Facebook sahte haberlere karşı savaşı kaybediyor olabilir

14.11.2017'de eklendi14.11.2017-15:12 'de güncellendi
Facebook’ta aldatıcı veya sahte haberler konusunda büyük bir artış yaşanıyor. Facebook'un bu kaynaklarla baş edebilecek durumda olmadığı söyleniyor. Bazı görevliler de Facebook’un çalışmalarla ilgili yaptığı istatistikleri yayınlamaktan kaçındığını dile getirdi.

Onur Binay/milliyet.com.tr

Eylül ayında, Rus gruplarının 2016 seçim sezonu boyunca sosyal medya platformunda sahte haber yayınları yapmak için 100.000 dolar veya daha fazla harcamış olabileceği ortaya çıktı. Şirket, News Feed'in algoritmalarını iyileştireceğini ve sahte haberleri filtrelemesini umduğu yeni bir medya kuralları seti yayınladı. Ancak, şimdi Facebook'un gerçek denetleyicileri konuşuyor ve perspektifleri çok acımasız. Guardian'a göre, Facebook'un sahte haberlere ilişkin en son savaşı başarısız oldu ve her şey PR kampanyasından başka bir şey haline geldi.

Geçen yılın sonlarında, Facebook'un sahte haber sorununun seçimi etkilediği belli olduğunda, CEO Mark Zuckerberg, organizasyonun salgınla mücadele için atacağı adımların ana hatlarını çizdi. Bu girişimlerden birisi sahte haberler olarak işaretlenmiş hikayelerin gerçek olup olmadığını kontrol etmek için Poynter Uluslararası Gerçek Kontrol Ağına (IFCN) ortaklık yapmaktı.

Bazı görevliler, Facebook'un çalışmalarına dair istatistiki bilgileri yayınlamayı reddetmeleri konusundaki endişelerini dile getirdi. Sosyal ağ, potansiyel sahte haberler için "tartışmalı" bir uyarı banner'ı tanıttı, ancak gerçek bir kontrolör, uygulanan etiketin gerçekten görülmesini nadiren buldu. "Gerçek sayaçlar cetveller, etiketlerin makalelere ne sıklıkta yerleştirildiğiyle ilgili sorguların bulunduğunu, içeriğin hangi etkiye sahip olduklarını ve hangi sitelerin en çok hedeflendiğini sorduklarını ancak Facebook'un bilgi sağlamadığını belirtti" dendi.

Facebook'un gerçek kontrol çabaları (veya belki de eksikliği) konusunda ilk duyduğumuz şey bu değil. Politico'dan bir rapor, Eylül ayında, Facebook'un bu sahte haberlerden toplanan verilerin değerli olabileceğini ancak kuruluşun bunu paylaşmadığını öne sürdü. Sahte haberlerle mücadele alanında herhangi bir veriyi açıklamayı reddetme nedeni Facebook'un savaşı kötü bir şekilde kaybediyor olması olabilir. Şimdiyse Facebook giderek durumu daha açık bir şekilde belli ediyor.