Ekonomi 'Bayramlarda çikolata tüketimi 3 kat artıyor'

'Bayramlarda çikolata tüketimi 3 kat artıyor'

24.09.2008 - 11:03 | Son Güncellenme:

.

Bayramlarda çikolata tüketimi 3 kat artıyor

Ülker Çikolata Pazarlama Genel Müdürü Şebnem Nasi, Türkiye’de ikramlık çikolatanın cirosal büyüklüğünün 150 milyon YTL olduğunu, bunun yüzde 80’inin bayramlarda yapıldığını ve bayram döneminde tüketimin 3 kat arttığını bildirdi.
Nasi, çikolata ve şekerleme pazarına ilişkin düzenlenen basın toplantısında yaptığı konuşmada, Ülker’in toplam çikolata pazarındaki payının yüzde 65 olduğunu, çikolatalı ürün yaptıkları 4 fabrikada yıllık 100 bin tonu aşan üretim gerçekleştirdiklerini söyledi.
Ülker’in 2007 itibarıyla ikramlık çikolatada yüzde 41 ile "lider" olduğunu aktaran Nasi, bu alanda 24 marka ve 68 çeşit ile müşterilere hizmet verdiklerini ifade etti.
Kategoriyi daha iyi anlamak için her yıl ortalama 35 araştırma yaptıklarını, bütçenin yüzde 2-3’ünü araştırmalara harcadıklarını ve her yıl toplam tonajın yüzde 10’unu yeni ürünlerden aldıklarını belirten Nasi, Türkiye’de ikramlık çikolatanın pazar büyüklüğünün 11 bin ton, cirosal büyüklüğün ise 150 milyon YTL olduğunu ve bunun yüzde 80’inin bayramlarda yapıldığını bildirdi.

"ÇİKOLATA TÜKETİMİ BAYRAMLARDA 3 KAT ARTIYOR"
Türkiye’de ailelerin yılda 2 kez ikramlık çikolata satın aldıklarını ve çikolata tüketiminin bayramlarda 3 kat arttığını anlatan Nasi, bayram dönemlerinde ikramlık çikolata satışlarının yüzde 60’ının ramazan bayramlarında, yüzde 40’ının kurban bayramlarında gerçekleştiğini kaydetti.
İkramlık çikolatanın bölgesel tüketim paylarına da değinen Nasi, satın alma oranı açısından İç Anadolu’nun yüzde 59’luk pay ile ilk sırada yer aldığını, bunu yüzde 49 ile Ege, yüzde 47 ile Marmara, yüzde 46 ile Doğu ve Güney Doğu Anadolu, yüzde 43 ile Akdeniz ve yüzde 36 ile Karadeniz’in izlediğini, satış dağılımında ise nüfus fazlalığından dolayı yüzde 56 ile Marmara’nın birinci sırada geldiğini söyledi.
Şebnem Nasi, bu yıl pazarda küçülme beklentilerinin olmadığını aktardı.

"50 MİLYON AVROLUK YATIRIMLA KAPASİTEYİ YÜZDE 50 ARTIRDIK"
Ülker Çikolata A.Ş. Genel Müdürü İrfan Demiryol ise, ham maddeden paketlemeye kadar her safhada kendi bünyelerindeki firmalar ile üretimde entegrasyonu sağladıklarını ve bunun rakiplerine göre maliyet avantajı getirdiğini, üretimin 626 ayrı aşamasında kalite kontrolü yapıldığını vurguladı.
Giresun’daki fındık işleme atölyesine ek tesisin açılışını yakında gerçekleştireceklerine değinen Demiryol, fındık prosesini içeren tesiste yılda 25 bin ton civarında iç fındığın işleneceğini söyledi.
Bu yıl tamamladıkları 50 milyon avroluk yatırım ile kapasiteyi yüzde 50 artırdıklarının altını çizen Demiryol, bu yatırımların çikolata pazarındaki iddialarını sürdürdüklerinin göstergesi olduğuna dikkati çekti.
Türkiye’de yıllık çikolatalı ürünler tüketiminin 1,5-1,7 kilogram olduğuna işaret eden Demiryol, rakamın Avrupa’da ortalama 5,6 kilogram, Rusya’da 3 kilogramın üzerinde olduğunu, Türkiye’de çikolatanın lüks olmaktan çıkarılması durumunda rakamın artacağını ve Ülker olarak pazarda rekabet etmeye hazır olduklarını ifade etti.

"BAYRAMLARDA ŞEKER SATIŞLARI 4 KAT ARTAR"
Ülker Baycan Genel Müdürü Turgut Ziyal ise, Türkiye’de anlık tüketime yönelik şekerleme pazarının bu yıl geçen yıla göre yüzde 14 artarak 17 bin 700 tona ulaştığını, ikramlık ürünler pazarının da 17 bin ton olduğunu anlattı.
Anlık tüketilen şekerleme pazarının YTL bazında 2008’de yüzde 20 artarak 242 milyon YTL’ye ulaştığının altını çizen Ziyal, ikramlık şekerleme eklendiğinde 400 milyon YTL’lik pazardan bahsedilebileceğini anlattı.
Şekerleme tüketim oranının yüzde 78 ile İç Anadolu ve yüzde 67 ile Doğu ve Güney Doğu Anadolu’da yüksek olduğuna işaret eden Ziyal, satışların dağılımında ise Marmara bölgesinin yüzde 42 ile ilk sırada yer aldığını kaydetti.
Türkiye’de yaklaşık 39 milyon kişinin değişik aralıklarla, 3 milyon kişinin ise hemen her gün şekerleme tükettiğine dikkati çeken Ziyal, hiç şekerleme tüketmeyenlerin oranının yüzde 45, çok sık tüketenlerin oranının yüzde 10 ve ara sıra tüketenlerin oranının yüzde 45 olduğunu belirtti.
Bayram dönemlerinde şeker satışlarının 4 kat arttığının altını çizen Ziyal, Ülker’in toplam şekerleme pazarında yüzde 16’lık pay ile ikinci sırada bulunduğunu ve 123 çeşit ürün sunduğunu bildirdi.
Turgut Ziyal, yatırımlara devam ettiklerini ve yaklaşık 10 milyon avroluk yeni tesisin montajının sürdüğünü söyledi.