Eğitim Erik Erikson'un Psikososyal Gelişim Kuramı Evreleri Ve Aşamaları Nelerdir?

Erik Erikson'un Psikososyal Gelişim Kuramı Evreleri Ve Aşamaları Nelerdir?

24.03.2022 - 03:49 | Son Güncellenme:

Psikoloji alanında çalışma yapmış olan çok başarılı kişiler olduğu bilinmektedir. Özellikle Erik Erikson bu konuda çok büyük çalışmalar yaparak adından söz ettirmiştir. En büyük çalışmalarını ise gelişim psikoloji alanında yaptığı görülmektedir. Erik Erikson'un Psikososyal Gelişim Kuramı evreleri ve aşamaları nelerdir detayları ile derledik.

Erik Eriksonun Psikososyal Gelişim Kuramı Evreleri Ve Aşamaları Nelerdir


Psikoloji alanı neredeyse her insanın ilgi duyduğu bir alan olarak bilinmektedir. Çünkü bu alanın çok geniş sınırları bulunmaktadır. Doğal olarak her insan bu alan içerisinde dikkat çekici bir konu bulabilir. Erik Erikson ise psikoloji alanında tanınmış bir isim olarak çok önemli buluşlar yapmıştır. Özellikle gelişim kuramı üzerine yapmış olduğu çalışma büyük ilgi görmüştür.

Erik Erikson Kimdir?

Danimarka ve Alman kökenli olan psikolog olarak bilinmektedir. "Kimlik bunalımı" kavramını ilk kullanan psikolog olarak dikkat çekmiştir. 15 Haziran 1902 yılında doğmuş ve 12 Mayıs 1994 yılında ise ölmüştür.

Erik Erikson'un Psikososyal Gelişim Kuramı Evreleri ve Aşamaları Nelerdir?

Erik Erikson, bireylere odaklanarak oldukça ilgi gören bir gelişim kuramı ortaya koymuştur. Bu kuramın evreleri ve aşamaları bulunmaktadır. Her gelişim döneminde bireyde farklı özellikler olduğunu göstermiştir.

1. Bebeklik Evresi (0-1,5 yaş)

Temel güven ve güvensizlik ile umut bu dönemin sembolüdür. Bebek hayatını devam ettirmek için bakıcıya ihtiyaç duyar. Anne veya babanın dışında başka bir bakıcıda bebeğe bakabilir. Bebeğin bakıcısı kim olursa olsun bebeğin onunla iletişim kurma eğilimi ortaya çıkmaktadır.

2. İlk Çocukluk (1-3 yaş)

Bu dönemde çocuğun iradesi ortaya çıkar. Çünkü ilk çocukluk döneminde tuvalet eğitimi vs. çocuğa verilebilir.

3. Oyun Çağı (3-5 yaş)

Çocuk bu dönemde istediği her şeyi özgürce yapabilir ve bu yüzden istekleri artabilir.

4. Okul Çağı (5-11 yaş)

En önemli evrelerden biriside okul çağıdır. Çünkü çocuğun bilgi birikimi bu dönemde oluşmaya başlayacaktır.

5. Ergenlik (12-19 yaş)

Ergenlik dönemi oldukça önemli olmakla birlikte çocuğa bu dönemde anlayışlı davranmak gerekir. Çocuğun bu dönemde yapısal değişiklikleri de olacaktır.

6. İlk Yetişkinlik (20-30 yaş)

Bu evreye gelindiğinde ise sevgi ve yakınlık kavramları sıkça ortaya çıkar. Karşı cinle yakınlıkta bu dönemde önemli bir seviyeye gelmektedir.

7. Yetişkinlik (30-60 yaş)

Yetişkinlik evresinde bir süre durağanlık görülebilir. Özellikle bakım ve ilgi kavramları bu dönemin gelişen duyguları olarak görülmektedir.

8. Yaşlılık (60 yaş üzeri)

Bu evrede ise kişide umutsuzluk kavramı dikkat çeker. Ayrıca bilgelik seviyesi de oldukça yüksektir. Özellikle yaşlılık evresinde insanın geriye dönerek yaptığı hataları düşündüğü görülür.