Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

2007’de McKinsey & Co gibi önemli bir yönetim danışmanlığı şirketinde çalışıyordu. Boş zamanlarında evinde kanepesinde otururken başlattı Business of Fashion’ı Imran Amed.

Başta basit bir blogdu, ama Imran Amed’in Çin, Hindistan ve Brezilya’nın yükselen gücünü, 2008 krizinin tüketici alışkanlıkları üzerindeki değişimini ve tabii moda dünyasına dijital dünyanın etkisini görmesiyle kısa sürede BoF başka bir boyuta ulaştı.

Index Ventures, LVMH, Carmen Busquets ve Felix Capital’den yatırım aldı.Önceki gün ise büyük haber açıklandı, BoF’ın son yatırımcısı Japon Nikkei Grubu’nun sahibi olduğu Financial Times gazetesi oldu.

Haberin Devamı

Financial Times gibi 130 yıllık saygın bir gazetenin 12 yıllık geçmişi olan bir moda blog’una yatırım yapması önemli bir gelişme.

Peki ama neden?

1. İyi içerik daima kazanıyor. İster dijitalde, ister basılı olsun, içerik iyiyse takip ediliyor.

2. Geleneksel medya dijital medyanın değerini sonunda anladı ve artık rekabet yerine iş birliği yapmayı tercih ediyor.

3. Gerçekten iyi bir fikriniz varsa, bir blog da, bir sosyal medya hesabı da, bir YouTube kanalı da diğer mecralar tarafından kabul görüyor. Ama tabii milyonlarca blog arasında bu başarıyı yakalamak kolay değil.

4. Modanın artık sadece eğlence değil ne kadar büyük bir iş ve ekonomi yarattığı kabul ediliyor.

Asıl işini unutmamak gerek

Yayınların yaşaması sadece biz gazeteciler için değil, hepimiz için çok önemli.

Evet, yazılı basın sadece Türkiye’de değil, dünyada da zamanın değişimiyle, dijital çağla mücadele ediyor.

Ama unutmamak lazım, dünyada son derece başarılı örnekler de var.

Wallpaper dergisinin önceki genel yayın yönetmeni Tony Chambers ve Wallpaper ve Monocle dergilerinin yaratıcısı Tyler Brule ile peş peşe birer röportaj yapmıştım.

İkisinin de yazılı basının geleceğiyle ilgili söyleyecekleri her gazeteci için olduğu gibi benim için de çok önemliydi.

“Dergicilik de yayıncılık da düşünüldüğünden daha uzun süreli olacak.

Yazılı basın öldü deniliyordu beş yıl önce ama hâlâ yaşıyor ve yaşayacak.

Önemli olan, hem basılı yayını hem dijitali farklı içeriklerle zenginleştirmek.

Haberin Devamı

İçeriğin internette ücretsiz verilmesi iyi değil ama bazı gazeteler bu trendi başlattı ve ne yazık ki hepimiz uymak zorunda kaldık.

Ama artık yeni jenerasyon kalite için para ödeyecek.

Bu kadar çöp bilgi içinde, okurlar da kendileri için bir başkasının daha bilinçli seçim yapması için para ödemeye hevesli.

Bir şey için para ödediğiniz zaman kendinizi daha iyi hissediyorsunuz.

Hermes gibi lüks markalar kriz zamanlarında bile çok iyi iş yapıyor çünkü kalite için masraftan kaçınılmıyor.

Zaten herkes emeğinin karşılığını almalı.

Artık yayınlar yayıncılıktan çok daha fazlasını yapıyor, etkinlikler, marka çok önemli.

15 yıl önce sadece dergi yapıyorduk, çok kolaydı ama şimdi öyle olsa hayatımız çok sıkıcı olurdu. Hâlâ markamızın temeli dergi ama etkinlikler, markalarla işbirlikleri ve e-ticaret önemli kazanç kaynaklarımız” diye anlatmıştı Tony Chambers.

Tyler Brule ise şöyle özetlemişti:

“Medyada türbülanslı bir 10 yıl olmasına rağmen, klasik değerler değişmedi, iyi gazetecilik, fiziksel ürün, sınırlara rağmen uluslararası dünya, en iyi insanları işe almak hâlâ önemli olan.

Haberin Devamı

Sadece iyi insanlar değil, her zaman konuşmak isteyeceğin kadar ilginç insanlarla çalışmak.

Şimdi medya değişim geçiriyor, artık dijital olmayan, etkinlik düzenlemeyen yayın kalmadı ama asıl işinin yayıncılık olduğunu unutmamak gerek.”