Sık Kullanılanlara Ekle   Açılış Sayfası Yap   İletişim 14 Eylül 2004 / Salı  
Bugünkü Milliyet Gazetesi      Business      Otomobil      Cumartesi      Pazar      Ege      Vitrin  
   
 » Detaylı Arama

  SON DAKİKA
  ANA SAYFA
  YAZARLAR
  SİYASET
  EKONOMİ
  FİNANS
  DÜNYA
  SPOR
  GÜNCEL
  YAŞAM
  MAGAZİN
  ASTROLOJİ
  TEKNOLOJİ
  HAVA DURUMU
  OMBUDSMAN
  ÇİZERLER
Haber İndeksi Arşiv Haberci Üyelik
Aile şirketi batıyordu, gençler koştu, pazar lideri yaptılar

Şenbay Gömlekleri'nin sahibi Sami Şenbay, tekstili bırakıp kozmetik işine girdi. Önce Flormar lisansı ile oje üretti, sonra markayı satın aldı. Krizde büyük sıkıntı yaşayan markayı 18 ve 20 yaşındaki oğulları Cem ve Alp Şenbay'a bırakıp "Şirket sizin, benden bu kadar ister batırın, ister çıkarın" dedi. Kardeşler, batmak üzere olan firmayı ayağa kaldırmayı başardı, ihracata bile başladılar

NUR DAŞAR

Sami Şenbay, daha önce, dayısı ve kuzeniyle birlikte, hala piyasada olan Şenbay Gömlekleri'ni üretiyordu. Çalıştıkları yerin üst katındaki komşuları da kozmetik işi yapıyordu. Aralarındaki diyalog ile kozmetik sektöründe büyük bir açık olduğunu farketti. İtalya'ya yaptığı bir ziyarette 'FlorMar' markasını keşfetti. Şenbay Gömlekleri'ni hemen devredip kozmetik işine girdi. Türkiye'de henüz kozmetik üretimi yokken, Unkapanı'nda küçük bir 'üretimhanede' FlorMar lisansı ile oje üretimi yaptı.
FlorMar'ın İtalya'da faaliyetlerini durdurma kararı, ortaklara yeni bir kapı açtı. 1972'de 'FlorMar'ı satın aldılar. Renkli kozmetik pazarına, sonra da cilt bakımı ürünlerine girdiler. İkinci kuşak yönetici Cem Şenbay, FlorMar'ın ojeleriyle tanınmasından sonraki noktayı dönüm noktası olarak değerlendiriyor:
"O günlerde farklı adımlar atılsaydı FlorMar çok farklı bir noktada olabilirdi. Daha iyi bir noktada olmamasının tek sebebi iki kuşağın çatışması. Babam dayısıyla iki farklı kuşak olduğu için çatışmaya başlamışlar. Biri gaza basmış, biri frene basmış. Babam yatırım istiyor, dayı devamlı durduruyor. Bu yüzden firma bomboş piyasada istediği yolu katedemiyor."

'İster batın, ister çıkın'
Çatışma, 1990'a kadar devam etmiş. Pazara rakiplerin de girmeye başladığı bir dönemde ortaklar, 'artık ilerleyemedikleri' gerekçesiyle ayrılma kararı alıyorlar. Sami Şenbay, FlorMar'ın bütün hisselerini devralırken çok büyük bir borç altına giriyor. 1994'e kadar borçları ödemek için çalışıyor. Borçları bitirip rahatladığı ve iyi bir çıkış yakaladığı sırada da kriz patlak vermiş. FlorMar, sıkıntılı bir dönemine girmiş, üretimi durma noktasına gelmiş. Sadece oje üretimi ile devam ederken, Şenbay'ın küçük oğlu Alp Şenbay, ondan altı ay sonra da üniversiteyi bitiren büyük oğlu Cem Şenbay, aile şirketinde işbaşı yapmışlar.
Cem ve Alp Şenbay şirkete gelince babaları şirketin bütün yönetimini o zamanlar henüz 20 ve 18 yaşlarında olan iki oğluna bırakıp, "Artık şirket sizin, ister batırırsınız, ister çıkarırsınız" demiş.
Devraldıkları firma krizi atlatmakla kalmadı, yine iyi bir yere geldi. 40 ülkeye ihracat yapıyor. Şenbay kardeşlerin verdiği bilgiye göre, renkli kozmetikte adetsel bazda 'açık arayla pazar lideri' ve yıllık 40 milyon adet üretim yapıyor

Departmanlar ayrı odaları aynı

İki kardeş işin başına geçince önceleri iş bölümü olmadığı için bazı çatışmalar yaşamışlar. Firmanın iç piyasa, satış ve pazarlama bölümlerini başındaki Alp Şenbay "Başlarda herkes herkese karışıyordu. Birgün çok büyük bir kavga çıktı ve işleri ayırma kararı verdik. Kendi departmanlarımızı kurduk. Ama şimdi aynı odayı kullandığımız için herşeyimizden haberimiz var. İkibaşlılık her zaman çöken bir sistem" diyor.
Şenbay kardeşler, far ve maskara grupları üreterek ürün portföylerini genişletmeye başlamışlar. Arkasından birçok ürün daha gelmiş. 10 yıl önce bir ürünle başlayan yolculuk bugün 50'nin üzerinde ürünle devam ediyor.
İki kardeşin hedefi ve yatırımları kozmetik yolculuğunun mümkün olduğunca uzun soluklu ve daha başarılı olması yönünde. Bu amaçla 2004 yılının mart ayında Gebze Organize Sanayi Bölgesi'ndeki 10 bin metrekarelik fabrikaya taşınmışlar.
Cem Şenbay, "FlorMar'ı renkli kozmetikte eski halinin çok üstüne getirdik. Şimdi cilt bakımı, saç bakımı gibi diğer alanlarda da çok iyi yerlere gelmek istiyoruz" diye konuşuyor.
Markalarının en büyük avantajının en zengin kadının da en yoksul kadının da FlorMar ojeyi kullanabilmesi olduğunu belirten Cem Şenbay, "Alp tam gaz, ben yarım gaz. Bizde fren yok. O yüzden araba ya gidiyor ya da gidiyor. Biz işe asıl şimdi başlıyoruz. Bizi buraya getiren şey 'marka'dır" diyor.

BUSINESS
 İşe ağlayarak başladı, şimdi yüzü gülüyor
 Editörden
 'Patronun oğlu' olduğunu bilseydiniz bahşiş vermezdiniz
 Babalarının bakkal tezgâhından geçtiler, 35 süpermarket açtılar
 40 ülkeye bilardo masası ihraç ediyor
 Aile şirketi batıyordu, gençler koştu, pazar lideri yaptılar
 Ona 'suların şampanyası' diyorlar
 Finansçılar, 'marka' hesabını soruyor
 1.5 milyona tabldot satana 'değirmenin suyu'nu soran yok
 Pasaport numarası: 039637
 30 ülkede fuar düzenliyor, Türk şirketlerini dünya ile buluşturuyor
 Ar - Ge harcamalarında birçok vergisel teşvik var
 'AB üyesi Türkiye' ABD'nin işine gelir mi?
 Müflis FAO Schwarz, pahalı oyuncaklarla geri dönüyor
 Seks ve ceza
 Sipariş gelince, siren çalıyor!
 Şarap müzayedeleri için ülke ülke dolaşıyorlar





© 2004 Milliyet