En Baba, okul, girişimci ruh

Baba, okul, girişimci ruh

29.07.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:

Sabancı Üniversitesi öğrencisi üç arkadaş, dersi uygulamaya döküp şirket kurdular. Hocaları destekledi, babaları sermaye sağladı: Ortaya ayda 100 milyar ciro yapan Şölen Lojistik çıktı! Genç ortaklar şölen lojistik'in başarısı ile not alarak mezun olacaklar

Baba, okul, girişimci ruh



Baba, okul, girişimci ruh


Sabancı Üniversitesi MBA öğrencisi Mehmet Çoban (26), Taylan Ünal (24) ve Emre Küçükyazıcı, Eylül 2002'de, Mehmet Çoban'ın sanayici babasının da yardımıyla üniversitede hocalarına bir proje verdiler: Bir lojistik şirketi kuracaklar, kâra geçirecekler, büyüteceklerdi. Bu, onların bitirme tezi olacaktı. Danışman hocaları öneriyi hemen kabul etti. İşe girişen üç arkadaş bir yıl içinde, şu anda 17 kişi çalışan ve ayda 100 milyar ira ciro yapan Şölen Lojistik'i yarattılar!
Projenin fikir babası da olan genç ortaklardan Mehmet Çoban, Şölen Lojistik'i, babasının şirketi Şölen Çikolata'nın lojistik ihtiyaçlarından hareketle kurduklarını anlatıyor.
Bitirme tezi için şirket kuruldu
"Şölen Çikolata'nın iç pazara da mal vermesi için yeni dağıtım kanallarına ihtiyaç duyuluyordu. Bu fikri arkadaşlarımla paylaştıktan sonra, okul bitirme tezi olarak sunmayı kararlaştırdık" diyen Çoban, hocalarından izin aldıktan sonra şirketi kurduklarını dile getirdi.
Projede Sabancı Üniversitesi Öğretim üyesi Doç. Dr. Dilek Çetindamar'ın kendilerine danışmanlık yaptığını ve bu tür derslere Just in time (JIT/anında uygulanan) dersler adının verildiğini anlatan Çoban, kurdukları kârlı şirket ile ilgili raporu sunarak mezun olacaklarını belirtti.

Aylık ciro 100 milyar lira
Sabancı Üniversitesi'nde ikinci yılın proje yılı olduğunu aktaran Emre Küçükyazıcı ise bu dönemde gerçek hayatta bir projenin önerildiğini ve uygulamak için çaba sarfedildiğini kaydetti. Bu süreçte JİT dersleri kullandıklarını anlatan Küçükyazıcı, şirket kurulduğunda üç araç ve beş personel varken, bugün geldikleri noktada 8 araç ve 17 personel olduğunu kaydetti ve aylık ortalama 100 milyar lira ciro yaptıklarını dile getirdi.
Şu anda sadece Şölen Çikolata'nın dağıtım işini yapan gençler, Fresh and Soft ve Aqua Soft gibi kağıt mendil firmaları ile de temas halinde olduklarını ve onların dağıtım işlerini de almaya çalıştıklarını aktardılar. Okul sonrası iş yaşamında da dağılmayı düşünmediklerini ve belirli alanlarda uzmanlaşmayı amaçladıklarını anlatan gençler benzer ürünleri dağıtmayı planlıyor.
Şölen Lojistik'in genç yöneticileri önümüzdeki 3 - 4 ay gibi kısa bir süre sonra İstanbul'un tüm noktalarına lojistik hizmeti verebilecek noktaya gelmeyi planladıklarını; hedeflerinin ise Türkiye'nin en büyük beş lojistik firmasından birisi haline gelmek olduğunu dile getiriyorlar. Şirketlerinin henüz küçük ölçekli bir şirket olmasına karşın kurumsallaşmaya çok büyük önem verdiklerini ve çalışanları ile aralarında çok pozitif bir ilişki olduğunu anlatan Pazarlama Müdürü Nurettin Kırık satış ekibinde çalışanlarını motive ettiklerini anlatıyor. Kısa vadeli prim yöntemi ile çalıştıklarını anlatan Kırık, böylece çalışanların günlük performansını daha çok artırdıklarını belirtiyor.

'Hayat okuldan çok farklı'
Genç ortaklardan Taylan Ünal, Şölen Çikolata'nın kendileri için önemli bir fırsat ve olanak olduğunu anlattı. Ünal, "Bana göre bu daha çok şunu gösterdi: Üç öğrenci, eğer böyle bir olanak tanınırsa, başarabilecekler. Biz bunu gösterdik. Mahmutpaşa'dan ve hayatın içinden gelenlerden de büyük girişimciler çıkıyor. Küresel dünyada, azalan kâr marjları ve rekabetin yoğunlaştığı bir ortamda teorik birikimin hayata geçirilmesinin önemi artıyor" dedi.
Girişimcilere tavsiyelerde de bulunan şirket ortağı gençler, gerçek hayatın okulda öğrenilenlerden çok farklı olduğunu belirtiyorlar. "En iyi yöntem, teorik bir altyapıyla ve yaşanılarak öğrenilmesi" diyen gençler, işe ilk başladıklarında derslerde öğrenerek aldıkları teorik kararları 4 - 5 defa revize etmek durumunda kaldıklarını, en büyük sorunlarından birisinin de sektördeki kayıtdışılık olduğunu anlatıyor.
Piyasada
kural yok'
Piyasada oyunun kuralına göre oynanmadığını anlatan Şölen Lojistik'in yöneticileri, "Piyasada kayıtlı bir sistem olsa işler çok daha kolay olur. Bizim devletten tek beklentimiz de bu: Kayıtdışılığın ortadan kaldırılması!" Kredi kullanmadan, Şölen Lojistik'i kendi olanakları ile büyütmeye çalışan gençler, "Aksi takdirde birçok sorunla karşılaşabilirdik. Genelde talep gözönünde tutularak büyümeye gidiliyor. Ancak genellikle o talebin bir anda ortadan kalkabileceği ihtimali düşünülmüyor. Yavaş büyüme her zaman için daha istikrarlıdır" diyorlar.



BUSINESS