Sina Koloğlu

Sina Koloğlu

s.kologlu@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

57’nci Monte-Carlo Televizyon Festivali’nde dünyada en çok izlenen dizilere ödülleri verildi. ‘Uluslararası Seyirci Ödülü’, kendi izleyicisi tarafından ilgi gösterilen 61 ülkenin dizileri arasından seçildi. Araştırmayı, Eurodata TV ve Worldwide yaptı.

‘Telenovelas/Soap Opera’ kategorisinde Star TV’nin uzun soluklu dizisi ‘Beni Affet’, en çok izlenen ilk üç dizi arasında yer aldı. Bu kategoride birinciliği, 2016’da 13.1 milyon izleyiciyle ‘Cesur ve Güzel’ kaptı. ‘Beni Affet’in ‘sabun köpüğü’ olarak tabir edilen kategoride bu aşamaya gelmesi başarıdır.

Haberin Devamı

Zor bir kategori ve ABD ile Güney Amerika tekelindeydi, bu kırıldı. Star TV’nin dizileri izlenme payı yüksek bir ivme gösteriyor. 1208’inci bölümü yayınlandı. Bu kategoride çok izlenen bir diğer proje Hint dizisi, ‘Meri Aashiqui Tum Se Hi’. Baktım, bizimmemlekette de epey bir hayranı varmış.

Balkanlar’da büyük dizi savaşı

Orta ve Doğu Avrupa’da dizi rekabeti, Türkiye ve Latin Amerika arasında yaşanıyor. “Eccho Rights, Endemol Shine International, Global Agency ve FOX Networks Group Distribution, bu bölgede başarılarını Türk dizilerinde buldular. Aynı şekilde NATPE Europe (The National Association of Television Program Executives) elle tutulur miktarda Latin Amerika’dan gelen diziyi elinde barındırıyor.” TBI (Television Business) dergisinde, bölgedeki televizyon sektörünün durumuyla ilgili çıkan makaleden bir bölüm. Örneklere geçiyor yazı. Global Agency’nin ‘Anne’ dizisinin en son Hırvatistan RTL, Makedonya Sitel, Gürcistan Tele Imedi, Sırp PRVA, Bulgar BTV ve Romen Antenne kanallarına sattığını yazıyor. Aynı şekilde Türk dizilerinin yurt dışındaki satışında önemli bir paya sahip L’Echo şirketinin, ‘İçerde’yi Litvanya LNK kanalına, ‘Cesur ve Güzel’i Kazak KTK ve Kosova Koho TV’ye sattığını söylüyor.

Bu ülkelere satılan diziler öyle yüksek ücretlere gitmiyor.

Eleştirsek de durum bu

Dizilerimize laf etsem de bir gerçek var. Bu düzeni devam ettirmek için üretmek lazım. Üretirken, her yapım şirketinin dört diziden birini yurt dışı pazarına açması lazım. Denge sürdüğünde sorun yok, şimdilik gidiyor. Çekim, oyunculuk ve senaryo olarak Brezilya ya da Meksika dizilerinden daha iyi bir performansımız var.

Haberin Devamı

Türkiye artık ‘Soap Opera’ kategorisinde Güney Amerika’yı geçmiş durumda. Sırada ABD ve Avrupa pazarı var. Hani böyle hissettirecek şekilde. Bunun için iyi yapımlar şart. Yerli üretim ve pazar da ‘Türk usulü sabun köpüğü’nü tercih ettiği için, bu iş biraz daha zor gibi görünüyor.