Gündem Katsayının kalkması İHL’liye yarayacak

Katsayının kalkması İHL’liye yarayacak

23.07.2009 - 00:03 | Son Güncellenme:

YÖK’ün “Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi” raporundaki verilere göre imam hatip dışındaki meslek liselilerin katsayı uygulaması kaldırılsa dahi doğru soru çözme oranları çok düşük olduğu için üniversiteli olmaları neredeyse imkânsız. Bunun nedeni de imam hatip liselerinde, genel liselerdeki konularda eğitim verilmesi... ÖSS’de 25 ve üzerinde soru çözüm oranı, ticaret meslek, teknik ve endüstri meslekte yüzde 1’lerdeyken bu oran?İHL’de yüzde 12’lere çıkıyor

Katsayının kalkması İHL’liye yarayacak

Üniversiteye girişte uygulanan farklı katsayı sistemi, YÖK Genel Kurulu’nun önceki gün yapılan toplantısında kaldırıldı. Artık hangi liseden olursa olsun, tüm öğrencilerin ortaöğretim başarı puanları 0.15 katsayısıyla çarpılacak.
YÖK, “yeni sistemin fırsat eşitliğini ve kişisel başarıyı ön plana çıkaracağını” açıklarken, rakamlar katsayının ağırlıklı olarak imam hatip lisesi mezunlarını etkilediğini ve kaldırılmasının da yine öncelikli olarak bu okul mezunlarının lehine olacağını ortaya koyuyor.
Eski YÖK Başkanvekili Prof. Dr. İsa Eşme’nin 2004 yılı sınav sonuçlarını dikkate alarak hazırladığı rapor, katsayı olmadığı takdirde üniversiteye giden meslek lisesi çıkışlı öğrenci sayısında patlama olmayacağını, katsayının eşitlenmesinin imam hatip okulları mezunlarına yarayacağını gösteriyor.

Haberin Devamı

Mesleki eğitime avantaj değil
Rapora göre, 4 yıllık programlara girmek için önemli kriter 25 ve üzerinde net soru yapmak. 2004 yılında üniversite sınavına meslek liselerinden 468 bin 500 aday girdi.
Fen alanından 25 ve üzeri net yapan öğrenci sayısı ise 3 bin 989 oldu. Yine 2004 yılında imam hatip okullarından sınava giren öğrenci sayısı 59 bin 195... Türkçe’den 25 ve üstü net çıkaran sayısı 35 bin 346.
Prof. Dr. İsa Eşme, katsayının kaldırılmasının mesleki eğitime bir avantaj sağlamayacağını belirterek, “Tam tersine, sınav hazırlığı nedeniyle uygulamalı meslek eğitimi sekteye uğrayacaktır. Genel liselere göre iki kat daha pahalıya mal olan mesleki eğitim öğrencileri, sınav yarışına dahil edilerek bir kaynak israfına yol açılacaktır” dedi. 
Milli Eğitim Bakanlığı 2008-2009 istatistiklerine göre Din Öğretimi Genel Müdürlüğü’ne bağlı 458 ortaöğretim kurumu bulunuyor. Öğrenci sayısı ise 143 bin 637... Bu öğrencilerden 77 bin 721’i kız, 65 bin 916’sı erkek.

Haberin Devamı

Katsayının kalkması İHL’liye yarayacak

Katsayının kalkması İHL’liye yarayacak

Katsayının kalkması İHL’liye yarayacak

Dogrutercih.com Genel Koordinatörü Burak Kılanç’ın yaptığı çalışmaya göre 2007 ÖSS’de 160 baraj puanını aşan 23 bin imam hatip lisesi mezununun yerleştikleri bölümler üstteki grafikteki gibi yer aldı.

Ağırlıklı olarak öğretmenlik isteniyor
Katsayı uygulamasından önce imam hatip çıkışlı adaylar ilahiyat fakültelerinden daha çok öğretmenlik programlarına yerleşiyorlardı. 1999 yılında ilk kez uygulanan katsayıdan sonra ise öğretmenliğe giriş oldukça azaldı.
İmam hatip lisesi çıkışlı adaylardan katsayı uygulaması öncesi ve sonrası lisans programlarına yerleşme sayıları:

Katsayı kimi zorluyor?
Katsayı ve eşitsizlik tartışmaları YÖK’ün hazırladığı “Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi” raporunda da yer aldı.
Rapordaki veriler de gösteriyor ki imam hatip dışındaki meslek lisesi öğrencilerinin, katsayı uygulaması kaldırılsa dahi doğru soru çözme oranları çok düşük olduğu için üniversiteli olmaları neredeyse imkânsız.
Çalışmada, imam hatip okullarında başarının daha yüksek olmasının nedeni ise eğitim programları olarak gösterildi. Raporda, “İmam hatip okullarında diğer meslek liselerinden farklı olarak uygulamalı eğitim yerine genel liselerdeki konularda eğitim veriliyor. Bu nedenle imam hatip lisesi çıkışlılar, Türkçe ve sosyal alanlarda öteki meslek lisesi türlerine göre daha başarılılar” denildi.

Seçmeli matematik
Meslek liselerinde ağırlıklı olarak mesleki dersler görülüyor. Örneğin Büro Yönetimi ve Sek-reterlik alanında 10. sınıftan itibaren matematik, fizik, kimya, 11. sınıftan itibaren Türk Edebiyatı, tarih gibi dersler bulunmuyor. Bu sınıflardan itibaren mesleğe yönelik olarak, diksiyon, organizasyon, dosyalama gibi dersler bulunuyor.
İmam hatip liselerinde ise durum daha farklı. 10. sınıftan itibaren seçmeli dersler başlıyor ve bu dersler arasında dini musiki, hüsn-ü hat gibi derslerin yanı sıra coğrafya, mantık, psikoloji, sosyoloji, matematik, analitik geometri, fizik, kimya gibi dersler de bulunuyor.
İHL öğrencilerinin sınav başarıları, öteki meslek lisesi türlerine göre oldukça yüksek. Meslek liseleri arasında yer alan  imam hatip liseleri, gerçekte öteki meslek liselerinden farklı olarak ağırlıklı din eğitimi veren genel lise statüsünde. Bu okullarda, diğer meslek liselerinden farklı olarak uygulamalı eğitim yerine genel liselerdeki konularda eğitim veriliyor. İHL çıkışlı öğrenciler Türkçe ve sosyal alanlarda diğer meslek lisesi türlerine göre daha başarılılar.

Haberin Devamı

Katsayının kalkması İHL’liye yarayacak

Haberin Devamı

Başarı oranları diğerlerinden yüksek
ÖSS 2006’da sınavın ilk bölümünden 25 ve üzerinde soru çözme oranları:

Katsayının kalkması İHL’liye yarayacak


“Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi” raporunda yer alan çalışmaya göre Türkçe’de 25 ve üzerinde doğru soru çözme oranı endüstri meslek liselerinde yüzde 0.52, teknik liselerde yüzde 0.84, ticaret meslek liselerinde yüzde 1.84. İmam hatip liselerinde ise oran yüzde 12,76.
Sosyal Bilgiler alanında doğru soru çözme oranı endüstri meslek liselerinde yüzde 0.15, teknik liselerde yüzde 0,17, ticaret meslek liselerinde yüzde 0.60. İmam hatip liselerinde oran yüzde 6.13.

Haberin Devamı



Başbakan’dan katsayı teşekkürü

Başbakan?Recep Tayyip Erdoğan, YÖK’ün meslek ve imam hatip lisesi mezunlarına yükseköğretime girişte farklı katsayı uygulamasını ortadan kaldırması konusunda şunları söyledi: “YÖK, sağolsun şu ana kadar olan bir haksızlığı, eğitim özgürlüğüne yönelik bir haksızlığı gidermiştir. Ve, çok daha farklı dünyadaki, bütün bu noktadaki çalışmaları değerlendirerek bir adım atmışlardır. Bu geciken, binlerce meslek lisesi mezununun mağdur edildiği böyle bir süreci düzelttikleri için kendilerine şahsım ve milletim adına teşekkür ediyorum. ”

KATSAYI EĞİTİMCİLERİ BÖLDÜ

ELEŞTİRENLER NE DİYOR?
Genel liseler devre dışı kaldı

-  Eğitim-İş Genel Başkanı Yüksek Adıbelli: Meslek liselerindeki öğrenciler dershanelere koşacak. Genel liseler tamamen dışlandı.
-  Eski YÖK Başkanvekili Prof. Dr. İsa Eşme: Genel liseye göre daha maliyetli eğitim yapan meslek lisesi çıkışlılar üniversite umuduyla dershaneye yönelecek. Bu durum mesleki eğitime zarar verecek.  
-  Geçen hafta YÖK üyeliğinden istifa eden Bülent Serim: İstifa etmekten dolayı mutluyum. İHL odaklı meslek liselerine yapılan katsayı uygulaması tüm liseleri etkiledi. Bunun acısını Türkiye ağır ödeyecek.
-  YÖK üyesi Prof. Dr. Necmi Yüzbaşıoğlu: Meslek lisesi bir mesleğe yönlendirilmeli ama bu katsayı uygulamasıyla meslek liseliler de üniversiteden başka bir şey düşünmeyecek.
-  Eğitim-Sen Genel Başkanı Zübeyde Kılıç: Karar sonrası İHL’ye olan yönelim artacak. YÖK karar alırken kurumlara danışmadı.

DESTEKLEYENLER NE DİYOR?
10 yıl sonra haksızlık kalktı

-  YÖK üyesi Prof. Dr. Atilla Eriş: Sınavın iki aşamalı olması öğrenciler için faydalı oldu. Sistem hakkaniyetli olacak.
-  TBMM Eğitim Komisyonu Başkanı ve AKP Kahramanmaraş Milletvekili Mehmet Sağlam: İdeolojiler bir kenara bırakılmalı. 10 yıl sonra böyle bir haksızlığın ortadan kaldırılması iyi oldu.
-  Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı İsmail Koncuk: Karar doğru bir uygulama. Bu esasen çok geç kalmış uygulamadır.
-  Eğitim-Bir-Sen: Türkiye 28 Şubat sürecinin dar kalıplı ideolojik kararlarının birisinden daha kurtuldu.  
-  SP Genel Başkanı Numan Kurtulmuş: Katsayı uygulaması 28 Şubat antidemokratik ortamının ürünü olarak ortaya çıktı. Başta İHL’ler olmak üzere birçok meslek lisesinin kapısına kilit vurulmak zorunda kalınmıştır.