Ekonomi Otomotivde işçi azaltma politikası

Otomotivde işçi azaltma politikası

29.08.1998 - 00:00 | Son Güncellenme:

Otomotivde işçi azaltma politikası

Otomotivde işçi azaltma politikası

       PİYASALARDAKİ durgunluk, otomotiv sektöründe tahribat yaratmaya başladı. Enflasyonu düşürmek için talebin kısılmasına Uzakdoğu ülkelerindeki devalüasyon eklenince, ilk yarayı otomotiv sektörü aldı. Otomotiv sektöründe zorunlu izinler ile işten çıkarmaların başladığı belirtiliyor.
       1994 yılındaki kriz döneminde büyük bir sarsıntı geçiren otomotiv sektörünün kendisini henüz toparlayamadan, satışlarda yine sorunlar yaşamaya başladı. Özellikle kamyon üretiminde geçen yılın Temmuz ayına göre yüzde 55, otobüs üretiminde yüzde 35 bir azalış meydana geldi.
       Otomobilde ise durgunluğu kampanyalar ile aşmaya çalışan otomobil üreticileri, yeni önlemler alarak bu zor dönemi aşmaya çalışıyorlar.

       Taşıt Araçları Yan Sanayi Derneği (TAYSAD) Başkanı Ahmet Bayraktar, talep olmamasına rağmen piyasaya çok sayıda marka ve modelin girdiğini, bunun da sektörde sorunlara neden olduğunu söyledi. Uzakdoğu'daki devalüasyonun da piyasayı etkilediğini vurgulayan Bayraktar, işçi çıkarmaları konusunda ciddi bir çalışma yapmamakla birlikte şirketlerin işçi azaltmaya gittiğini doğruladı.
       Bayraktar, işçi çıkarmak gibi çalışanlar üzerinde kötü etkisi olan yönteme henüz önemli ölçüde baş vurulmadığını, ancak gidenlere engel olmamak yöntemini benimsediklerini söyledi. Ahmet Bayraktar kendi fabrikasından örnek vererek, 377 çalışanın şimdi 343 çalışana indiğini açıkladı. Diğer fabrikaların da aynı şekilde işçi azalttığını vurguladı. Yerli otomobil üreticilerinin daha fazla yerli parça oranı kullanmalarını isteyen Başraktar, "1995 yılında bazı araçlarda yerli parça kullanım oranı yüzde 95'e kadar çıktı. Ancak şimdi bu oran çok geriledi. Üretim artarsa, maliyetler de yan sanayinde düşeceği için rekabet şansımız yükselir" dedi.

       Otomotiv Sanayicileri Derneği Genel Sekreteri Prof. Dr. Ercan Tezer ise geçen kamyon ve otobüs üretiminde azalma olduğunu otomobil üretimini kısmamak için firmaların kampanyalar düzenlediklerini söyledi. Türkiye'deki durgunluk söylentilerinin piyasada psikolojik bir daralma yarattığını belirten Tezer, sorunları aşmak için tedbirler aldıklarını söyledi. Alınan tedbirlerin başında Halkbank'ın kamyon satışlarında şöför kredisi uygulaması ile devlet ihalelerinde yerli üretime yönetmesi geldiğini anlatan Tezer, "Örneğin, Köy Hizmetleri ihalesinde yerli üretime öncelik verilmeli" şeklinde konuştu.
       Birleşik Metal İş Sedikası Başkanı Kamil Kıngır ise sektörde bazı otomobil üreticilerinde kısmi de olsa zorunlu izinlerin olduğunu söyledi. Ancak yeni sözleşme dönemlerinde bu tip gelişmelerin de özellikle gündeme getirildiğini hatırlattı.