29.05.2005 - 00:00 | Son Güncellenme:
Belge fotoğrafının cumhuriyet dönemindeki ilk ve en önemli temsilcilerinden Pferschy (1898-1984), ülkemizi dolaşarak binlerce fotoğraf çekti. Genç Türkiye'nin gelişen ve yenileşen yüzünü tüm dünyaya tanıtmak için Basın Yayın Genel Müdürlüğü'nün başına getirilen Vedat Nedim Tör'ün önerisiyle, "Kemalist Türkiye'nin uzman fotoğrafçısı" olarak 1935'ten 1940 yılına kadar Dahiliye Vekaleti Matbuat Umum Müdürlüğü'nde çalışan Pferschy, çalışmalarını 1970'li yıllara kadar sürdürdü. Pferschy'nin fotoğrafları, Türkiye'yi dünyaya tanıtmak amacıyla hazırlanan ve baskısı Münih'te Türkçe, Fransızca, İngilizce ve Almanca açıklamalarla yapılan "Fotoğrafla Türkiye" adlı albümde (1936) pullarda, kağıt paralarda, kitaplarda, takvimlerde ve pek çok yayında kullanıldı. Pferschy, yıllarca kent ve mimari fotoğraflarında büyük binaları, modern fabrikaları, üniversite ve sağlık kuruluşlarını görüntüledi. İnsan ve yaşama ilişkin fotoğraflarında ise, 19 Mayıs törenlerini, köylü çocukları, işçileri ve çalışan insanları farklı bakış açısıyla objektifine yansıttı. Türkiye'nin tanıtımına büyük katkıda bulunan Othmar Pferschy, yaşamını yitirene kadar çok istemesine rağmen Türk vatandaşlığına geçemedi. Çektiği birbirinden farklı fotoğraflarıyla, Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş yıllarında cumhuriyetin ve Türk insanının dünyaya tanıtılmasına büyük katkıda bulunan Othmar Pferschy'nin fotoğraf arşivinin tümü kızı Astrid von Shell tarafındanı İstanbul Modern Sanat Müzesi'nin fotoğraf arşivine bağışlandı. Alanya'da yaşayan Astrid von Shell, yaptığı bu işle babasının anısını yaşatmak ve onu genç kuşaklara tanıtmak istediğini belirtti. Bunun üzerine fotoğraf arşivini tüm negatifleriyle birlikte İstanbul Modern Sanatlar Müzesi Fotoğraf Bölümü küratörü Engin Özendes'e teslim etti.