Ekonomi ‘Çanakkale 1915’te Uzakdoğu fırtınası

‘Çanakkale 1915’te Uzakdoğu fırtınası

26.10.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

Başbakan Yıldırım, Çanakkale 1915 Köprüsü için 26 Ocak’ta ihaleye çıkacaklarını açıkladı. Yıldırım, “Yap-işlet-devret modeliyle yapılacak köprü için Türk, Japon, Çin ve Koreli müteahhitler yarışacak. Burası er meydanı, iyi olan kazanacak” dedi

‘Çanakkale 1915’te Uzakdoğu fırtınası

Başbakan Binali Yıldırım, 2023 yılında tamamlanması planlanan, 2023 metre uzunluğundaki Çanakkale 1915 Köprüsü’nden geçiş ücretinin 15 euro + KDV olacağını açıkladı. Japonlar, Koreliler, Çinliler ve Türk müteahhitlerin projeye ilgi gösterdiğini kaydeden Yıldırım, “Neticede birer birer meydana çıkacaklar, boy gösterecekler. Er meydanı burası, hangisi daha güçlüyse, en iyi teklifi verirse, burada tabii sistem şöyle olacak. Yapım süresi dahil işletme süresini en az veren, model böyle. Süre yarışacak. Trafik garantisi, birim geçiş ücreti var. Süreyi yapım dahil en kısa veren, kazanan teklif olacak” dedi. Yıldırım, köprünün çevreye duyarlılığı için yolun 50 kilometre değiştirildiğini de söyledi.

Yıldırım, Çankaya Köşkü’ndeki basın merkezini ziyaret ederek, başbakanlık muhabirleriyle biraraya geldi. Birlikte geldiği Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan ile birlikte gazetecilerle el sıkışan Yıldırım, “Yeriniz güzel, benim dükkandan daha iyi. Ben de gelip burada çalışabilirim. Burası ferah yeşillik, ortam sıcak” dedi.

Haberin Devamı

‘Çanakkale 1915’te Uzakdoğu fırtınası
2023’ün anlamı

Yıldırım, Çanakkale 1915 Köprüsü’yle ilgili çalışmayı Ulaştırma Bakanlığı’nın tamamladığını belirterek, güzergah resmini gösterdi. Bugün itibariyle ihale ilanına çıkılacağını kaydeden Yıldırım, son teklif alma tarihinin 26 Ocak olduğunu söyledi.

Yıldırım, proje ile ilgili detayları vererek, “Köprünün iki kulesi arasındaki açıklık 2023 metre olacak. 2023’ün özel bir anlamı var. Cumhuriyetimizin 100. kuruluş yıldönümü. 100. yılı karşılarken Çanakkale 1915’in ruhu ile 2023 hedeflerini birleştirmiş oluyoruz. 2023 oldukça önemli bir açıklık. Türkiye’de inşa edilen asma köprülerin şu ana kadar en uzunu, ayak açıklığı en fazla olanı. Akaşi Köprüsü 1991 metre, bizimki 2023 metre” dedi. Viyadüklerle toplandığında 5 bin 169 metrelik bir uzunluğa erişildiğini kaydeden Yıldırım, buna ilaveten de 100 kilometrelik bir otoyol olduğunu söyledi. Otoyolların Gelibolu tarafından başlayıp, Malkara’ya kadar devam eden oradan da İstanbul yoluna katılan bir otoyol olacağını bildirdi. Yıldırım, ayrıca buradan Havza üzerinden Edirne’ye devam eden bölünmüş yol olacağını belirterek, “Bir taraftan Gelibolu’dan başlıyor, Lapseki’ye geçiyor, Lapseki’den sonra da yolun bir kolu Çanakkale’ye, bir kolu da Bandırma-İzmir yoluna gidiyor. Çanakkale’den izmir’e, diğer tarafa da Bandırma üzerinden Bursa’ya, Balıkesir’e Manisa’ya diğer illere gidiyor” dedi.

Maliyeti 10 milyar dolar

Hedeflerinin köprüyü 2023’te bitirmek olduğunu vurgulayan Yıldırım, 18 Mart 2018’de Çanakkale törenlerinde de temel atmayı hedeflediklerini anlattı. Yıldırım, “Maliyeti, teklif ile beraber gelecek ama takriben söylemek gerekirse finans maliyeti falan hariç 10 milyar TL’yi bulur” diye konuştu.

Yıldırım, “Çanakkale geçilmez tarihte kaldı. Çanakkale geçilir, her türlü geçilir. Karadan geçiliyor, havadan geçiliyor, şimdi de denizden geçilmiş olacak. Türkiye dünyada böyle büyük projeleri yapan ender ülkelerden biri. Türkiye ekonomisi üzerine çeşitli hikayeler yazmaya çalışanlar, kötümser hava yaymaya çalışanlar bir kez daha gerçeğin böyle olmadığını ümit ederim görmüş olurlar. Köprüden geçişin viyadükler dahil süresi 3 dakika olacak. Yani one minute, two minutes, three minutes sırayla gidiyoruz” dedi.

Haberin Devamı

Çevreye duyarlı olacak

Haberin Devamı

Yıldırım, köprünün alt yapı çalışmalarında çevreye duyarlı davranıldığını da ifade ederek, “Güzergah 50 kilometre Lapseki’ye çekildi. Çanakkale’den uzaklaştı, maliyeti arttı ama önemli değil. Çevre duyarlılığı sağladık. İçine sinmesi önemli. İtirazın olmadığı bir proje olacak” dedi.

Bölgenin ticaretine katkı yapar

1915 Çanakkale Köprüsü’nün tek fonksiyonu sadece Gelibolu’dan Lapseki’ye geçiş sağlamak olmayacak, köprü, Avrupa’dan gelen, Ege’ye ve Batı Akdeniz’e inecek yük hareketinin İstanbul’a girmeden hemen inebilmesini, seyahat süresinin çok kısalmasını sağlayacak. Köprü, bölgedeki vatandaşların yaşam standardını da yükseltecek. Bölgedeki ticaret ve ekonominin büyümesine katkı sağlayacak.

Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir-Savaştepe Otoyolu’nun ilk etabı olan Malkara-Gelibolu-1915 Çanakkale Köprüsü ve Çanakkale bağlantısını sağlayacak olan yaklaşık 100 kilometrelik kısmı için ihaleye çıkılacak. Projenin en zorlu ayağı olan 1915 Çanakkale Köprüsü, Gelibolu ile Lapseki arasında yapılacak. Köprünün de dahil olduğu otoyolu, YİD modeliyle yapmak için Yüksek Planlama Kurulu kararı alındı. Otoyolun tamamının yapım süresi 5 yıl olarak planlanıyor.