Ekonomi Turkcell’den kimlik doğrulamaya büyük yatırım

Turkcell’den kimlik doğrulamaya büyük yatırım

29.12.2009 - 12:03 | Son Güncellenme:

.

Turkcell’den kimlik doğrulamaya büyük yatırım

Turkcell, internet bankacılığında 1 Ocak’ta başlayacak yeni döneme gerek kurumsal gerekse tüketici bazında yenilikçi ürün ve hizmetlerle hazırlandı.
Alınan bilgiye göre, 4 yıl önce elektronik kimlik doğrulama çözümleri üzerine çalışmaya başlayan ve Şubat 2007’de Mobil İmza Servisini hayata geçiren Turkcell, tek kullanımlık şifre altyapısını da kullanıcıların hizmetine sundu. Kimlik doğrulamanın çok önemli bir iş alanı olduğunu düşünen şirket, bugüne kadar 3-3,5 milyon lira harcama yaptığı bu alanda yatırımlarını önümüzdeki dönemde de sürdürecek.
Turkcell, 1 Ocak 2010’dan itibaren sanal bankacılık işlemlerinde tek kullanımlık şifre veya mobil imza kullanma zorunluluğu olması kapsamında da yeni hazırlıklar yaptı.
Turkcell Ürün ve Servis Yönetiminden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Cenk Bayrakdar, AA muhabirine yaptığı açıklamada, son yıllarda Türkiye’de internet bankacılığı ve sanal ortamda alışverişin yoğun olarak kullanılmaya başlandığını, buna bağlı olarak sanal ortamda dolandırıcılık mağdurlarının arttığını ifade etti.
Bayrakdar, Turkcell’in, yaşanacak ciddi sorunları öngörerek 4 yıl önce elektronik kimlik doğrulama çözümleri üzerinde çalışmaya başladığını, Şubat 2007’de bugün dünyada pek çok operatör tarafından örnek proje olarak gösterilen ve GSM Birliği tarafından da öncelikli projeler arasında kabul edilen Mobil İmza Servisini hayata geçirdiğini, cep telefonları için geliştirilmiş, yasal olarak ıslak imzaya eşdeğer elektronik imza uygulamasını SIM kart üzerindeki ek güvenlik özellikleriyle beraber “dünyada ilk şirket olarak” müşterilerinin hizmetine sunduklarını hatırlattı.
Müşterilerin önünde 4 tane çözüm bulunduğunu ve bankaların müşterilerden onay aldığını bildiren Bayrakdar, şu anda yaklaşık 100 bin müşterisi bulunan mobil imza ile 14 bankaya direkt güvenli erişim sunulduğunu, ATM’den para çekme, vergi ödeme ve çeşitli e-devlet uygulamalarında kullanılan mobil imzaya son günlerde talebin 10 kat arttığını söyledi.
1 Ocak’tan itibaren bankalarda 2 faktörlü doğrulama altyapısına geçileceğini ifade eden Bayrakdar, parola ve şifre girildikten sonra cep telefonuna gelen tek kullanımlık şifre ile de ikinci doğrulamanın yapıldığını, ayda ortalama 12 milyon adet üretilen tek kullanımlık şifre miktarının önümüzdeki dönemde 6 kat artacağını düşündüklerini kaydetti.

Haberin Devamı

BİYOMETRİK EL VE YÜZ TANIMLAMA Cenk Bayrakdar, Turkcell’in tek kullanımlık şifre konusunda “çok güvenilir” bir altyapı kurduğunu, Turkcell’de biyometrik el ve yüz tanımlama sistemleriyle söz konusu odalara girildiğini, uçtan uca, bankadan kullanıcıya kadar servisin her noktasında yüzde 100 yedekli bir altyapı yaptıklarını, tek kullanımlık şifreleri normal SMS trafiklerinden ayırdıklarını ve özel bir SMS altyapısıyla yolladıklarını anlattı.
Teknoloji geliştikçe bunu kötüye kullananlar da olabildiğini ifade eden Bayrakdar, kimlik doğrulamanın çok önemli bir iş alanı olduğunu düşünerek bugüne kadar bu alana 3-3,5 milyon lira yatırım yaptıklarını, bu yatırımların önümüzdeki dönemde de devam edeceğini söyledi.
Bankaların ürettiği şifrematikleri kullanmak için kişinin çalıştığı banka sayısı kadar yanında her işlemde şifre üreten cihazlar taşıması gerektiğini vurgulayan Bayrakdar, diğer bir uygulamanın da cep telefonuna yüklenen bir programla şifre üretiminin gerçekleşmesi olduğunu anlattı.
Kimlik doğrulamaya bir iş alanı olarak baktıklarını dile getiren Bayrakdar, önümüzdeki yıl bu alanda yeni ürünler çıkartacaklarını, müşterilerine kimlik doğrulama iş alanında “OpenID” diye bir ürün sunacaklarını, alışveriş yapılan internet sitelerinde yer alacak “OpenID” ile kimlik bilgilerinin otomatik olarak doldurulacağını söyledi.

Haberin Devamı

“TEK KULLANIMLIK ŞİFREYİ YAYGINLAŞTIRMAK İSTİYORUZ”
Bayrakdar, Turkcell’in, kimlik doğrulama ürün ve hizmetlerini önümüzdeki yıl yurt dışına da ihraç edeceğini belirterek, bankacılık sektörüyle başlayan tek kullanımlık şifreyi internetteki birçok kullanım için yaygınlaştırmayı istediklerini, diğer sektörlerin de bankacılığı takip edeceğini düşündüklerini ifade etti.
Mobil imzayı Turkcell’in kendi iş süreçlerinde de kullandıklarını belirten Bayrakdar, şirketler, avukatlar ve eczacılar gibi değişik meslek grupları için önümüzdeki dönemde çeşitli ürünler çıkaracaklarını bildirdi.
Tek kullanımlık şifrede Turkcell’in aracı olduğunu hatırlatan Bayrakdar, 2010’da devreye girecek tek kullanımlık şifre ve “OpenID” ürünlerinin sektörlere göre farklılaştırılacağını sözlerine ekledi.