışı kararı” aldıklarını açıklıyor. Şöyle elimizde şarap kadehleriyle keyifli bir sohbete koyulamıyoruz.

Yönetmelik muallâk
Önceki akşam da tabii ki “Tıksırıncaya kadar içiyorlar, karışıyor muyuz?” diyen Başbakan Erdoğan’ın kulaklarını çınlatıp galalarda, konserlerde, kır düğünlerinde ve açılışlarda içkiyi yasaklayan yeni yönetmeliğin üzerinden geçtik.
Yönetmeliğin neyi kapsayıp neyi kapsamadığını çözmeye çalıştıklarını dile getiren Kutman, “O kadar ucu açık tanımlar var ki, biz ne yaparsak suçluyuz, ne yaparsak değiliz hala anlayamadık,” diye yakınıyor.
Biliyorsunuz yönetmeliğin özellikle ucu açık olarak bırakıldığı ve yasaklar kapsamına “duruma göre ayar” verileceğine dair ciddi kuşkular var.
Sibel Hanım’ın ağzından birkaç örnek verelim:

24 yaş neyi kapsıyor?
“- Genç tanımının 24 yaşa çıkması dünyanın sonu değil, ama bu konuda da çok tuhaflıklar var. Mesela 18 yaşını doldurmuş gençler, alkol ruhsatı olan bir mekâna girip içki içebiliyorlar; ama ben aynı mekâna posterimi asamıyorum; çünkü 24 yaşından küçükler benim posterimi görürlerse kötü etkileniyorlar. Yönetmeliği doğru mu anladık? Bunu demek istiyor mu, istemiyor mu?
- Gençlere hitap eden bir web sitesi ne demek? web siteleri bundan böyle gençlere hitap ettiklerini beyan mı edecekler? Mesela sizin gazetenizin web sitesini ele alalım: Milliyet’in genç okuru var mı? Var, ama Milliyet’in genç olmayan okuru da var. Peki ben hâlâ sizin gazeteye reklam verebilecek miyim; bilmiyorum. Bu geniş tanımların netlik kazanması lazım.
- Artık ‘3 şişe al, 2 öde’ ya da ‘Bir şişe içki yanında bardağı bedava’ türünden promosyon da yapamayacakmışız. İçki legal bir ürün; ben de satmak için zaman zaman bir takım kolaylıklar sunmak isteyebilirim. Gençleri korumak diye lanse edilen bir yönetmeliğin promosyona bağlanması da çok tuhaf değil mi?”
Sibel Hanım hukukçularıyla birlikte, yönetmeliğin açık uçlarını “kapatabilmek” için harıl harıl çalışıyor. Umarız başarırlar.