Geri Dön

“Genç kuşağı anlamak şart!”

1980-1999 doğumluları kapsayan Y kuşağı, gelecek 30 yıla şekil verecek olan nesil olarak kabul ediliyor.  Yeni nesil uzmanı Joeri Van den Bergh, “Genç kuşağı anlamayan markalar ayakta kalamaz” diyor

“Genç kuşağı anlamak şart!”

Gelecek 30 yılın dominant yaş grubu olarak görünen Y kuşağı, tüm araştırmacıların ve markaların odak noktası haline geldi. Çünkü Y kuşağı, aynı zamanda anne ve babalarını oluşturan X kuşağı ve şirket ya da devlet yöneticilerini oluşturan “Baby Boomers” kuşağını etkileyerek tercihlerini yönlendiriyor. Geçtiğimiz hafta dünya markalarını bir araya getiren Brandweek İstanbul’da konuşma yapan yeni nesil uzmanı Joeri Van den Bergh ile Y ve Z kuşağı hakkında konuştuk.

X kuşağı ile Y kuşağı arasındaki fark nedir?

X kuşağı daha olumsuzdu, negatifti. Y kuşağı ise pozitif olmasa dahi, “Değiştirebiliriz, biz yapabiliriz” düşüncesiyle yaşadıkları için X kuşağına göre daha optimist. Eski ticari numaralar, ünlülerin reklam yüzü olması gibi kampanyalar artık işe yaramıyor. Y kuşağı “Söyleyeceğini söyle ve yap” diyor. Hepsi birer pazarlama kurdu. Bir pazarlamacıdan daha hızlı fark ediyorlar. Onları ikna etmeniz için önce mutlaka anlamanız gerekiyor.

“Dijitalleşmekten vazgeçeceğiz”

Kuşaklar arasında satın alma alışkanlıkları farklılıklar gösterirken Y ve Z kuşağı nasıl ailelerine etki ediyor?

Günümüzde ailelerle çocukları arasında daha iyi bir iletişim var. Eskiden X neslinde olduğu gibi çocuklar ailelerini havalı görmüyorlardı, onlarsız sosyalleşmek istiyorlardı. Bu durum günümüzde değişti, Y ve Z nesli ailelerini patron gibi değil de bir yaşam koçu gibi görüyor. Ailelerin rolü de patrondan en yakın arkadaşa dönüştü. Diğer yandan da benim Peter Pan efekti diye adlandırdığım bir durum var. İnsanlar sonsuza kadar genç kalmak istiyor. Bunun yolu da gençlerin gittiği konserlere gitmekten, onların sevdiği markalardan alışveriş yapmaktan geçiyor.

Konuşmanızda insanların bir görsel için dikkat süresinin 8 saniyeye düştüğünü söylediniz. Neden bu kadar dijitalleşiyoruz?

Çünkü insanlar vakit ve dolayısıyla paradan tasarruf etmek istiyorlar. Ben çocukken televizyon izler, dışarda oyun oynar ve okula giderdim. Şu anda çocukların beş hobisi var ve hafta içi her gün bir başka atölyeye gidiyorlar. Çünkü aileleri işine ve kendine daha fazla vakit ayırmaya ihtiyaç duyuyor. Hal böyle olunca da Starbucks’ta kuyruk beklemek yerine aplikasyon yükleyerek biraz daha kısa olan kuyruğu beklemeyi tercih ediyorlar. Ben bunun mutlaka bir sonu olduğunu düşünüyorum, bahsettiğiniz şey beni de korkutuyor. Sayısız çeşitte aplikasyonlar ve robotlara kendimizi bırakmış, kaptırmış durumdayız. Bu hızlı yaşam koşulları insanları depresyona sürüklüyor. Ben inanıyorum ki insanlar teknolojiye kapılmaktan bir noktada vazgeçecekler. Zaten zihinsel sağlığımızı geri kazanmak adına yoga ve pilates yapmak, bilinçli olmak, farkındalık geliştirmek gibi akımlar da çoğalmaya başladı.

Sizin de kitabınıza adını verdiğiniz soruyu sormak istiyorum, markalar nasıl genç kalır?

Genç kuşağa hitap edecek markaların başarılı olması için beş faktör var: Havalılık, özgünlük, benzersizlik, özdeşleştirme ve mutluluk. Geliştirdiğimiz “havalı olma” formülüne göre, birinin havalı olmasını belirleyen etkenlerin başında kişinin çekiciliği geliyor. Bunda ürünün saflığı ve sağladığı faydalar da rol oynuyor. Taklit etmemek ve kendi stil ve marka DNA’nıza sadık kalmak önemli. Genç kuşak tam bir pazarlama kurdu, onları ikna etmek gerçekten zor. Kısacası gençleri anlamayan markalar ayakta kalamaz.

“Sıradaki kuşağın adı alfa”

Bundan sonra doğacak çocuklar hangi kuşağa ait olacak, alfabenin sonundayız...

Yeni doğan çocukları artık alfa kuşağı olarak adlandıracağız. Alfa Yunan alfabesinin ilk harfi ama sadece sosyolojide kullanılan bir şey değil. Dediğiniz gibi alfabenin sonuna geldik, bilim insanları da Latin alfabesi bittiğinde Yunan alfabesinin başından devam ediyorlar. Şu anda doğmuş ve sonrasındaki doğacak çocuklar alfa kuşağı olarak adlandırılacak.

Bu tezgaha gelenler, oynamadan gitmiyorİstanbul'da şarkılar söyleyerek pazarcılık yapan Mevlüt Akın, eğlenceli halleriyle sosyal medyada fenomen haline geldi. Akın’ın pazar tezgahına gelen müşteriler alışverişini oynayarak ve göbek atarak yapıyor.

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber