Dünya Ders saatlerimiz AB’den daha düşük

Ders saatlerimiz AB’den daha düşük

04.12.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

TEDMEM’in raporuna göre Türkiye’de ilköğretim öğrencilerinin ders saatleri ortalaması OECD ile AB ülkeleri ortalamasından düşük. Okuldaki öğrenmenin yetersiz olduğunun düşünülmesi ise kayıt dışı sektöre yönlendiriyor

Ders saatlerimiz AB’den daha düşük

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) haftalık ders saati sayısını gelecek eğitim öğretim yılından itibaren azaltmayı planlarken Türk Eğitim Derneği’nin (TED) düşünce kuruluşu TEDMEM’in ders saatleriyle ilgili dün yayınladığı rapor, çarpıcı sonuçlar ortaya koyuyor. “Ders Saatleri: Ne Kadar Az Ne Kadar Fazla?” başlıklı raporda öncelikle “Türkiye’de ders saatlerinin OECD ve AB ülkelerindeki ders saatlerinden daha fazla” olduğu ezberi sorgulandı. Yapılan araştırmalar sonucunda Türkiye’de ilköğretim süresince matematik, fen bilimleri, yabancı dil ve sosyal bilgiler alanında ayrılan toplam öğretim süresinin AB ülkeleri ortalamasının altında kaldığı ortaya çıktı. Türkiye’deki öğrenciler, AB ülkelerine göre sekiz yıl süresince ortalama; matematikte 15 saat, fen bilimlerinde 51 saat, yabancı dilde 19 saat, sosyal bilgilerde 188 saat ve sanatta 285 saat daha az öğretim görüyor. Okuma ve yazmada, AB ülkeleri ortalamasından 108 saat, sağlık ve beden eğitiminde de 23 saat daha fazla öğrenim görüyorlar. Raporda öne çıkan diğer sonuçlar ve değerlendirmeler şöyle:
Engel, ikili öğretim
Türkiye’de öğrenciler, zorunlu eğitimin ilk sekiz yılında OECD ülkeleri ve AB ülkelerindeki akranlarından önemli ölçüde daha az süre öğrenim görüyorlar. Türkiye’de ilkokulda yıllık öğretim süresi 720 saat, OECD ülkelerinde 799 saat, AB22 ülkelerinde 775 saat.
Haftalık öğretim süresi ile ilgili yaşanan sorunlar büyük ölçüde ikili öğretimden kaynaklanıyor. Çözüm için getirilen öneriler problemin kendisine yönelik olmaktan çok “ikili öğretimi verili koşul” olarak kabul edip, ders saatlerinin değiştirilmesine yönelmekte.
Haftalık ders saatleri ile ilgili değerlendirmelerde ders saatlerinin fazla olduğu ve azaltılması gerektiği söylenmekte. Ancak öğretmenler kendi branşlarında ders saatlerinin artırılmasını istemekte. Bu iki beklenti matematiksel olarak aynı anda karşılanabilir değil.
İkili öğretimden kaynaklanan sorunların haftalık ders saatlerinde değişikliklerle çözülmesine yönelmek, yeni sorunları ortaya çıkarıyor. Bu sorunlar şöyle: Sabahçı öğrenciler okula gitmek için alacakaranlıkta evden çıkıyor. Öğlenci öğrenciler akşam karanlıkta eve dönüyor. Teneffüsler çok kısa. Okulda sanata, spora, sosyal ve kültürel etkinliklere zaman yok.
Başarıyı etkiliyor
Okulda öğrenmeye harcanan zamanın veya okuldaki öğrenmenin yetersiz olduğunun düşünülmesi okul dışındaki kayıt içi ve kayıt dışı sektöre yönelmeyi artırıyor.
n Okulda öğrenmeye harcanan süre arttıkça başarı da artıyor.