Dünya Yeni rota Batı Afrika

Yeni rota Batı Afrika

18.06.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

Somali kıyıları ve Aden Körfezi’nde NATO’nun aldığı askeri tedbirlerle deniz haydutluğunun bitme noktasına geldiği öğrenildi. Korsanlığın yeni rotası Batı Afrika kıyıları, Hint Okyanusu’nun güneyi ve Güneydoğu Asya

Yeni rota  Batı Afrika

Dünyanın en çok tercih edilen ulaşım şekli olan deniz ulaşımı, deniz haydutlarının yük gemilerine saldırıları nedeniyle büyük tehdit altındaydı. Dünya ticaretinin en önemli su yollarından biri olan Süveyş Kanalı’nın Hint Okyanusu’na bağlandığı alan uzun yıllar deniz haydutluğu tehlikesi altındaydı. Deniz haydutlarının, Akdeniz’den Hint Okyanusu’na açılan gemileri Somali kıyılarında ve Aden Körfezi civarında durdurarak büyük maddi kayıplara yol açması üzerine NATO, 2010’da askeri gemilerle önlemler uyguladı. Bölgeye gönderilen çok uluslu deniz kuvvetlerinin çabalarıyla, gemi ve gemi adamı kaçırma olayları bölgede bitme noktasına geldi. Aden Körfezi’nde 2016 yılının ilk 4 ayında hiçbir deniz haydutluğu olayı yaşanmadı. Bu bölgeden önlemler nedeniyle vazgeçen deniz haydutları, artık dünyanın faklı bölgelerini tercih ediyor.

Batı Afrika için uyarı
Korsanların artık Batı Afrika kıyıları, Hint Okyanusu’nun güneyi ve Güneydoğu Asya’da gemilere saldırdığı öğrenildi. İMEAK Deniz Ticaret Odası Genel Sekreter Yardımcısı Hüseyin Ertan da, deniz haydutluğunun yoğun yaşandığı Somali kıyılarının artık neredeyse tamamen temizlendiğini ama tehlikenin başka denizlerde var olduğunu söyledi. Ertan; “Türk gemilerine en çok Nijerya, Kenya, Fildişi Sahili ve Demokratik Kongo gibi Batı Afrika ülkeleri için uyarılarda bulunuyoruz. Ayrıca Hint Okyanusu ve Güneydoğu Asya kıyılarında da olaylar yaşanıyor. Bangladeş, Malaka Boğazı, Vietnam, Singapur ve Güney Çin Denizi’nde korsanlık arttı. 2016 yılında, 16’sı Fildişi Sahili, 12’si Nijerya’da olmak üzere 28 mürettebat rehin alındı. Batı Afrika’daki 200 millik hattın içinde bilhassa tankerler hedefte. Bu bölgede henüz uluslararası bir deniz gücü görev yapmıyor” değerlendirmesini yaptı.

‘Somalililer profesyonel’
Öte yandan dünya denizlerinde ticaret yapan Türk gemilerinden Kaptanoğlu Denizcilik’e ait M/T Puli adlı tanker 12 Nisan’da Nijerya’da saldırıya uğramıştı. 6 Türk gemicinin 14 günde kurtarıldığını belirten deniz hukuku uzmanı Prof. Dr. Fehmi Ülgener; “Somalili korsanların daha profesyonel olduğunu düşünebiliriz. Nijerya’da ise daha çabuk sonuca ulaştık. Denizcilik tarihi boyunca korsanlık var olmuştur. Yerel otoritenin zayıflığı, saldırılarda engelle karşılaşılmaması ve yaptırım olmaması, korsanlığı Batı Afrika kıyılarında cazip hale getiriyor” dedi.