31.10.2004 - 00:00 | Son Güncellenme:
Senaryosunu Cem Yılmazın yazdığı ve dört ayrı rolde oynadığı, bir çeşit şehir efsanesine, yılan hikayesine dönen "G.O.R.A." nihayet 12 Kasımda vizyona giriyor. Son birkaç haftadır ekranlarda fragmanı dönen, afişleri her köşede karşımıza çıkan filmin en çok dikkat çeken unsurlarından biri de kostümleri. Metalik bir robot kostümü, reflektörlü mahkum kıyafeti, "Matrix pelerini", uzadıkça uzayan gelinlik, yüzü maviye boyanmış, üstüne belli ki metrelerce yünlü kumaş sarınmış adam... İşte bu kostümlerin yaratıcısı Şehir Tiyatrolarının kadrolu kostüm tasarımcılarından Canan Göknil. Göknil daha önce "Sultans of the Dance", "Ney", "Shaman" gibi gösterilerin kostümlerini hazırlayan bir isim. İtalyada sahne sanatları üzerine eğitim gören tasarımcı yaklaşık 25 yıldır reklam filmleri, tiyatrolar ve filmler için kostüm tasarımı yapıyor. "G.O.R.A." da kötü adam Logarın terzisi rolünde oynayan Göknil ile Teşvikiyedeki ev-ofisinde konuştuk. Göknil "Bu film Hollywood yapımlarının kalitesinde hazırlandı. Türkiyede ik defa bir film için dünya standartlarında çalışıldı. Filmde en çok sahne ve kostüm tasarımına para harcandı" diyor. Cemle daha önce aynı arkadaş ortamında birkaç kez karşılaşmıştık. Kış aylarında yine böyle bir ortamda bir film çekeceğini çıtlatmıştı. Sonra ortak arkadaşımız Ilgın Bayazıta "Çekeceğim filmde Canan bana istediklerimi verebilir mi?" diye sormuş. Ilgın "Tabii" deyince ofisime geldi. "G.O.R.A."nın senaryosunu ve o gezegeni anlattı bana. "G.O.R.A."nın kostüm tasarımcılığı teklifini nasıl aldınız? Cem Yılmaz mı gelip buldu sizi? "Allahsızlar Taytlar şöyleydi, böyleydi diye konuşmuşlar" Cem geldiğinde "Ben ne istediğimi tam olarak biliyorum" dedi. Senaryoyu bitirdikten sonra görseli Şahin Erkoçaka çizdirmişti. Ancak çizilen kostümlerin birçoğunun uygulanması mümkün değildi. Çizimlerdeki birkaç tasarıma sadık kaldık sadece. Cem Yılmazın anlattığı ve olmasını istediği kostümlerle ilgili ne gibi değişiklikler yaptınız? Cem başında kan kusturuyor insana. Çok zor teslim oluyor. Teslim olduktan sonra da gıkı çıkmıyor. İlk başlarda kıyafetlerle ilgili şüpheleri vardı. Zamanla bana inandı ve teslim oldu. Sonra her dediğimi onayladı, bu kostümlerle çok eğlendi. Cemden ana hatları aldım, Ömer Faruk Sorakla paslaştım. Bütçe öyle gerektirdiği için çoğu kıyafeti minimalize ettik. Ama sonunda Cem bu gezegenle ilgili istediği her şeye kavuştu. Cem Yılmaz kolay kolay teslim oldu mu size? Önerdiğiniz kıyafetlere hemen onay verdi mi? Evet. Allahsızlar "Taytlar şöyleydi, böyleydi" demişler. Şafak Sezer "Tayt giydiğim için çok utandım" demiş. Bir defa Şafakın tayt giydiği belli bile olmuyor. Çünkü taytların üstünde uzun kostümler vardı. Herkes kostümlerle ilgili konuşuyor, espriler yapıyor ama aralarından bir tek Ozan Güven ne söylese haklıdır. Çünkü piyango ona vurdu. Basında çıkan röportajlarda oyuncular filmde giydikleri tayttan rahatsız olduklarını söylüyorlar. Ozan filmde bir robotu canlandırıyor. Kostüm için Ozanın vücudunun kalıbını çıkardık. Antalya zaten sıcaktı, bir de kalıp alırkenki sıcak... Kalıp üstüne yapışmasın diye tayt da giydirdik ama yine de işlem esnasında haşlandı. Tahammül sınırlarını aştık çocuğun. Ben en son renginin yeşile döndüğünü gördüm. Ama hiç söylenmedi. Sonra da kalıbını aldığımız kıyafetin yerine bambaşka bir kıyafet yaptık. Çektiği çileye değmedi yani. Onun başına ne geldi ki? Rendroyu oynayan Erdal Tosunun. Erdalın üzerinde o sıcakta 30 metrelik yün kumaş vardı. Kafasında da kauçuktan kocaman bir maske. O kostümlerin üzerine bir de bütün gün maviye boyanmış bir halde geziyordu. Bir de Logar kostümünün Cemin canına okuduğunu tahmin ediyorum. O kostüm yaklaşık 10 kiloydu ve köseleydi. Kafasında peruk vardı, içinde de tayt. Zırhı ve pelerini cidden ağırdı. Cemin gıkı çıkmadı. Ama ona son anda bir kazık attım. Başka kimin kostümü rahatsızdı? "Ceme son anda kazık atıp üzerine 5 kiloluk kauçuk pelerin bindirdim" Prova çekimlerinde Cemin pelerinini hiç beğenmedim ve uyduruk durduğuna karar verdim. Pelerini kauçuktan tekrar yaptırdım. Böylece Cemin üstüne beş kilo daha bindirdim. Sonra gördüm ki uçma sahnelerinde Cemin yüzü mosmor. Pembe-beyaz cildi çubuk tellerden paramparça olmuştu. Ama yine hiç ses çıkarmadı. Nasıl bir kazıktı bu? Koray Ariş gibi çok başarılı bir heykeltıraşla çalıştım Logar kostümü için. Zırhı Cemin ölçülerini alarak köseleden hazırladı. Pelerinini de köseleden yaptık. En pahalıya mal olan kostüm de Logarinki. Logarın kostümü çok şaşaalı gözüküyor. Cem "Böyle bir gezegen görmek istiyorum" dedi. G.O.R.A. gezegenine kalın ve kışlık kıyafetler uygundu. Stüdyonun Antalyada olması kıyafetlerin yan etkilerini artırdı tabii. Çekimleri gece yapmamıza rağmen içerdeki ışıkların yanması ve sesli çekim nedeniyle havalandırmanın çalıştırılmaması setin çok sıcak olmasına neden oldu. Ama ciddi bir kostüm bakımı vardı. İçlerine giydiklerini bir daha giymiyorlardı. Kostümlerin hepsi havalandırılıyordu. Kıyafetler neden kışlıktı? Oyuncular için Antalya sıcağı daha zor bir hale gelmiştir herhalde. 20den fazla. Kostümler beş farklı atölyede hazırlandı. Bu atölyeler kostüm, örme-kumaş, şapka ve baş, ayakkabı ve takı atölyesiydi. Kostümlerin hazırlanması yaklaşık bir yıl sürdü. Kostümlerin hepsi haute couture dikildi. n Kostüm ekibi kaç kişilikti? "G.O.R.A."da yer alan ekip dünyanın her yerinde çalışabilecek kapasitede" Evet. Bu film Hollywood yapımlarının kalitesinde hazırlandı. Türkiyede ilk defa bir film için dünya standartlarında çalışıldı. En çok sahne tasarımı ve kostüm tasarımı için para harcandı. Ama "G.O.R.A." bütçesi içinde. Bir daha bu iş o parayla yapılmaz. Cem bu filmi yapmayı çok istiyordu. Ömer Faruk Sorak ve tüm ekip projeye yüreğini koydu. Hepimiz "Türkiyede dünya standartlarında bir iş yapılabilir" dedik ve öyle de yaptık. "G.O.R.A."yı izlediniz. Sahne ve kostüm tasarımı bir Hollywood yapımıyla boy ölçüşebilecek düzeyde mi? Evet. Çıkan işi çok beğendik. Bizim çocuğumuz oldu ama son sözü seyirci söyleyecek. Ama şunu söyleyebilirim, iyi ki Türkiyede bu ölçekte bir proje çekildi. Bir yabancı gelip de ortak olmadan kendi imkanlarımızla bu filmi çekebildik. Onlar olmadan da onlarla eşdeğerde bir iş çıkarılabildiğini görmüş olduk. Bugün "G.O.R.A."da çalışan o ekip dünyanın her yerinde rahatlıkla çalışabilir. Bu film kostüm ve sahne tasarımında çıtayı yükseltti ve bundan sonraki filmlere bu konuda yol açtı. İçinize sindi yani yaptıklarınız... "800e yakın kostüm hazırlandı. Baba kostümler 30-40 metre kumaştan yapıldı" Yüzlerce. Film için 35-40 kadar baba kostüm yapıldı. Bunlar heybetli kostümlerdi. Bu kostümlerin her birinin üzerinde yaklaşık 30-40 metre kumaş var. Filmde yaklaşık kaç metre kumaş kullanıldı? 800e yakın. Toplamda kaç kostüm hazırlandı? "Kurtuluş" filminde çok daha fazla kostüm vardır herhalde. Orada yüzlerce savaşan asker var. Ama "G.O.R.A."da farklı modellerde değişik boylarda birçok kostüm bulunuyor. "G.O.R.A." kostümleri bu anlamda diğer filmlerden ayrılıyor. Türkiyede daha önce bir filmde bu kadar çok kostüm kullanıldı mı?