11 Kasım 2003 Salı
 
 
 BİZE ULAŞIN | ARŞiV | KÜNYE | HABER İNDEKSİ |  SIK KULLANILANLARA EKLE |  AÇILIŞ SAYFASI YAP  
  ·  SON DAKİKA       
  ·  ANA SAYFA    
  ·  GÜNCEL         
  ·  SİYASET         
  ·  EKONOMİ         
  ·  YAZARLAR         
  ·  SPOR         
  ·  DÜNYA         
  ·  YAŞAM         
  ·  MAGAZİN         
  ·  SAĞLIK         
  ·  KADIN & MODA         
  ·  ASTROLOJİ         
  ·  OTOMOBİL         
  ·  ÇİZERLER         
  ·  BİLİM & TEKNİK         
  ·  TV'DE BUGÜN         
  ·  İŞ YAŞAMI         
  ·  OMBUDSMAN         
  ·  HAVA DURUMU         
  ·  CUMARTESİ         
  ·  PAZAR         
  ·  BUSINESS   
  ·  POPULER KÜLTÜR   


Türk gençliği Eminem'i neden seviyor?

   
Geçen hafta Eminem tişörtü satan bir satıcı, 'Eminem, annemin adı' diyen biri tarafından öldürüldü. Pars/Mc Cann-Erickson'un Eminem raporu bu anti-kahramanın sırrını arıyor

        Bir Hip hop analizi

   
    Eminem, kuralları yıkan, doyumsuzluğu dillendiren ve karşıtlıkları kışkırtan her şeyi temsil ediyor. O, önyargıları ve önyargılı davranışları reddeden bir şovenist ve dikkafalı; etik kurallara karşı gelen bir 'anti kahraman'…
    Eminem'in Türk gençliği tarafından tanınmadığı, sadece Avrupa'da top 10'da ve her zaman MTV'de göründüğü için sevildiği düşünülebilir. Bunun sadece onun şarkıları ve 'sound'u yüzünden olduğu sanılabilir. Onun kalıpdışı davranışları ve dik kafalılığının Türk gençlerince bilinmediği zannedilebilir. Kısaca, sadece şarkılarının dinlendiği, şarkılarının tematik arka planıyla ilgilenilmediği düşünülebilir.
    Durum gerçekten böyle midir?
    Son iki yılın en popüler hip hop şarkıcısı Eminem'in genç kızların ve erkeklerin kafalarındaki favori isim olduğunu ortaya çıkıyor. Bu gerçek son 2-3 yıldır tüm dünyada popüler müzik TV'lerini ve radyo kanallarını etkisi altına alan Amerikan kültür ihracı konusunda çok düşünmemizi gerektiriyor.
   
    Kliplerinden öğrendiler
    Neden hip hop ve neden Eminem? Sadece popüler oldukları için mi? Tartışmaya standart gözlemlenebilir bir gerçekle başladık: Hip hop bu gençler arasında popüler, çünkü tüm dünyada popüler... Ve Türk gençleri popüler olan her şeyi benimser, popüler olan hiç bir şeyi sorgulamazlar. Hip hop örneğinde, hip hop felsefesini anlamak için şarkı sözlerini dinlemezler. Sadece müziği dinlerler ve bundan hoşlanırlar.
    Ama tartışmayı şöyle sonuçlandırdık. Her kültür gibi hip hop da sadece müzik ve şarkı sözleri değildir. Giyinmesini, konuşma tarzını, dilini, davranışını kısacası hip hop kültürünün herşeyini gençler müzik kliplerinden öğrenebilirler. Her kelimenin gerçek anlamını anlamasalar bile, görsel işaretler yoluyla hip hop felsefesine girebilirler.
   
    Çağımızın bir ikonu
    Tartışmamıza bir derinlik katmak için Eminem'in bazı şarkılarını dinledik ve onun felsefesini daha çok anlamaya çalıştık. Onu popüler yapan sadece şarkıları değildi. Hayata karşı duruşu onu yüzyılın en büyük ikonlarından biri haline getirdi. Türk gençleri onun felsefesini anlayacak kadar İngilizce bilmemelerine rağmen, ona ilişkin haberleri dinlediler: Annesi onu nasıl dava etti? Klibinde annesini öldürdükten sonra nasıl gömdü? Oscar gecesini nasıl protesto etti?
    Hip hop felsefesi hakkında ne kadar bilirsek gençlerin psikolojisi hakkında o kadar şey öğrenebiliriz.
    Hip hop, fakir Afro-Amerikan gençlerin bir propoganda aracıydı. Afrika-Amerikalılara karşı uygulanan hükümet politikalarını protesto ediyordu.
    O dönemlerde ırklararası eşitsizlik ülkenin ana gündemiydi. Hip hop sadece siyahlara aitti ve Amerikan sınırları içerisindeydi.
    Zaman geçtikçe hip hop Afrika-Amerikan ruhunu kaybetti ve 'getto'daki çocukların ve orta sınıf çalışanların özümseme ve kabullenme psikolojisini protesto eden çocuklarının müziği oldu. Bir azınlık müziğinden başka bir azınlık müziği haline geçti.
    Hip hop felsefesini daha iyi anlamak için popüler bir grubun felsefesine bakalım:
    'Five Percenters' (Yüzde Beşçiler) bir Müslüman hip hop grubu. Gruplarının ismi hip hop felsefesinin çok açık bir örneği. Onlara göre,
   
  • Dünya nüfusunun yüzde 85'i kendi kendilerini yıkan bir inançsızlığa ve tanrısızlığa sahip
  • Nüfusun yüzde 10'u fakirlerin kan emicisi ve bu alt tabakayı kullanıyor.
  • Nüfusun yüzde 5'i ise diğer yüzde 85'e özgürlüğü, eşitliği ve adaleti öğretenlerdir (ki hip hop şarkıcıları bu grubun içinde)

  •     Çocukları bir şekilde etkileyen bazı ana hip hop felsefesi unsurları ise kanımızca şunlar:
       
  • Hip hop orijinaldir.
  • Hip hop başka bir yerde olmayı istemektir, ama bizi bulunduğumuz çevreden çıkaramaz.
  • Hip hop bu olumsuz çevre içerisinde olumlu bir şeyler yapma isteğidir.
  • Hip hop bize ilgi göstermeyen ve belli bir sistem ve çevre içinde toplumsal olarak kontrol edilen yaşantımızı, kaderimizi, mutluluğumuzu kendimizin kontrol etmesidir.
  • Hip hop en iyisini ümit eden ama yetersizi umandır.
  • Hip hop yeni imkânlar yaratmaya söz verendir.
  • Ve hip hop protestocu doğasına rağmen, parayı, bencilliği ve zevki reddetmeyendir.

  •     Türk gençlerinin bu felsefeyi çok iyi bildiklerini iddia etmiyoruz. Ama şarkı sözlerinden, magazin ve televizyonlardaki haberlerden, kliplerden bunun bir kısmını ediniyorlar.
        Türk gençlerinin psikolojisine derinlikli olarak baktığımızda, hip hop'u neden sevdiklerini anlamak zor değil:
        Türkiye'de gençlerin kaderini başkalarının kontrol etmesi gerektiği düşünülüyor. Kendilerinden önce, başkalarına saygı göstermesi isteniyor. Harcanıp gitmemeleri için iyi kızlar ve oğlanlar olmaları gerektiği düşünülüyor. Farklı olmamaları gerektiği düşünülüyor. Kafalarının içindekileri konuşmamaları, 'hiçbir şey'i protesto etmemeleri gerektiği düşünülüyor.
        Hip hop tam onlara göre bir müzik değil mi sizce...
       
       

    POPULER KÜLTÜR


    Hangi Atatürk?
    Pala tutuklanmış
    Atatürk ticareti düşüşte
    Ally Mc Beal'e karşı Yunus Emre
    Türk gençliği Eminem'i neden seviyor?
    Yeni çağın dini: Matrix
    Herkes iftar sofrasında...
    Erkekler baştan yeniktir
    Mahsun'un acıyla imtihanı
    Neye niyet, neye kısmet
    Hayırdır inşallah!
    Fast-food da imana geldi!
    Fanatik magazinler
    Dile dolanan "keyif"
    Bir dehşet tasavvuru
    Şimdi de pornostar
    POPUN YARIM ASRI / 1956
    Kadınlar artık 'gün'de değil kahvede!..
    TÜRKİYE'NİN NABZI
    Geçen hafta seçilenler