Ekonomi İşte "Türkiye'nin En Beğenilen Şirketleri" listesi

İşte "Türkiye'nin En Beğenilen Şirketleri" listesi

23.12.2008 - 14:14 | Son Güncellenme:

Capital Dergisi'nin "Türkiye'nin En Beğenilen Şirketleri” araştırmasına da "yenilikçilik” damgasını vurdu...

İşte Türkiyenin En Beğenilen Şirketleri listesi

İşte Türkiyenin En Beğenilen Şirketleri listesi
Şirketlerin çoğu, yenilikçiliği artık stratejik öncelikleri arasında ilk sırada görüyor. Dünyada pek çok dev şirketin “yenilikçilik” sayesinde itibarını ve cirosunu yükseltmesi ise bunun en önemli nedeni.

Capital'in bu yıl 8'incisini düzenlediği “Türkiye'nin En Beğenilen Şirketleri” araştırmasına da “yenilikçilik” damgasını vurdu. Araştırmaya katılan 1.351 orta ve üst düzey yöneticiye göre kaliteli ürün sunan, tasarımcı ve yenilikçi şirketler, itibar liginde ön sıralarda yer almayı hak etti. Hatta en beğenilenler liginde ilk 3'te yer alan şirketler de bu özellikleriyle öne çıktı. Turkcell öncü, tasarımcı ve yenilikçi kimliğiyle bu yıl da liderliğini korudu. Koç Holding kurumsal ve profesyonel olmasıyla Arçelik ise kaliteli ve yeniliğe önem veren yapısıyla en beğenilenler liginde ilk 3'te yer aldı.

Son aylarda bütün dünya aynı şeyleri konuşuyor. Herkes Lehman Brothers, Merrill Lynch, AIG gibi dev şirketlerin nerede hata yaptığını sorguluyor. Bu şirketlerin, finansal sorunların yanı sıra kendilerini yenileyemedikleri için düşüşe geçtiğini ve itibarını kaybettiğini düşünenler var. Onlara göre batan şirketler, aynı ürün ve hizmetlere odaklanıp kendilerini tekrarladıkları için sorun yaşadı. Yani, yenilikçi olamadılar. Oysa günümüzün dünyasında itibar ve yenilikçilik iç içe geçmiş durumda. Bu nedenle itibarları değerlendirilen şirketlerin, ne kadar yenilikçi olduğuna da bakılıyor. Yani yenilikçilik, “itibarın” ana unsurlarından biri olarak kabul ediliyor.

Capital'in Trend Group ile ortak çalışarak bu yıl 8'incisini düzenlediği “Türkiye'nin En Beğenilen Şirketleri” araştırmasında da “yenilikçilik” önemli bir kriter olarak öne çıktı. Araştırmaya katılan 36 sektörden, 1.351 orta ve üst düzey yönetici, kaliteli ürün sunan ve yenilikçi şirketleri itibar liginde ön sıralara taşıdı. Bu yılın şampiyonu Turkcell, öncü, tasarımcı ve en önemlisi yenilikçi kimliğiyle yöneticilerin beğenisini topladı. Koç Holding, kurumsal ve profesyonel yapısıyla ikinci sırada yer aldı. Arçelik ise kaliteli, yeni ve tasarım ürünleriyle en beğenilenler liginde üçüncü oldu.

Araştırma Nasıl Yapıldı?
Capital'in gelenekselleşen “En Beğenilen Şirketler” araştırmasına, bu yıl 677 şirketten 1.351 orta ve üst düzey yönetici katıldı.

Araştırma, profesyonel bir ekip tarafından hazırlanan detaylı bir anketin, yöneticilere iletilmesiyle başlıyor. Ankette yer alan “Türkiye'nin en beğendiğiniz şirketi hangisi” sorusu ise araştırmanın temelini oluşturuyor. Ankete katılan yöneticilerden, bu soruyu yanıtlarken tüm sektör ve şirketleri düşünerek cevap vermeleri isteniyor. Yöneticiler, kendi şirketlerinin ismini ise veremiyor. Alınan yanıtlar doğrultusunda ise “Türkiye'nin En Beğenilen İlk 20 Şirketi” oluşturuluyor.

Yöneticilere, kendi sektörlerinde beğendikleri ilk 3 firmanın hangileri olduğu ve bu şirketleri beğenme nedenleri de soruluyor. Katılımcılar, bu soruyu cevaplarken de kendi şirketlerinin ismini veremiyor. Bu soruya verilen yanıtlar doğrultusunda ise 36 sektörün beğeni şampiyonları belirleniyor. Bu yıl, geçtiğimiz yıldan farklı olarak “süt ve sütlü mamuller”, “paketlenmiş et” ve “faktoring” sektörleri de çalışmaya dahil edildi.

“Türkiye'nin En Beğenilen Şirketleri Araştırması”, şirketlerin profesyoneller tarafından nasıl algılandığını da ortaya koyuyor. Katılımcılardan en beğendikleri şirketi, 18 kriter bazında 1'den 10'a kadar uzanan bir skalada değerlendirmeleri isteniyor. Katılımcılar değerlendirme yaparken beğeni sebeplerini de kendi cümleleriyle açıklıyor.

İşte Türkiyenin En Beğenilen Şirketleri listesi


Ankete Katılanların Profili
Araştırmaya, Türkiye'nin önde gelen şirketlerinin başkan, başkan yardımcısı, ortak, genel müdür, genel müdür yardımcısı, yönetim kurulu üyeleri ve orta düzey yöneticileri katılabiliyor.

* Anket formunu doldurarak araştırmaya destek verenlerin profiline baktığımızda, 1.351 yöneticinin yüzde 19'unun, üst düzey yönetici olduğu görülüyor. Üst düzey yöneticilerin ise yüzde 7,3'ü genel müdür, yüzde 5,3'ü genel müdür yardımcısı, yüzde 2,6'sı başkan ve başkan yardımcısı, yüzde 2,1'i ortak ve sahip, yüzde 1,6'sı yönetim kurulu üyelerinden oluşuyor.

* Araştırmaya katılanların yüzde 44 gibi önemli bir bölümünü ise 35-44 yaş arasındaki profesyoneller oluşturuyor. 20-34 yaşındakiler, örneklemden yüzde 29'luk, 45 yaş üstündekiler ise yüzde 25'lik pay alıyor. Yanıt veren üst düzey yöneticiler arasında kadınların oranı yüzde 30'u buluyor.

* Anketi yanıtlayan müdür pozisyonundaki orta düzey profesyonellerin oranı ise yüzde 57,5. Bu müdürlerin profiline baktığımızda yüzde 10,2'sinin finans ve muhasebe, yüzde 9,4'ünün insan kaynakları, yüzde 8,4'ünün satış, yüzde 7,7'sinin pazarlama, yüzde 3,9'unun üretim, yüzde 3'ünün satın alma müdürü olduğu göze çarpıyor. Yüzde 57,5'i tamamlayan kalan kesim ise ürün geliştirme ve araştırma müdürü, marka müdürü, kalite müdürü, lojistik müdürü ve eş değer konumlarda görev yapan yöneticilerden oluşuyor.

* Katılımcı yöneticilerin, şirketlerle ilgili algılarını belirleyen mecraların başında ise yüzde 50,6'lık oranla televizyon ilk sırada geliyor. Televizyonu yüzde 49,7 ile gazeteler, yüzde 40,9'la yöneticilerin sektördeki arkadaşları ve yüzde 30,9'la ekonomi dergileri izliyor.

Haberin Devamı

İşte Türkiyenin En Beğenilen Şirketleri listesi


İlk 5'in Beğenilme Kriterleri
* “Türkiye'nin En Beğenilen Şirketleri” araştırmasında bu yıl da Turkcell ilk sırada yer aldı. Aslında Turkcell, araştırmanın başladığı ilk yıllardan bu yana “itibar liginde” yükselişte olan bir şirket. Son iki yıldır da liderlik koltuğunu kimseye kaptırmadı. Yöneticilerin yüzde 31'i “yenilikçi” olması, yüzde 23,6'sı “kaliteli hizmet sunması” ve yüzde 22,2'si ise “bilgi ve teknoloji yatırımlarında öncü olması” nedeniyle Turkcell'i beğendiğini söylüyor. Turkcell ayrıca teknoloji yatırımları ve iletişim alanlarında en beğenilen şirket olarak rakiplerini geçmeyi başardı.

* Son iki yıldır 2'ncilik koltuğunda yer alan Koç Holding'i ise beğenenlerin yüzde 32,3'ü grubu “kurumsal, profesyonel ve sistemli” olarak tanımlıyor. Yüzde 22,6'sı, Koç Holding'i “çalışanına önem veren, sosyal olanaklar sunan” bir grup olarak nitelendiriyor.

* Ligin 3'üncü sırasında yer alan Arçelik'i yöneticilerin yüzde 29'u, kaliteli ürünleri nedeniyle beğeniyor. Oy verenlerin yüzde 24,7'si tasarıma ve yenilikçiliğe verdiği önem, yüzde 19,4'ü ise müşteri ve tüketici memnuniyetinde ön planda olması nedeniyle Arçelik'i beğendiğini söylüyor.

* Garanti Bankası, bu yıl önemli bir atak yaparak geçen yıl Vestel'in oturduğu 4'üncülük koltuğuna yerleşti. Garanti Bankası'nın beğenilmesini sağlayan en önemli özellikler, yüzde 58,4 oranında yenilikçi olması, yüzde 40,3 oranında müşteri memnuniyeti sağlaması, yüzde 26 oranında bilgi ve teknolojiye yatırım yapması ve yüzde 22,1 oranında kaliteli hizmet sunması olarak sıralanıyor.

* Bu yıl 5'inci sırada yer alan Sabancı Holding ise yüzde 32,7 oranında kurumsal yapısı, yüzde 18,2 oranında sosyal sorumlulukta gösterdiği başarı ve yüzde 14,5 oranında Türk ekonomisine, yöreye katkıda bulunması gibi özellikleri nedeniyle beğeni topladı.

* Sabancı Holding'le birlikte ligin 5'inci sırasında yer alan Coca-Cola ise yüzde 32,1 oranında stratejik üretim, pazarlama ve satış yapmasıyla, yüzde 26,4 oranında ise çalışanına verdiği önem ve sunduğu sosyal imkanlar nedeniyle ilk 5 içinde yer almayı başardı.

Haberin Devamı

İşte Türkiyenin En Beğenilen Şirketleri listesi


Artı Değer Arayışı
Ön plana çıkan kriterlere baktığımızda ise araştırmanın yapılmaya başlandığı 2001 yılından bu yana kaliteli ürün ve hizmet anlayışının şirketleri üst sıralara taşıdığı görülüyor. Özellikle son 4 yıldır öncülük ve yenikçiliğin şirketlerin en beğenilenler liginde basamakları tırmanmasını sağlayan önemli kriterler arasında ilk ya da ikinci sırada yer alması da dikkat çekiyor.


Trend Group Yönetim Kurulu Başkanı Nurhan Keeler, şirketlerin, iletişim stratejilerinde en çok kaliteli ürün ve hizmet sunma özelliklerine vurgu yaptığını söylüyor. Turkcell'in 2 yıldır üst üste ilk sırada yer almasını ise şirketin strateji ile yaratıcılığın dengesini iyi tutturmasına bağlıyor ve “Şirketler, güçlü stratejileri olsa da bu stratejileri kamuoyuna her zaman yaratıcı haber ya da reklamlarla iletilemeyebiliyor. Bazen strateji bazen de yaratıcılık ön plana çıkıyor. Turkcell bu ikisini çok iyi dengeliyor” diye konuşuyor.


2001 krizinde çok da ön plana çıkmayan “çalışana sunulan olanaklar” kriterinin, alt sıralardan çıkıp 3'üncü önemli kriter haline gelmesi de dikkat çekici gelişmelerden biri. Şirketlerin bilgi ve teknoloji yatırımlarının ise ilk yıllardaki kadar önem arz etmediği görülüyor. Nurhan Keler, bu durumu şöyle açıklıyor:

“Bilgi ve teknoloji yatırımlarını daha çok Vestel, Arçelik ve Turkcell vurguluyordu. Turkcell'in vurgu yaptığı alanlar değişti. Arçelik ve Vestel ise üst sıralardaki yerlerinde değiller. Bilgi ve teknoloji yatırımı zaten olması gereken temel bir özellik olarak kabul ediliyor. Artık artı değer arayışı başladı.”

Değerlerimiz Her Zaman Ön Planda

CEO olarak görev yaptığım süreçte, Eczacıbaşı Topluluğu'nu farklı kıldığına inandığım üç temel önceliğim oldu: Değerlerimizi korumak, sürdürülebilirlik temelinde stratejilerimizi oluşturmak ve insan kaynaklarında mükemmeliyeti sağlamak. Eczacıbaşı Topluluğu, kuşaktan kuşağa aynı hassasiyetle aktarılan değerlerinin bileşimi olarak ortaya çıkan kurum kültürüyle farklılaşan bir topluluk. Topluluğumuzun yapı taşını oluşturan bu değerler insana saygı, katılımcı yönetim, yaratıcılık-yenilikçilik, müşteri odaklılık, topluma ve çevreye saygı konularında Eczacıbaşı'nın farklılığını ortaya koyuyor.

Haberin Devamı

İşte Türkiyenin En Beğenilen Şirketleri listesi


Global Güç Olmak İstiyoruz

Gelecek planlarımızı, değerlerimizden aldığımız enerji ve vizyonla oluşturduk. Özellikle son 4 yıldır dinamik ve proaktif stratejilerimizle ön plandayız, bunları başarıyla uyguluyoruz. Sürdürülebilir büyüme için yerel güç olmakla yetinmeyerek, global güç olmak yolunda adım atıyoruz. İrlanda'daki karo seramik yatırımıyla başlayan yurtdışı atağımız, son yıllarda büyük hız kazandı. 2005 sonunda Almanların 94 yıllık seramik şirketi Engers'i, 2007'de de Villeroy&Boch'un karo bölümünü aldık. Bu yıl da lüks banyo mobilyaları pazarında Avrupa lideri Burgbad'ı satın alarak 9'u Avrupa'da olmak üzere, yurtdışında sahip olduğumuz üretim tesisi sayısını 10'a yükselttik.

İnovasyon Çalışmaları Devam Ediyor

Topluluğumuzun değerini ve sürdürülebilir rekabet gücünü artırmak için ürün, hizmet, marka, faaliyet alanı, iş süreçleri ve teknoloji kullanımına yönelik yürüttüğümüz inovasyon çalışmalarına da büyük önem veriyoruz. Bu bağlamda Capital Dergisi tarafından düzenlenen “İnovasyon Liderleri” sıralamasında 2008 yılında 1'inci sırada yer aldık. Dünya Sürdürülebilir Kalkınma İş Konseyi'nin Türkiye'den ilk ve tek üyesi olan topluluğumuz, “sürdürülebilir kalkınma” kapsamındaki faaliyetlerini de kurumsal, katılımcı ve sistematik bir bakış açısıyla yürütüyor.


Beğenilen Olmak Çok Değerli

Bana düşen bir önemli konu da Türkiye Unilever'inin yurtiçinde ve yurtdışında itibarını artırmak. İşte Capital dergisinde en beğenilen şirketler arasında yer almak, yurtdışında Unilever'in en öncelikli şirketlerinin arasına girmek bu açıdan benim için çok değerli. Son 5-6 yıldır yüzde 20 civarı sağlıklı bir büyümeyi gerçekleştirdik. Bunu krize rağmen devam ettirmek ise diğer en büyük arzum.

Paul Doany/Türk Telekom Ceo'su

“İnovasyon Türk Telekom'u İleriye Taşıyor”

3 Yılda En Beğenilenlerden Olduk

Özelleştirmenin üzerinden henüz 3 yıl gibi kısa bir süre geçmiş olmasına rağmen Capital'in “En Beğenilen Şirketler” listesine girme başarısını gösterdiğimiz için oldukça mutluyuz. Bu 3 yılda, altyapıdan dağıtım ağına, insan kaynaklarından yeni ürün ve hizmetlerin geliştirilmesine birçok alanda büyük yatırımlar yaptık ve önemli aşamalar kaydettik. Müşterilerimiz, çalışanlarımız, iş ortaklarımız, hissedarlarımız nezdinde en beğenilen şirketlerden biri olma başarısını da bu dönemde attığımız adımlara borçluyuz.

Yenilikçi Ürünler Yolda
Bu zaman zarfında bir yandan operasyonel süreçlerimizi iyileştirme ve verimliliği artırma yönünde projeleri hayata geçirirken diğer yandan Ar-Ge ve inovasyona yöneldik. Geçtiğimiz yıldan bu yana satın aldığımız şirketlerin geliştirdiği ileri teknoloji ürün ve hizmetleri, grup sinerjimizden de yararlanarak yakınsama vizyonumuz çerçevesinde sunmaya başlayacağız. Önümüzdeki aylarda sunacağımız yenilikçi ürünlerimizle müşterilerimizin iş ve günlük hayatlarını kolaylaştıracağız.

İleri Teknoloji Avantajımız

İnovasyon vizyonumuzun arkasında ise teknoloji ve altyapıya yaptığımız yatırımlardaki kararlılık, giderek gençleşen iş gücü, müşteriye daha da yakınlaşan satış ve dağıtım ağı var. Ayrıca müşterilerin ihtiyaçlarına göre şekillenen katma değerli ürün ve hizmetler konusundaki adımların bir strateji çerçevesinde atılmasını sağlayan güçlü yönetim kadrosunu da unutmamak lazım. Bize en önemli rekabet avantajını, sunduğumuz ileri teknoloji ürünlerin ve hizmet kalitesinin sağladığının bilincindeyiz. En önemli vaatlerimizden biri olan inovasyon, yakın gelecekte de kılavuzumuz olacak.

İlhami Koç / İş Yatırım Genel Müdürü

“Aracı Kurum Değil,Yatırım Bankası Gibiyiz”

Lider Kuruluş

Son 5 yıldır kesintisiz bir şekilde İMKB Hisse Senetleri Piyasası'nda, kuruluşundan bu yana geçen 3,5 yılı aşkın sürede de Vadeli İşlem ve Opsiyon Borsası'nda (VOB) işlem hacmi liderliğini sürdürüyoruz. İş Yatırım olarak, 2007 yılında halka açıldık ve borsada işlem gören tek aracı kurum olarak sektörümüzü temsil etmenin gururunu taşıyoruz.

Yatırım Bankası Gibi

İş Yatırım, sadece bir aracı kurum değil, aynı zamanda sermaye piyasalarının farklı alanlarında uzmanlaşmış iştirakleriyle birlikte bir yatırım bankacılığı kuruluşu. İş Girişim Sermayesi'nin yüzde 29,1'i, İş Portföy Yönetimi'nin yüzde 70'ine sahip durumda. Londra'da Maxis Securities adı altında, yüzde 100 kendi iştirakimiz olan bir şirketimiz var. Türkiye'de en fazla sayıda ve miktarda halka arz işlemine konsorsiyum lideri olarak aracılık yapmış durumdayız.


İlk Hedge Fon
İş Yatırım, sektöründe yeniliklere imza atan bir şirket olarak da ön plana çıkmıştır. TradeMaster adını verdiğimiz, elektronik işlem platformunda profesyonel yatırımcılara yurtiçi ve uluslararası piyasalarda doğrudan işlem yapabilme olanağı sağlıyoruz. Son olarak, 12 Kasım 2008 tarihinde ülkemizin ilk “hedge fonu”nu satışa sunarak bir ilke daha imza atmış bulunuyoruz.

Ödüller Yağıyor Uluslararası finans çevrelerinin en etkin yayınlarından Euromoney dergisi tarafından her ülkede sektörünün en iyilerine verilen “Mükemmellik Ödülü”, “Türkiye'nin En İyi Aracı Kurumu” kategorisinde, son iki yıl üst üste elde ettiğimiz ödüller, başarılı performansımızın uluslararası ölçekte de takdir edilmesi bakımından simgesel bir anlam ve önem taşımaktadır. İş Yatırım, sunduğu hizmet kalitesi, yeni ürün ve hizmetleri, uzman ve dinamik kadrosuyla, Türkiye ekonomisine değer katmaya devam etmek, önemi giderek artmakta olan sermaye piyasalarındaki lider konumunu pekiştirmek kararlılığındadır.

Yazarlar