Dr. Tanju Sürmeli

Dr. Tanju Sürmeli

tanjusurmeli@yasamsaglik.com.tr

Tüm Yazıları

Beynin olgunlaşma sürecine olumsuz etki eden Dikkat Eksikliği, Hiperaktivite ve Dürtü Bozukluğu yüzünden çocuklar, kendi yaş grubundan geri kalıyor

DİKKAT EKSİKLİĞİ  VE ÖĞRENME  ZORLUĞU

Akademik bilgiyi öğrenebilmemiz için dikkat ve konsantrasyonun normal düzeyde çalışması gerekir. Bilgiler, dikkat ve konsantrasyon merkezleriyle bağlantılı olarak süzülüp, beynin çeşitli bölgelerine kodlanır. Olaylarla öğrenme, nörolojik açıdan bir insanın bilgiyi biriktirebilme, işleme ve öğrenmesiyle gerçekleşir.

Dikkat süreleri farklı
5 yaş çocuğunun dikkat süresi, 10 dakika. 6-7 yaş grubununsa 15-20 dakika. Çocuklar, ancak 9 yaştan itibaren 30 dakika ya da ders zamanı olan 40-45 dakika, sıkılmadan konuya dikkatini verebilir. 5 yaş grubu, 7 yaşla aynı sınıftayken onların dikkatlerinin dağılmasına yol açar. Ders 40 dakika olduğu için 10 dakika sonra kendileriyle ilgilenilmesini isteyecek davranışlar sergilerler. Bu da eğitimin bölünmesi veya kesintiye uğraması demek.
Aileler, çoğu zaman çocuklarıyla ilgili, “Sevdiği şeye dikkatini saatlerce veriyor ama derslerine gelince 5-10 dakikada sıkılıyor. Dersler işine gelmiyor” der. Sevdikleri herhangi bir şeye dikkatlerini verdikleri zaman, beynin orta bölgesinde limbik sistemi kullanırlar. Genel akademik performanstan beynin ön bölgesi sorumlu, bu bölge olumsuz etkilenince dikkat ve konsantrasyon çabuk bozulur.

Konsantrasyonu etkileyen sorunlar
Dikkat ve konsantrasyon merkezindeki sıkıntı, sorun veya bozukluk düzeyinde olabilir. Bu duruma yol açan durumlardan en yaygın olanları: Dikkat Eksikliği, Hiperaktivite ve Dürtü Bozukluğu (DEHB), Genel Öğrenme Bozukluğu ve Geçirilmiş Kafa Travmasına Bağlı Dikkat Eksikliği Bozukluğu.
Amerikan Pediyatri Birliği raporuna göre,
6-12 yaş arası çocuklarda yüzde 4-12 oranında DEHB görülüyor. Genel Öğrenme Bozukluğu’ysa yüzde 4-24 oranında. Çocuk ve ergenlerde kafa travmasına bağlı DEHB gelişme oranı, yüzde 19-48. Kafa travmasına bağlı DEHB şikayetlerinin olaydan bir yıl sonra görülme oranı, yüzde 19. 2-7 yaş arasında alınan hafif ve orta derecede kafa travmalarının (çoğunluğu düşmeye bağlı), 10 yıl boyunca çocukların beyinlerinin normal gelişiminde sorunlara ve IQ puanlarında düşüşe neden olduğu ortaya çıktı.

Kayıtlar, farkı gösteriyor
Öğrenme bozukluğu, kişilerin gördükleri bilgiyi anlama ve kavramada ya da işittikleri bilginin beynin farklı kısımlarına bağlanmasındaki yeteneklerinde azalma ya da hiç olmamasıdır. Öğrenme zorluğu olan çocukların WISC-R IQ testlerinde sözel ve performans IQ puanları arasında minimum 10-15 puan fark bulunur. Alt testlerde de puan farklılıkları, 7-10 arasında değişir.
Bilginin nörolojik olarak beyindeki süreçleri aksayınca çocuk, kendi yaş grubundan geri kalır. Sol ve sağ beyin zeka puanları arasında belirgin fark ortaya çıkar. Okuma-öğrenme, yazma-öğrenme ve matematik öğrenme zorluğu sık görülür. Beynin olgunlaşma sürecinde DEHB’le karşılaşan çocuklar, yaş grubundan geri kalır. Beyin kendi yaş grubuna göre olgunlaşmasına devam edemez. Bu durum, elektrik akımı kayıtlamalarında dikkati bozan Theta dalgasının artması ve dikkati artıran Beta dalgasının azalması olarak göze çarpar.