Cadde “Bundan sonra Türkler yavaş yavaş resmin birinci liginde oynamaya başlayacak”

“Bundan sonra Türkler yavaş yavaş resmin birinci liginde oynamaya başlayacak”

17.11.2009 - 01:00 | Son Güncellenme:

Pazar günü kıran kırana geçen kalabalık müzayedenin yıldızı kuşkusuz ‘Mavi Senfoni’ydi.

“Bundan sonra Türkler yavaş yavaş resmin birinci liginde oynamaya başlayacak”

Genelde Türk sanat piyasasında altı haneli rakamların konuşulduğu bir ortamda ‘Mavi Senfoni’ satış için sahneye çıktığında, satış rakamlarının gösterildiği elektronik tabloya, 1 milyon TL açılış rakamlı tablo için bir rakam daha eklendi. Tablonun satışı sırasında da kıyasıya bir yarış vardı. Ve yarışı kazanan henüz kimliği belli olmayan 300 numaralı alıcıydı.
Burhan Doğançay tablonun satışı hakkında şöyle yorum yaptı: “Esas tablonun alıcısını tebrik etmek lazım. Onlar Türk sanatına büyük katkıda bulunuyorlar şu anda. Bu bir dönüm noktası. Christie’s, Sotheby’s müzayedelerinde nal topluyoruz. Bu tablonun satış rakamı belki yabancıların ilgisini buraya geçecek. Çünkü resimlerin fiyatını tespit eden tek müessese dünyadaki müzayedeler.

Haberin Devamı

PAZARLIK YAPIYORLAR
Türk resim piyasasında fiyatların düşük olmasında bizim büyük kabahatimiz var. Çünkü dışarıya gözümüzü kapattık. Biz bir şey yapmayınca dışarısı kolay kolay tanımıyor. Nasıl ki Türkiye futbolda Avrupa veya dünya üçüncüsü olunca yurtdışında bir varlık gösterdiyse bunda da aynı durum söz konusu. Bundan sonra Türkler yavaş yavaş resmin birinci liginde oynamaya başlayacak. Bu müzayede bunun için tarihi bir adım.
Türkiye’de resim fiyatlarının düşük oluşuyla ben hayatım boyunca mücadele ettim. 380 bin dolara gözünü kırpmadan Ferrari alıyor ama bizim resimleri bin 500 dolara alırken pazarlık ediyorlardı. Benden sonraki nesiller hiç olmazsa bundan kurtulacaklar. Biraz daha rahat satış yapabilecekler.”


SANAT CAMiASI SATIŞI KONUŞUYOR

“Türk resmi için bir kapı açılmış oldu”
NAZAN ÖLÇER / S.Ü. Sabancı Müzesi Müdürü

Sevindirici bir olay. Bu esere, koleksiyonerler tarafından bu denli değer biçilmesi çok önemli bir gösterge. Elbette Doğançay önemli bir sanatçı. Tabii şunu da unutmamalı ki, müzayedelerin heyecan verici tansiyonu vardır. Benim tek dileğim müzayede ortamından uzak alanlarda da bu rakamların devam etmesi. Türk resmi için bir kapı açılmış olduğunu zannediyorum.

“Bu kadar yüksek bir rakamın oluşacağını tahmin etmemiştim!”
Azİz KARADENİZ / Beyaz Müzayede

Doğançay’ın önemli bir tablosu ‘Mavi Senfoni’. Böyle baş yapıtlarda başka bir fiyatlama oluyor. Aslında alıcıların ne kadar istediğine bağlı olarak sanatçının kendi fiyatlarıyla ayrışan fiyatlar ortaya çıkabiliyor. Bu kadar yüksek bir rakamın oluşacağını tahmin etmemiştim. Bu fiyata ulaşılmış olması, alan kişinin isteğinden kaynaklı. Bazı ressamlarımızın fiyatları önemli seviyelere geldi. Burhan Doğançay da bunlardan biri.
MİLLİYET KÜLTÜR SANAT

‘Mavi Senfoni’nin hikayesi
Burhan Doğançay ‘Mavi Senfoni’nin hikayesini şöyle anlatıyor:

“Bu resmin düşünme aşaması iki-üç senemi aldı. Osmanlı dönemine ait yaptığım üç eserden biri bu. 1987’de İstanbul Bienali’nde sergilendi. Eserlerden biri Kanuni devrini anlatıyordu, diğeri Sinan’ı. ‘Mavi Senfoni’ bu serinin üçüncüsüydü ve Sultanahmet Camii’nin içinin güzelliğini anlatıyordu. Zor bir resimdi. üç-dört ayda yaptım. Kanuni ile ilgili resim İstanbul Modern’de, Sinan ise sanıyorum özel bir koleksiyonda.”

Burhan Doğançay bu resmi Baraz’ın atölyesinde yaptı
Yahşİ Baraz / Galeri Baraz’ın sahibi

Mavi Senfoni, 1987’de benim atölyemde yapıldı. O yıllarda Burhan Doğançay’ın parasal olarak değeri yoktu. Yaptığı sanat eleştiriliyordu, çağdaş sanatın geçersiz olduğu düşünülüyor, deli saçması bir şey olarak değerlendiriliyordu. O da Türkiye’nin bir eksikliğidir. Biz çok zorluk çekiyorduk o eserlerin satışında. Bu resim bu fiyata satıldı diye ertesi gün herkes milyarlarca liralık resim satacak diye bir şey yok. Biz eski tas eski hamam devam edeceğiz işimize. Sanatçının çok tanınmış olması, eserin Burhançay’ın en büyük ve en önemli işi olması birçok zenginin dikkatini çekti ve ona sahip olmak istediler.
Bugün artık herkes anladı ki çağdaş resim mutlaka bir değer ifade ediyor. Eskiden klasik ve empresyonist resim mühimdi. Oysa bugün yaratıcı olan sanatçılar çağdaş sanatçılar. Onların da eserleri artık batıda olduğu gibi yapıldığı yıllarda milyonlarca lira etmeli. Türkiye’de de böyle olacak.

6 ESERİ BRITISH MUSEUM’DA
-1964’te Burhan Doğançay’ın eserleri Andy Warhol, Jasper Jones gibi dünya çapında isimlerle aynı sergide yer aldı.
-Burhan Doğançay’ın eserleri, Almanya’da dört müzenin yanı sıra, İsveç, Avusturya, İsviçre’deki müzelerde de sergileniyor.
-Geçen hafta Doğançay’ın altı eserinin, Londra’daki British Museum’da sergileneceği açıklandı.