Dünya Bebek maması şirketine ağır suçlama

Bebek maması şirketine ağır suçlama

29.06.2013 - 16:02 | Son Güncellenme:

NESTLE'NİN ardından ünlü çocuk maması markası Aptamil'in üreticisi Danone'nin adı anne sütü skandalına karıştı.

Bebek maması şirketine ağır suçlama

İngiltere, dünyanın önde gelen bebek maması markası Aptamil'in üreticisi Danone'nin Türkiye'deki reklam kampanyasını tartışıyor.

Haberin Devamı

Independent gazetesi adına Bureau of Investigative Journalism isimli kuruluşun yaptığı araştırmaya göre, Danone’nin bebek maması Aptamil’in Türkiye’deki pazarlaması sürecinde, altı aylık bebeklerin ihtiyaçlarının sadece anne sütü ile karşılanamayabileceği, annelere bu eksikliği telafi etmek için bebek maması almaları önerildi.

Haberi manşetinden duyuran Independent, bu durumun 1970'lendeki Nestle'nin mama skandalını akıllara getirdiğini açıkladı. O dönem pek çok ülke Nestle'yi boykot etmişti.

DSÖ VE UNICEF TEMKİNLİ

Büyüyen mama pazarının Batılı uluslararası şirketler için çok önemli olduğunu yazan Independent, bu kampanya sayesinde Türkiye’deki bebek maması satışlarının en az yüzde 15 oranında arttığını iddia etti. Gazete, bunun sebebinin, hiç ihtiyaç olmamasına rağmen annelerin bebek maması kullanmaya başlamaları olduğunu öne sürdü.

Haberin Devamı

Kampanyanın Dünya Sağlık Örgütü’nün [WHO] önerileri doğrultusunda başlatıldığını söyleyen Danone, ayrıca Dünya Sağlık Örgütü ve bir Birleşmiş Milletler kuruluşu olan UNICEF’in kampanyayı desteklediğini açıkladı. Buna karşılık Dünya Sağlık Örgütü Danone’nin kendi ismini ve logosunu kullanmayı bırakmasını talep etti. UNICEF ise kampanyayı desteklemediğini bildirdi. Son gelişmelere Danone'den şöyle yanıt geldi: Kampanya 'anne sütü ile rekabet amacı' taşımıyor burada, asıl derdimiz pirinç unu gibi 'uygun olmayan' gıdalar. “UNICEF’in Türkiye şubesi, Dünya Sağlık Örgütü ve diğer bazı kurumlar kampanyamızı destekledi. Dünya Sağlık Örgütü, yazılı materyallerde kendi logosunun kullanılmasına müsaade etti. Kampanya sayesinde annelerin tahminine göre bebeklerine verdikleri süt yüzde 63 oranında arttı.”

KONUYLA İLGİLİ YAPILAN AÇIKLAMA

"Önceliğimiz, anneleri, bebeklerini doğru besleyebilmeleri için desteklemektir. Numil bu konuda Türkiye’deki pediatristler, yetkili makamlar ve annelerle uzun yıllardır birlikte çalışmaktadır. Sağlık Bakanlığı verilerine göre Türkiye'de son 20 yılda, bebeğini ilk 6 ay sadece anne sütüyle besleyen annelerin sayısı %2,9’dan (1993), %62,5’a (2010) çıkmıştır. Bu olumlu gelişmede eğitim programlarımızın önemli katkısı vardır.

UNICEF verilerine göre, beş yaşın altındaki her 10 Türk çocuğundan biri büyüme yetersizliği yaşamaktadır. Bunun en büyük nedenlerinden biri Türkiye’deki annelerin pekçoğunun bebeklerine daha 2.ayda katı gıda başlamasıdır. 6.aydan sonra da Türkiye'de bebeklere gereğinin çok üzerinde katı gıda verilmeye devam edilmektedir. Numil, Dünya Sağlık Örgütü önerilerine paralel olarak, ilk altı ayında sadece anne sütü ile beslenmeyi ve ardından zamanında ve doğru miktarda ek mamaların eklenmesiyle birlikte anne sütü ile beslemeye devam edilmesini tavsiye eden global bir politika uygulamaktadır. Yıllardır, Milli Pediatri Derneği, UNICEF Ulusal Komitesi, WHO işbirliği merkezleri ile birlikte, bebeğin süt öğününün 6.aydan sonra da anne sütü ile, eksikliğinde veya yokluğunda ise devam sütü ile tamamlanması konusunda çalışmaktayız. Yukarıdaki kurumların hekim eğitimlerine destek vermekteyiz. Kurumlar hekim eğitimlerinde "Her gün en az 500 ml anne sütünün önemini anlatırken" kendi logolarını kullanmaktadırlar. Numil'in başkasına ait olan logoyu kullanması söz konusu değildir. Bebekler ilk yıl içinde, WHO önerine uygun şekilde hergün en az 500 ml anne sütü almalıdırlar. 500 ml iletişimi, hem anneler hem de sağlık personeli tarafından kolaylıkla anlaşılan bir konsepttir. Bu mesaj, WHO belgelerine dayanmaktadır (“Tamamlayıcı Besleme Özel Sayısı” http://www.who.int/nutrition/publications/infantfeeding/FNB 24-1 WHO.pdf) (sayfa 94). Bu ve diğer WHO dokümanlarında, bebeğin 6-8 aylar arasında, anne sütünden alınması gereken enerji miktarı 413 kcal olarak belirtilmektedir. Bu kalorinin, ml değerine çevrilmesi ile 616 ml süt ihtiyacı elde edilir ve biz de bu bilgiyi, otoritelerimizden onay alarak, ‘en az 500 ml’ diye kullandık, kullanıyoruz. Anne sütü verilmesinin mümkün olmadığı durumlarda, WHO (Dünya Sağlık Örgütü) tarafından da önerilen, bebeğin ayına uygun doğru formüller ile beslenmesidir.

Türkiye Milli Pediatri Derneği’nin Independent 'da yer alan konuya ilişkin açıklamaları şöyledir: “Çalıştığımız yıllar boyunca, Numil’in ana amacının bebekler için anne sütü kullanımını artırma olduğunu gözlemledik. Numil etik çalışma kuralları nedeniyle, Pediatri Derneği olarak 500 ml kampanyasına onayımızı verdik. Bu işbirliği 3 yıldır devam ediyor. Bu arada, anne sütü veren annelerin yüzdesi de artmaya devam etmektedir. Bebeklerin sağlık standartlarını iyileştirmede en az bizim kadar hassas olan şirketleri açık bir şekilde desteklememiz gerektiğine inanıyoruz”.

Sağlık Bakanlığı ile de yakın bir işbirliği içerisindeyiz. Sağlık Bakanlığı'nın da konuya ilişkin açıklaması da şöyledir: “Numil’in anne sütü ile beslenme oranlarını artırmak ve uygun olmayan beslenme çeşitlerini kontrol altına almak üzere doğru bebek beslenme modellerini tanıtmada Bakanlık’ı desteklemesinden memnuniyet duyuyoruz"